Gå til innhold

Prøve igjen etter MA, men spotter fortsatt. Råd/erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :)

Vi har hatt en litt kronglete vei, med en exu i desember hvor jeg måtte operere bort venstre eggleder 3/12, og så nå en MA i mars hvor jeg tok cytoteckur 12/3 (embryoet ble 6-7 uker gammel). Blødde cirka 1,5-2 uker etter aborten. Jeg var på kontroll to uker etter aborten, samt tre uker etter aborten, og fikk beskjed om at det ikke var noe rester. 

Tre uker og tre dager etter aborten fikk jeg en ny blødning, og var inne til kontroll siden jeg fortsatt hadde positiv graviditetstest. Der sa de igjen at det ikke var noen rester, og at det muligens var mensen som allerede hadde kommet (dette passer bra da jeg hadde eggløsningssmerter to uker før dette). De oppdaget også en cyste på 5 cm som skal følges med på, hvis det har noe å si. 

Denne blødningen har vært svært kraftig, med klumper og hele pakka. Blødningen har nå dabbet av, men spotter fortsatt, nesten to uker etter blødningen startet. Målte HCG for to dager siden, og denne var nå på 1, og ble "friskmeldt" av legen. I dag fikk jeg positiv eggløsningstest. Så spørsmålet mitt er da; er det da trygt å prøve, selv om jeg fortsatt spotter? Eller vil det være økt infeksjonsfare fortsatt? Vil så gjerne kjøre på, særlig nå som jeg har fått positiv eggløsningstest. (Er disse testene som viser 4 mest fertile dager, så har heldigvis noen dager på meg). Håper noen kan komme med råd/erfaringer! 

Anonymkode: 278fa...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trist å høre at du har vært igjennom både exu og MA :troest:

Å oppleve at den neste menstruasjonen etter MA er rar er veldig vanlig. Kan oppleves som klumper o.l selv om det ikke er rester etter graviditeten. Spottingen henger nok med på denne mensen, at det er litt rart og uvanlig. Sannsynligvis blir det med denne ene gangen. Neste mens vil du nok oppleve som mer normal igjen.

Beklager at jeg svarer sent i forhold til spørsmålet ditt og eggløsningstesten din. Hjelper deg kanskje lite nå, men slik spotting har ikke noe å si for videre prøving. Det ble i alle fall jeg fortalt av min gynekolog etter en av mine aborter. Om dere fikk prøvd så ønsker jeg deg lykke til :hug: Man ønsker jo gjerne å bli gravid raskt igjen etter at man mistet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 20.4.2021 den 13.18):

Så trist å høre at du har vært igjennom både exu og MA :troest:

Å oppleve at den neste menstruasjonen etter MA er rar er veldig vanlig. Kan oppleves som klumper o.l selv om det ikke er rester etter graviditeten. Spottingen henger nok med på denne mensen, at det er litt rart og uvanlig. Sannsynligvis blir det med denne ene gangen. Neste mens vil du nok oppleve som mer normal igjen.

Beklager at jeg svarer sent i forhold til spørsmålet ditt og eggløsningstesten din. Hjelper deg kanskje lite nå, men slik spotting har ikke noe å si for videre prøving. Det ble i alle fall jeg fortalt av min gynekolog etter en av mine aborter. Om dere fikk prøvd så ønsker jeg deg lykke til :hug: Man ønsker jo gjerne å bli gravid raskt igjen etter at man mistet!

Tusen takk for svar ❤️ Ja, har også lest meg til at første mens kan være både kraftigere og veldig rar, så konkluderte med at dette måtte være det! Vi tok sjansen og prøvde, men har enda ikke fått "smilefjes" på disse testene, så vi prøver fortsatt. Har nå hatt blinkende smilefjes, altså "høyere fertilitet" i 7 dager, uten at "maks fertilitet" har kommet. Så mulig at eggløsningen uteblir denne mnd? Evt at den er forsinket, eller at eggløsningstesten ikke fanger dette opp pga kluss i hormonene? Vi prøver iallefall ut helgen med sex hver dag, og håper at den sitter, selv om jeg ikke har så store forhåpninger. Ble gravid på første forsøk de to andre gangene, så kjedelig hvis uteblivende eggløsning skal ødelegge for oss denne syklusen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus94 skrev (59 minutter siden):

Tusen takk for svar ❤️ Ja, har også lest meg til at første mens kan være både kraftigere og veldig rar, så konkluderte med at dette måtte være det! Vi tok sjansen og prøvde, men har enda ikke fått "smilefjes" på disse testene, så vi prøver fortsatt. Har nå hatt blinkende smilefjes, altså "høyere fertilitet" i 7 dager, uten at "maks fertilitet" har kommet. Så mulig at eggløsningen uteblir denne mnd? Evt at den er forsinket, eller at eggløsningstesten ikke fanger dette opp pga kluss i hormonene? Vi prøver iallefall ut helgen med sex hver dag, og håper at den sitter, selv om jeg ikke har så store forhåpninger. Ble gravid på første forsøk de to andre gangene, så kjedelig hvis uteblivende eggløsning skal ødelegge for oss denne syklusen :(

Er nok veldig sannsynlig at EL blir noe forsinket for deg ja, det er i alle fall veldig normalt på første syklus. Etter alle mine aborter har neste EL vært senere enn vanlig i varierende grad. Bare fortsett og test, så blir det forhåpentligvis fast smil snart :Nikke: Men tror jeg hadde hatt sex annenhver dag, og ikke hver dag. Ikke sikkert EL kommer i helgen, men kanskje ut i neste uke. Og da kan man kanskje bli veldig sliten av daglig aktivitet (?). Tror jeg hadde blitt det i alle fall, og med tanke på at annen hver dag er tilstrekkelig nok for å klare å unnfange så hadde jeg valgt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 minutter siden):

Er nok veldig sannsynlig at EL blir noe forsinket for deg ja, det er i alle fall veldig normalt på første syklus. Etter alle mine aborter har neste EL vært senere enn vanlig i varierende grad. Bare fortsett og test, så blir det forhåpentligvis fast smil snart :Nikke: Men tror jeg hadde hatt sex annenhver dag, og ikke hver dag. Ikke sikkert EL kommer i helgen, men kanskje ut i neste uke. Og da kan man kanskje bli veldig sliten av daglig aktivitet (?). Tror jeg hadde blitt det i alle fall, og med tanke på at annen hver dag er tilstrekkelig nok for å klare å unnfange så hadde jeg valgt det.

Husker du hvor mye forsinket den ble til deg? :) Har jo hatt en menstruasjon, så da trodde jeg at den skulle komme som normalt. Gjorde i alle fall det etter exu, på dagen faktisk. Får kjøpe meg en til pakke med eggløsningstester, slik at jeg har nok strimler til uken som kommer, tenker jeg :) Hehe, ja, det tar på! I alle fall når vi har en liten mini på 18 mnd som enda ikke har lært seg å sove 😛 Men er annenhver dag nok, da? Kjenner ikke at jeg stoler heeeeelt på det, altså. Sjansen må vel være større med hver dag, eller? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhver dag er nok ja ;) Men om dere orker hver dag over lengre tid (og det ikke er påvist nedsatt sædkvalitet) så er det selvfølgelig ikke noe i veien for å kjøre på daglig. De gangene jeg har blitt gravid har det vært når vi har hatt pausedag(er) i mellom. Noen mener at sædcellene bør få produsert seg sterke, men vet ikke om det stemmer.

Etter SA'er i uke 6 kom EL bare et par dager forsinket hos meg. Så nesten som vanlig. Men etter abort i uke 9 og 14 kom den en drøy uke senere enn vanlig. Men sant, det var første syklusen etter, ikke andre som du er i nå. Men jeg tviler ikke på at det kan innvirke litt. Lykke til med videre testing! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (31 minutter siden):

Annenhver dag er nok ja ;) Men om dere orker hver dag over lengre tid (og det ikke er påvist nedsatt sædkvalitet) så er det selvfølgelig ikke noe i veien for å kjøre på daglig. De gangene jeg har blitt gravid har det vært når vi har hatt pausedag(er) i mellom. Noen mener at sædcellene bør få produsert seg sterke, men vet ikke om det stemmer.

Etter SA'er i uke 6 kom EL bare et par dager forsinket hos meg. Så nesten som vanlig. Men etter abort i uke 9 og 14 kom den en drøy uke senere enn vanlig. Men sant, det var første syklusen etter, ikke andre som du er i nå. Men jeg tviler ikke på at det kan innvirke litt. Lykke til med videre testing! 🤞

Ja, det kan jo være noe i det, altså :) Ikke påvist nedsatt sædkvalitet, nei. Traff på andre forsøk med mini som vi fikk i juli 2019, og nå på første forsøk på både exu i desember 2020 og MA i mars 2021. Alle disse gangene har vi hatt sex hver dag i uken rundt eggløsning, så virker som det har funket hos oss så langt 😄 Går greit med hver dag i første prøveperiode, men strekker prøvingen seg over flere mnd kan det nok bli litt slitsomt 😅

Tusen takk for det! Da vet jeg at jeg kan forvente rundt en ukes forsinkelse i allefall, da. Litt godt å høre, for da vet jeg at håpet denne syklusen ikke er helt borte. Krysser fingrene altså 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anonymus94 skrev (På 22.4.2021 den 13.13):

Husker du hvor mye forsinket den ble til deg? :) Har jo hatt en menstruasjon, så da trodde jeg at den skulle komme som normalt. Gjorde i alle fall det etter exu, på dagen faktisk. Får kjøpe meg en til pakke med eggløsningstester, slik at jeg har nok strimler til uken som kommer, tenker jeg :) Hehe, ja, det tar på! I alle fall når vi har en liten mini på 18 mnd som enda ikke har lært seg å sove 😛 Men er annenhver dag nok, da? Kjenner ikke at jeg stoler heeeeelt på det, altså. Sjansen må vel være større med hver dag, eller? :) 

Annenhver dag er mer enn nok. Hver tredje dag er også nok, faktisk, om man har normal sædkvalitet. Hver dag er overkill og har ingen ting for seg (- annet enn nytelse, naturligvis, om man på ekte er hypp hver dag). 

Anonymkode: feb58...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...