AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Vi skal bruke bur fra første natt med ny valp, kun om natten, om dagen skal buret stå med åpen dør slik at valpen kan gå inn og ut etter eget ønske og ha et eget fristed. Vi ønsker bare å bruke buret når han er valp, og når han blir større og stueren kan hunden vandre fritt og legge seg hvor den måtte ønske. Vi har noen ideer om hvordan vi skal gjøre buret til noe positivt og gøy allerede ved hjemkomst. Hvordan gjennomførte dere burtrening? Anonymkode: 6a7d3...6ca
Tabris Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Jeg vil ikke anbefale å bruke buret fra første natt, siden det vil ta lenger enn den første dagen å trene valpen til å trives i buret så lenge med døren igjen. Ellers er det lurt å ha buret stående der som dere er (f.eks i stua, men inne hos dere om natta i begynnelsen). Kast godbiter inn i buret, gi tyggebein i buret (men ikke lukk igjen døren). Når valpen er trøtt og sovner, så kan du rolig bære den inn i buret. Gradvis kan du begynne å lukke igjen døren, men ikke så lenge at valpen begynner å pipe og reagere. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Hva er valpen kjent med fra før av? Hvis den er vandt med bur så burde det gå greit. Vi hadde buret slik at jeg kunne ta hånda ned og stikke fingrene inn til valpen. Nå går valpen å legger seg i buret på eget initiativ på kveldene når hun blir trøtt. Anonymkode: 7a0f9...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Vår var ikke vandt med bur i fra før. Anonymkode: 7a0f9...5f4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Jeg har aldri hatt en hund i bur de 42 årene jeg har hatt. Ingen av mine 17 hunder har vært i bur annet enn i bilen, så jeg forstår rett og slett ikke dette med at de plutselig skal være i bur. Noe som er veldig unaturlig for dem selvfølgelig. I tillegg er det sånn at bur ofte skaper fler problemer enn de løser.<<< Vær så snill og dropp buret. For hunden sin skyld. Anonymkode: 175b0...510 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 Bur er ganske vanlig her jeg bor, så vi har hatt valpen i bur om natta. I begynnelsen sov vi ved siden av buret i stua. Vi tok henne ut for å gå på do, men ga henne ikke masse kos. Passet på å gjemme godbiter i buret ofte, hadde seng, teppe med morens lukt, bamse med hjerteslag og alltid vann tilgjengelig. Nå står burdøra alltid åpen og hun går inn når hun blir trøtt om kvelden. Jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg synes om bur etter å ha lest mange norske kilder og meninger (det var aldri nevnt noe annet alternativ da vi fikk hund). Hun har blitt en fin og trygg hund, men føler vi skulle klart oss fint uten bur også. Jeg visste bare ikke hva annet man skulle gjøre om man ikke ville ha hunden i senga. Anonymkode: 45b63...96a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 Til dere som er i mot bur, hva gjør man uten? Hvordan passe på at valpen ikke vandrer og gjør fra seg om natta? Noen tips? Anonymkode: 6a7d3...6ca
Tabris Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Til dere som er i mot bur, hva gjør man uten? Hvordan passe på at valpen ikke vandrer og gjør fra seg om natta? Noen tips? Anonymkode: 6a7d3...6ca Mange valper vil sove bedre, og dermed ha mindre behov for å gjøre fra seg om natta, hvis den får sove i senga nær eier. Det betyr ikke at den må gjøre det resten av livet. Det er forskjell på hva en valp har behov for og hva en voksen hund har lyst til. Hvis man vil ha bur uansett, så bør buret være helt inntil sengen, slik at man kan stikke en hånd mellom sprinklene og berolige valpen. Husk at de er adskilt fra mor og søsken for første gang og det er helt unaturlig for en valp å sove alene. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 Jeg fikk valp i februar og hun har siden dag1 sovet i et stort bur på gulvet ved sengen min. Vi trente mye med godbiter, måltid inni buret osv første dagen for å gjøre det positivt. Når vi skulle legge oss var hun ikke helt fornøyd, men jeg satt på gulvet til hun sovnet før jeg la meg. Vi har ikke hatt noen uhell om natten, valpen har våknet og gitt beskjed når hun må ut og selv kl 03 på natten så har jeg sittet på gulvet å ventet til hun har sovnet. Jeg tenker som så at valper har ikke vondt av å «gjøre noe de ikke vil». Hvis du bruker mye tid på å trene og gjøre buret til et bra sted for valpen så kan det ha mange fordeles. Vår valp på 15 uker vil sjeldent sove, slappe av osv. Hun skal alltid plage katten eller den voksne hunden, det er det kuleste i verden som hun kunne tenkt seg å gjøre 24/7. Hun kan holde på lenge og respekterer ingen signaler eller korreksjon fra de voksne dyrene ennå, så hun sover og slapper av i bur for det er eneste plassen hun klarer å roe seg og vi slipper å bekymre oss for at gamlemor blir forbanna å kjefter på valpen eller at hun finner på noe tull. Anonymkode: 077d9...5cf 1
Telle Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 Vi valpesikra soverommet (og stua), fjernet ledninger og matter og hadde kun hundens teppe og vannskål på gulvet på soverommet. Valpen var på soverommet om natta (den nå voksne hunden er ikke på soverommet), men ikke i senga. Soveromsdøra lukket. Når valpen ble urolig/begynte å tasse rundt, så våknet jeg og tok den ut for å tisse. Aldri skjønt hvorfor folk ønsker de stygge burene i stua. Vi trenger kun å ha med et teppe/pledd så slår hunden seg til ro, hvor det enn måtte være. Aldri hatt behov for bur, utenom bilen. Og hunden trenger ingen hule for å føle seg trygg. 1
Tulla25j Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tenker som så at valper har ikke vondt av å «gjøre noe de ikke vil». Hvis du bruker mye tid på å trene og gjøre buret til et bra sted for valpen så kan det ha mange fordeles. Vår valp på 15 uker vil sjeldent sove, slappe av osv. Hun skal alltid plage katten eller den voksne hunden, det er det kuleste i verden som hun kunne tenkt seg å gjøre 24/7. Hun kan holde på lenge og respekterer ingen signaler eller korreksjon fra de voksne dyrene ennå, så hun sover og slapper av i bur for det er eneste plassen hun klarer å roe seg og vi slipper å bekymre oss for at gamlemor blir forbanna å kjefter på valpen eller at hun finner på noe tull. Henger meg på denne. Vi har også en som sliter litt med å finne roen selv og som plager vår eldre hund. Vi brukte buret mye i startet pga dette. Nå har vi utvidet til et større rom hvor buret også er. Hunden ender alltid opp med å legge seg i buret. Vi har også hatt begge våre i bur om natta fra dag 1 (rett ved siden av senga) og det har aldri vært noe problem for oss. Vår eldste sover nå i senga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå