Gå til innhold

Da er den nyoppdagede indiske varianten B. 1.617 påvist i Bergen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er den nyoppdagede indiske varianten B. 1.617 påvist i Bergen...

Sitat

Hovedbekymringen vår ved denne type «dobbeltmutasjoner» er redusert vaksineeffekt og immunitet som følge av redusert antistoff-effekt

https://www.dagbladet.no/nyheter/bekymret-for-ny-mutasjon/73650962

Og enda så syter folk over karantenehotell, bestiller sydenturer, drar til hjemlandet på ferie osv osv. 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NorthernLight skrev (24 minutter siden):

Da er den nyoppdagede indiske varianten B. 1.617 påvist i Bergen...

https://www.dagbladet.no/nyheter/bekymret-for-ny-mutasjon/73650962

Og enda så syter folk over karantenehotell, bestiller sydenturer, drar til hjemlandet på ferie osv osv. 

Og enda åpner regjeringen mer opp og tar imot mer arbeidsinnvandring. 

Det er jo noe som ikke stemmer her.

• Liker 15
Skrevet
zemer skrev (7 minutter siden):

De har gjort en rimelig dårlig jobb når det gjelder importsmitte det siste året for å si det sånn..Helt utrolig..

• Liker 12
Skrevet

Ikke spesielt overraskende da mange i Norge har familie i India og landene rundt. Grensene lekker som ei sil, så dette måtte vel skje.

• Liker 5
Gjest Chroma
Skrevet
zemer skrev (13 minutter siden):

Det synes jeg er skikkelig merkelig! 
Er det ikke mange her som har mistet jobbene sine under pandemien? Kunne det ikke heller bli brukt folk herfra? 

Jeg forstår ikke. 

Skrevet

ha ha ha... ja ikke noe henger på greip... og vi må nok igjennom hele verdens kartet med mutasjoner før vi er i mål. 

Brasil mutasjon

Britisk mutsasjon

Sør Afrikansk mutasjon

Indisk mutasjon

California mutasjon. 

Blir snart så et blir for mye land og forholde seg til så da blir det nok..

Asia mutasajon

Europa mutasjon

Amerika mutasjon 

Afrika mutasjon

Oseania mutasjon  osv osv 

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, Bente1234 said:

ha ha ha... ja ikke noe henger på greip...

I stedet for å komme med sånne utsagn, burde du heller fryde deg over at vi faktisk har teknologi og innsikt til å kunne holde en slik oversikt. Mutasjoner oppstår. Det kan vi ikke gjøre noe med, utover å redusere antall vertsorganismer slik at mutasjonsraten dempes. Hadde vi ikke hatt mulighet til å sekvensere genomer, og systematisere slik kunnskap, hadde vi hatt en helt annen situasjon. Det ser ut til at folk ikke forstår at dødeligheten ville vært ekstremt mye høyere om dette viruset hadde rammet på et tidligere tidspunkt i historien. Det er nettopp fordi vi har så mye kunnskap og så mange redskaper at vi har klart å begrense skadevirkningene av pandemien i den grad vi har.

Det begynner å bli problematisk at vitenskapen er kommet så langt at folk ikke lenger klarer å vurdere hva som er farlig og ikke. 

• Liker 17
Skrevet
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

I stedet for å komme med sånne utsagn, burde du heller fryde deg over at vi faktisk har teknologi og innsikt til å kunne holde en slik oversikt. Mutasjoner oppstår. Det kan vi ikke gjøre noe med, utover å redusere antall vertsorganismer slik at mutasjonsraten dempes. Hadde vi ikke hatt mulighet til å sekvensere genomer, og systematisere slik kunnskap, hadde vi hatt en helt annen situasjon. Det ser ut til at folk ikke forstår at dødeligheten ville vært ekstremt mye høyere om dette viruset hadde rammet på et tidligere tidspunkt i historien. Det er nettopp fordi vi har så mye kunnskap og så mange redskaper at vi har klart å begrense skadevirkningene av pandemien i den grad vi har.

Det begynner å bli problematisk at vitenskapen er kommet så langt at folk ikke lenger klarer å vurdere hva som er farlig og ikke. 

Eller vi har gitt det så mye tid at vi får så mye mutant versjoner at vi ikke klarer å håndtere til slutt. Vanlig virus vil komme til å forsvinne når flokk immunitet oppnås og da blir ikke mutanter så farlige. Nå derimot nå de har fritt spillerom kan det bli farlig. Nå er jeg ikke sånn en ekspert som deg da men tar ut fra det jeg leser og hører og ser rundt meg. 

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, Bente1234 said:

Eller vi har gitt det så mye tid at vi får så mye mutant versjoner at vi ikke klarer å håndtere til slutt.

Gitt det tid? VI har gjort alt vi kan for å håndtere smitten, men her har naturen hatt overtaket en stund. VI har ikke gitt noe som helst.

37 minutter siden, Bente1234 said:

Vanlig virus vil komme til å forsvinne når flokk immunitet oppnås og da blir ikke mutanter så farlige.

Hva er et vanlig virus? Hva mener du?

37 minutter siden, Bente1234 said:

Nå derimot nå de har fritt spillerom kan det bli farlig.

Alle smittsomme virus er farlige når de har fritt spillerom. Det er ikke noe vi gir dem, men noe de tar. VI gjør alt vi kan for at de ikke skal ha det. Naturen bryr seg ikke om vedtak og forskrifter.

• Liker 14
Skrevet
Robert Koch skrev (1 time siden):

Nå har verden prøvd å dempe dette viruset siden det kom. Det er vanlig at virus  muterer, men ikke til det verre hver gang.

Og jeg begynner alvorlig å lure når de åpner for arbeidsinnvandring samtidig som ferieturister må på karantene hotell. Angriper ikke viruset de som kommer for å jobbe?

Ser fler og fler leger gå uten munnbind der det er påbudt vet de noe vi ikke vet? Hvorfor åpner de for vaksinepass når en smitter selv om en er vaksinert? Har selv en bekjent som er ganske syk av korona nå og er vaksinert med opptil 76% dekning.

Og dette på vaksiner de forsket på i 2002, de ble aldri godkjent da!!

Føler at de skjuler mye for oss. 

Uansett forholder jeg meg til alle regler, men er glad jeg takket nei til AZ!!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Korona kommer til å bli som sesonginfluensa, tvilsomt at dette kommer til å gå vekk. Mutant varianter er dessverre bare naturens vei med viruser som vi ikke kan gjøre noe med (influensa har jo over 200 mutant varianter), men det er jo jævla dumt at folk driver å reiser til utlandet nå som sprer disse mutantene fortere. Gjør meg så forbanna.

Eneste vi kan gjøre nå er å forsette med strenge tiltak og begrensinger til vi får vaksinert alle her i landet.

Endret av TheJay
  • Liker 4
Skrevet
zemer skrev (1 time siden):

Nå har verden prøvd å dempe dette viruset siden det kom. Det er vanlig at virus  muterer, men ikke til det verre hver gang.

Og jeg begynner alvorlig å lure når de åpner for arbeidsinnvandring samtidig som ferieturister må på karantene hotell. Angriper ikke viruset de som kommer for å jobbe?

Ser fler og fler leger gå uten munnbind der det er påbudt vet de noe vi ikke vet? Hvorfor åpner de for vaksinepass når en smitter selv om en er vaksinert? Har selv en bekjent som er ganske syk av korona nå og er vaksinert med opptil 76% dekning.

Uansett forholder jeg meg til alle regler, men er glad jeg takket nei til AZ!!

Ja, det er jo tydelig at vi har med veldig smarte virus å gjøre som vet forskjell på arbeidsinnvandring og feriereiser. Og også vet forskjell på blomsterforretninger og skobutikker feks. Ikke minst når store hageland nå kan åpne 250 km2 av svære butikker slik at alle kundene må stå tett, så tar ikke viruset de kundene i akkurat den delen av butikkene 😊

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, zemer said:

Det er ingen naturlov som sier noe om hvilken retning en mutasjon vil ta. De aller fleste mutasjoner forandrer ikke på noen egenskaper hos virus.

2 hours ago, zemer said:

Dette er et av de punktene hvor myndighetene fortjener kritikk. Det er nok riktig at vi er nødt til å importere denne arbeidskraften - men når vi gang på gang ser at arbiedsgiverne gir faen i karantenen de har ansvar for å håndtere med folk de selv har leiet inn, så blir dette for dumt. Jeg skjønner ikke at man ikke setter i verk strengere tiltak for denne gruppen.

2 hours ago, zemer said:

Ser fler og fler leger gå uten munnbind der det er påbudt vet de noe vi ikke vet?

Nei - men du sier ikke noe om i hvilke situasjoner dette skjer. Håndhygiene og avstand er de absolutt viktigste tiltakene. Munnbind er strengt tatt ikke nødvendig om man overholder avstanden. Om det derimot foretas kliniske undersøkelser - særlig i ØNH-domenet - uten munnbind, er det sterkt klanderverdig.

2 hours ago, zemer said:

Hvorfor åpner de for vaksinepass når en smitter selv om en er vaksinert?

Det er stadig styrket evidens for beskyttelse mot både smitte og smittespredning - men dekningen er ikke 100%. Det betyr at vaksinerte kan bli syke, og de kan spre smitte, men det er et par viktige aspekter vi må ta med i betraktningen:

1) Hvis man blir syk, er sjansen for alvorlig eller kritisk sykdom sterkt redusert.

2) Virusreplikasjonen er sterkt og betydelig redusert, og det er veldig mye mindre smittestoff som spres fra disse pasientene.

3) Jo flere som vaksineres, jo færre vil det være til å smitte de som tilhører den fraksjonen av vaksinerte som ikke har oppnådd tilstrekelig immunitet, og fortsatt kan bli smittet. Det betyr at selv om man teknisk sett kan bli smittet (med sterkt redusert risiko), vil det være forholdsmessig mye færre å bli smittet av.

2 hours ago, zemer said:

Og på de 19 årene har man løst veldig mange problemer man ikke hadde klart å løse på den tiden. Først er det galt at man bruker "for kort tid" og så skal det være galt at man ikke hadde løsningen i begynnelsen av forskningsperioden....

Det har skjedd veldig mye forskning siden 2002. Det er ikke de samme resultatene man har fremlagt for godkjenning nå.

2 hours ago, zemer said:

Ingen ting blir holdt skjult. Faktisk har alle utgivere fjernet betalingsmurer for studier på SARS-CoV-2 og Covid-19. Det er mere åpenhet i forskningen enn det har vært noen gang i moderne tid når det kommer til dette.

• Liker 11
Skrevet
1 hour ago, Justlooking said:

Ikke minst når store hageland nå kan åpne 250 km2 av svære butikker slik at alle kundene må stå tett, så tar ikke viruset de kundene i akkurat den delen av butikkene

250 kvadratkilometer er en enormt stor butikk. Jeg tror ikke det medfører smittefare hvis kundene er spredd jevnt i hele butikken....

• Liker 3
Skrevet
Robert Koch skrev (1 time siden):

Det er ingen naturlov som sier noe om hvilken retning en mutasjon vil ta. De aller fleste mutasjoner forandrer ikke på noen egenskaper hos virus.

Dette er et av de punktene hvor myndighetene fortjener kritikk. Det er nok riktig at vi er nødt til å importere denne arbeidskraften - men når vi gang på gang ser at arbiedsgiverne gir faen i karantenen de har ansvar for å håndtere med folk de selv har leiet inn, så blir dette for dumt. Jeg skjønner ikke at man ikke setter i verk strengere tiltak for denne gruppen.

Nei - men du sier ikke noe om i hvilke situasjoner dette skjer. Håndhygiene og avstand er de absolutt viktigste tiltakene. Munnbind er strengt tatt ikke nødvendig om man overholder avstanden. Om det derimot foretas kliniske undersøkelser - særlig i ØNH-domenet - uten munnbind, er det sterkt klanderverdig.

Det er stadig styrket evidens for beskyttelse mot både smitte og smittespredning - men dekningen er ikke 100%. Det betyr at vaksinerte kan bli syke, og de kan spre smitte, men det er et par viktige aspekter vi må ta med i betraktningen:

1) Hvis man blir syk, er sjansen for alvorlig eller kritisk sykdom sterkt redusert.

2) Virusreplikasjonen er sterkt og betydelig redusert, og det er veldig mye mindre smittestoff som spres fra disse pasientene.

3) Jo flere som vaksineres, jo færre vil det være til å smitte de som tilhører den fraksjonen av vaksinerte som ikke har oppnådd tilstrekelig immunitet, og fortsatt kan bli smittet. Det betyr at selv om man teknisk sett kan bli smittet (med sterkt redusert risiko), vil det være forholdsmessig mye færre å bli smittet av.

Og på de 19 årene har man løst veldig mange problemer man ikke hadde klart å løse på den tiden. Først er det galt at man bruker "for kort tid" og så skal det være galt at man ikke hadde løsningen i begynnelsen av forskningsperioden....

Det har skjedd veldig mye forskning siden 2002. Det er ikke de samme resultatene man har fremlagt for godkjenning nå.

Ingen ting blir holdt skjult. Faktisk har alle utgivere fjernet betalingsmurer for studier på SARS-CoV-2 og Covid-19. Det er mere åpenhet i forskningen enn det har vært noen gang i moderne tid når det kommer til dette.

Det jeg skrev om munnbind er på avd det er påbud ikke krav!!

Nå åpner Bergen mer tross for at det er oppdaget den indiske varianten som er mer farlig for barn.

Hva er logisk i det?

• Liker 2
Skrevet
zemer skrev (11 minutter siden):

Nå åpner Bergen mer tross for at det er oppdaget den indiske varianten som er mer farlig for barn.

Hva er logisk i det?

Tror det begynner å bli politisk spill for å kapre velgere ved å gi folk håp 

• Liker 3
Skrevet (endret)
zemer skrev (4 timer siden):

Hva er logisk i det?

Det var helt merkelig å se de sitte tett ute med utepils i Bergen i dag på tv. Ingen hadde munnbind, ikke kelnerne heller. Veldig rart og uvant men så ut som gamledager for litt over ått år siden 😊

Endret av Justlooking
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (7 timer siden):

Det var helt merkelig å se de sitte tett ute med utepils i Bergen i dag på tv. Ingen hadde munnbind, ikke kelnerne heller. Veldig rart og uvant men så ut som gamledager for litt over ått år siden 😊

Hadde virkelig ikke servitørene munnbind? Det er utrolig dårlig. Bergen tar virkelig sjanser nå, og leste at fagpersoner nærmest må presse byrådet til og sette rødt nivå på skoler. Bergen har vært flinke til og slå ned utbrudd men med nye mutasjoner virker dette veldig dumdristig og ikke innføre lokale tiltak etter opphøret av nasjonale tiltak. 

Endret av J.E
  • Liker 2
Skrevet
zemer skrev (11 timer siden):

Hva er logisk i det?

Ikke logisk i det hele tatt. Jeg synes Bergen virkelig tar sjanser nå dessverre. 

• Liker 4
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
Robert Koch skrev (17 timer siden):

Siden det virker som om du har god greie på virus og mutasjoner håper jeg du kan svare på spørsmålet mitt. 
Det er litt kronglete å forklare hva jeg mener, men jeg håper jeg klarer å gjøre meg forstått.  :)

Den indiske mutasjonen ble første gang oppdaget i India, og har fått navnet sitt derfra.

Men er det nødvendigvis reise/import som gjør at den samme virusmutasjonen oppdages på en annen kant av verden?
Som du sier oppstår mutasjoner hele tiden.
Kan den indiske mutasjonen (eller andre typer mutasjoner) oppstå spontant også her - det vil si at to like mutasjoner oppstår hos ulike verter*, eller er alle mutasjonene unike?

* Kan samme mutasjon spontant oppstå hos både deg og meg med få ukers mellomrom?

Endret av Sprettballen
  • Opprett ny...