Gå til innhold

Barnet kom hjem med oppkuttet jakke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på et lite sted. Liten skole, knappe 27 elever og mange ansatte.

Ungen kom hjem i går med oppskjært dunjakke. Jakken er bare tre måneder gammel, og som ny. En lærer hadde tatt teip over, dunene bare flyter ut... Ingen beskjed er gitt til meg. 

Barnet blir utestengt av jentene i klassen, er ny, og det er én jente som bestemmer over de andre jentene at de ikke får henge med hun nye... Jeg har tatt det opp med skolen uten å annen tilbakemelding enn at det var de ikke klar over...  De er veldig få, og jeg har et klart bilde av hvem som er hvem i den gruppa. 

Jeg har ikke god råd, er alene med barnet, og har ikke råd til ny jakke til 1000kr... 

Hva gjør man i sånne tilfeller? (Har varslet læreren med samme spørsmål) Aldri opplevd lignende før. Jakken er tydelig oppkuttet med tapetkniv.

Anonymkode: 7ce20...2a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be om møte med skolen og vis til «Paragraf 9a.» Skriftlig. 

Anonymkode: b4b16...3b8

• Liker 29
Skrevet

Fy faen for noen drittunger. dette må du jo ta videre, ille nok å bli utestengt når man er på en normal stor skole men på en så liten skole der alt er gjennomsiktig det må være jævlig. Enig med hen over, ta mobbeparagrafen slik at de må gjøre noe. Ville og gitt skolen en oppstramming, slike hendelser der barna tydelig har vandalisert eiendelene til din datter skal du har beskjed om på telefon.

Ser ikke for meg at du vil får dekket ny jakke av skolen da, når de ikke fungerer på det mest elementære. Men det er jo mye salg nå rundt omkring så kanskje du kan få tak i en billigere jakke som er like bra.

Teipe over jakken og ikke gi beskjed, altså er det mulig.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Koble inn rektor med en gang

Anonymkode: 91375...d89

• Liker 18
Skrevet

Altså hadde mitt barn gjort dette ville jeg ønsket å vite det, og jeg ville kjøpt enn ny jakke. Jeg tatt med barnet på døra for gi jakken. Om mulig.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først sendt e post til lærer og sagt at du mener at de ikke oppfyller paragraf 9a i opplæringsloven, og basert på tilbakemeldinger hvor de erkjenner at de vet om hvordan datteren din har det psykososialt, be om å få tiltaksplanen som de da skal ha  utarbeidet for din datter. Si at du samler dokumentasjon fordi du vurderer å sende klage til statsforvalteren( tidl.fylkesmannen). Vet om flere som har måttet ty til slike «trusler», men da har rektor kommet fort på banen etter det!

Anonymkode: 8d782...c5e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du burde koble inn rektor. Det virker ikke som læreren forstår hvordan dette skal håndteres. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mildt sagt sjokkert. Gikk på stor byskole  før der hverken utestengelse, mobbing eller hærverk forekom. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er mildt sagt sjokkert. Gikk på stor byskole  før der hverken utestengelse, mobbing eller hærverk forekom. 

Blir raskt mye tull på de små skolene, de har så få barn å spille på så det blir de små "psykoene" som for styre.

Anonymkode: 6c90a...46c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Så trist å lese hvordan barnet har det på ny skole, gå videre med dette... Men angående jakken. Har barnet ditt forklart hva som skjedde da jakken ble ødelagt? Jeg har selv opplevd at barnet mitt ramlet under klatring i tre, og jakken ble revet opp i fallet. Ble et "fint" kutt, som om det var skåret med kniv. Bare så du er obs på om det kan skyldes lek. 

Men uansett hvordan jakken ble skadet tar du opp utfordringene med klassemiljø, gjerne med både lærer og rektor. 

Anonymkode: d1128...adf

• Liker 2
Skrevet

Nå har ikke jeg opplevd så alvorlige ting med mine barn, men dersom det har vært noe så har jeg tatt direkte kontakt med foreldrene. Vi har også en liten skole, og på små plasser blir det ofte hysjing pga kameraderi og bekjentskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Tredje innlegget mitt her beklaget. Her skulle det i det minste vært rappotert om ødelagt jakke derfor maser jeg om rektor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lurer på om ALLE de andre på denne skolen også kan si det samme? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville først sendt e post til lærer og sagt at du mener at de ikke oppfyller paragraf 9a i opplæringsloven, og basert på tilbakemeldinger hvor de erkjenner at de vet om hvordan datteren din har det psykososialt, be om å få tiltaksplanen som de da skal ha  utarbeidet for din datter. Si at du samler dokumentasjon fordi du vurderer å sende klage til statsforvalteren( tidl.fylkesmannen). Vet om flere som har måttet ty til slike «trusler», men da har rektor kommet fort på banen etter det!

Stemmer i på denne. Jeg gikk på en skole, 150 elever totalt sådan, men med voldsomt mye mobbing/utestenging av elever. Lærere så den andre veien og gjorde ingenting fra eller til. Det var "vanskelige" elever, som jeg nå som relativt voksen ser at utagerte, men fikk ikke oppmerksomheten de sårt trengte, og ble mobbet og utestengt der igjen på grunn av oppførsel - og lærere som ikke så dem som personen de var, kun handlingene de utførte. I dag er det en stor, pågående sak om hvordan skolen har håndtert situasjoner i flere tiår bak i tid hva gjelder mobbing. Det er en liten plass, og enkelte lærere har vært der i over 40 år, og andre lærere har vært elev der selv, og selv med så mange som har kommet frem med sine erfaringer og historier så fornekter de faktumet. Mobbeombudet i fylket sier at det har vokst seg en ukultur i kommunen, men det fornektes fortsatt. 

Man må sette hardt mot hardt, og man kan ikke holde igjen i slike saker. Ta tak i det

Anonymkode: 2354e...835

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig... 

Anonymkode: 2354e...835

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så trist å lese hvordan barnet har det på ny skole, gå videre med dette... Men angående jakken. Har barnet ditt forklart hva som skjedde da jakken ble ødelagt? Jeg har selv opplevd at barnet mitt ramlet under klatring i tre, og jakken ble revet opp i fallet. Ble et "fint" kutt, som om det var skåret med kniv. Bare så du er obs på om det kan skyldes lek. 

Men uansett hvordan jakken ble skadet tar du opp utfordringene med klassemiljø, gjerne med både lærer og rektor. 

Ja, den var sånn da de skulle ut i friminuttet, altså har det skjedd i garderoben.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjerp deg. Er ikke vanlig at unger går og kutter opp jakkene til hverandre.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, den var sånn da de skulle ut i friminuttet, altså har det skjedd i garderoben.

Daså, så utrolig dumt... Husker det ble gjort mot mange medelever da jeg gikk på skolen, noen som skulle på do, og kuttet jakker i forbifarta. Forstår fremdeles ikke hva de skal oppnå... 

AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (57 minutter siden):

Altså hadde mitt barn gjort dette ville jeg ønsket å vite det, og jeg ville kjøpt enn ny jakke. Jeg tatt med barnet på døra for gi jakken. Om mulig.

Enig. Litt avhengig av alder ville jeg krevd at barnet betalte deler av beløpet. At mamma/pappa ordner opp og betaler alt man med viten og vilje ødelegger, skal ikke tas som en selvfølge av barnet.

Anonymkode: a1fc7...a53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som faktisk er veldig glad i jakka si ( som har et mykt ullete for ) og vet at han hadde blitt utrolig lei seg om noen hadde prøvd å ødelegge den. Håper foreldrene til rabagasten kjøper akkurat samme jakken til barnet til TS. 

Anonymkode: 0412a...c4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...