Gå til innhold

Hvor viktig er det for komposten å "hvile seg"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en varm kompost som begynner å bli full, den har jobbet gjennom hele vinteren og får påfyll 1-2 ganger i uken. Nå er jeg egentlig klar for å tømme den ut i hagen snart. Men kompostboken vår sier at dette bør ligge ute og hvile nesten et halvt år først. Jeg finner ikke boka nå, så jeg spør: Hvor viktig er det egentlig? Når prosessen med kompostering stopper opp, kan vi jo bare slenge det ut, vel?

Anonymkode: 81412...de8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi varmkompost kan være for sterk kost til plantene slik at de «brennes». Du kan evt legge ut litt og så karsefrø. Spirer de som «normalt» så kan du bruke komposten. 
Du kan evt også legge ut komposten og dekke den til, eller flytte den over til en tønne el.l med hull i.

Anonymkode: 3111e...13b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret! Vil det hjelpe om jeg "tynner ut" komposten med f.eks. 50% jord/grus?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svaret! Vil det hjelpe om jeg "tynner ut" komposten med f.eks. 50% jord/grus?

Du kan fint blande den med gammel, næringsfattig jord. Men vær likevel forsiktig så det ikke blir for heavy (for mye næring) for plantene dine. 

Anonymkode: 2fa08...ca1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takknemlig for alle råd altså. Det er jo pussig at det går an med for mye næring, og at man heller skal la det vaskes vekk i bakken et sted enn å bruke det målrettet.

AnonymBruker
Skrevet

Takknemlig for alle råd altså. Det er jo pussig at det går an med for mye næring, og at man heller skal la det vaskes vekk i bakken et sted enn å bruke det målrettet.

Det er det samme om du også bruker f.eks hestemøkk. Den må også ligge et års tid for å brenne seg før en bruker det på roser. Det blir som sagt for mye næring på en gang, og det tåler ikke plantene. 

Selv har jeg tre komposteringer. En som fylles opp nå, en som er fra i fjor (den er klar neste sommer) og en som jeg bruker i år. Det er ikke varmkompost da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærte på brannmann sam at komposten kan ta fyr hvis man begynner å rote i varm kompost, da tilfører man mer oksygen, som gjør det kan antenne lett. 

Anonymkode: cb2eb...ff5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, brennende kompost? 😳 Vi bruker sauemøkk. Har spredd store mengder av vinterens sauemøkk i hagen allerede. Er dette også feil nå? Har gjort det slik i mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Oi, brennende kompost? 😳 Vi bruker sauemøkk. Har spredd store mengder av vinterens sauemøkk i hagen allerede. Er dette også feil nå? Har gjort det slik i mange år.

Sauemøkk har jeg ingen erfaring med, så det vet jeg dessverre ikke.

Men derimot grisemøkk som har ligget og blitt til jord, er alt for sterkt til å bruke som blomsterjord. Da vokser blomstene helt vanvittig og fargene på blomstene falmer. Så det må iallefall spes ut med næringsfattig jord. Men en lærer av sine feil.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg googlet dette med selvantennende kompost, og det gjelder neppe for små komposthauger ved private boliger:

https://www.gardeningknowhow.com/composting/basics/overheated-compost-piles.htm

Wikipedia har også en artikkel om dette.

Naturens kretsløp er uendelig fascinerende! Nå i helgen er det meldt godt vær, kan hende vi bruker det til å spre litt kompost. Eller...er vel egentlig fortsatt for tidlig. 1. mai sies ofte her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...