Gå til innhold

slettet.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
slettet

Endret av sørlands-jenta
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist å høre hvor mye vondt du har opplevd ❤️

Jeg mener å huske å ha lest før at du har problemer med å sove i selve senga og muligens også på et soverom? Jeg hadde i såfall akkurat samme problem som deg før etter overgrep. Å sove på et soverom var umulig og å sove i en seng var umulig. Stort sett ble de gode nettene tilbragt halvvåken på sofa i stua og de dårlige i fosterstilling under salongbordet. Heldigvis er ting mye bedre nå og jeg jeg har ingen problemer med å sove i senga på soverommet. Det kjennes kanskje håpløst ut for deg nå, men ting kan virkelig bli bedre 😊 

Mitt tips er å ta hele sovesituasjonen ut av soverommet og vekk fra senga. Det viktigste nå er ikke god søvnhygiene, men at du faktisk får sove i det hele tatt. Å gå uten søvn er forderdelig og det er vanskelig å ta tak i problemene sine eller få orden på noe som helst.

Tilbring gjerne natta i stua, eller på kjøkkenet for den del dersom det føles bedre. Sov på sofaen, og minner den for mye om en seng, prøv en god lenestol. Eller hva med en sånn stol på Ikea som kan brettes ut til en madrass? Det er jo ikke en seng, det er en stol. Hvis det ikke fungerer, hva med et skikkelig liggeunderlag? Luftmadrass? Hva med et tykt gulvteppe og et saueskinn over på gulvet? Alt er bedre enn ingen søvn. 

Synes du dyna er vanskelig? Bruk et pledd eller en stooor strikkejakke eller morgenkåpe i alt for stor størrelse. Eller en sovepose. Det viktigste er at du gjør noe nytt, sånn at situasjonen blir litt (og helst veldig) annerledes enn da overgrepene fant sted slik at du ikke minnes på det med hver muskel i hele kroppen.

Hva med lyd? Kan du høre på musikk? Finnes det noen musikk som gjør deg spesielt trygg eller avslappa? Finnes det noen serie på TV du liker godt? Gjerne animasjon. Personlig synes jeg det føles beroligende å ha på naturfilmer i bakgrunnen. Jeg ser på litt nå og da, hører etter på en del av det og hvis og  når jeg sovner, går jeg ikke glipp av noe som helst for jeg ser alltid de samme filmene igjen og igjen. Ellers hender det jeg setter på noe ala barne-TV. Franklin eller Blekkulf, for eksempel 🙈 Eller hva med sånne opptak på YouTube av regnskoglyder eller lignende? Noe som minner deg konstant på at du ikke er der du engang var da ting skjedde, kan det hjelpe? 

Greier du å sove om dagen? I såfall, kanskje du kan lure hjernen din til å tro det er dag? You tube er fullt av lange filmer med helt vanlige kvinner som filmer seg selv mens de lager mat og filmer det, eller som sminker seg, tar klesvasken, steller potteplanter, rydder ut dagligvarer fra handleposer... Eller folk som tester godteri fra andre land og sitter og småsnakker. Jeg mener, det kan være hva som helst, bare det er lyden av noen som gjør dagaktiviteter rundt deg. Sikkert lurt å ha på lyset også. Kan det være noe å prøve? 

Det er godt mulig du har prøvd alt dette før og det kan godt hende noen av eller alle tipsene blir helt feil for deg. Jeg vet bare hvor fortvilende traumer og insomnia kan være og kaster ut alt jeg kan komme på av tips som har eller ville ha hjulpet meg.

Jeg er nesten helt bra i forhold til insomnia nå, men det var ingen Quick fix. Men det som hjalp meg aller mest var et fullstendig brudd med seng og soverom. Ikke bare minte det meg om overgrep, men det minte meg om søvnløshet og fortvilelsen ved å ligge og vri meg med angst og flashbacks uten å få sove. Så jeg stengte døra inn dit og åpnet den knapt på minst et par år annet enn for å hente klær. Først når jeg greide å sove i en stol, byttet jeg til sofa. Og når jeg greide å sove på sofa, skifter jeg til en madrass på stuegulvet. Deretter gikk jeg videre til å putte madrassen min opp i en seng på stua. Så begynte jeg på nytt inne på soverommet. Først stol, så madrass på gulvet, så seng. Deretter gikk jeg fra full belysning til dunkel belysning og deretter til bare et lite nattlys. Alt trinn for trinn helt uten hastverk, det er viktig å ikke gå til neste trinn før du er helt trygg på og mestrer det forrige.

TV greier jeg meg ikke helt uten enda på dårlige netter, så da ser jeg naturfilmer, animasjon eller barne-TV. På gode netter sover jeg nå i mørket helt uten skjerm eller lyd. Men bamsene mine er fortsatt med meg -  alle er innkjøpt lenge etter at jeg ble voksen 😊 Det føles alltid så trygt å ha en sjiraff i armkroken, et marsvin ved siden av puta mi og en ekornhale under hodet. Hva som helst som føles trygt for deg vil være til hjelp. Har du favorittsokker? Ha dem på. Liker du duftpinner? Sett de ved siden av deg. Har du en genser du elsker? Bruk den som pute. 

Anonymkode: bbba6...8c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at du har slettet innlegget jeg svarte på (du slettet mens jeg skrev). Hvis du synes det blir ubehagelig å ha mitt svar liggende her, må du ta kontakt med en moderator og be om hjelp til å slette det. Siden jeg skrev som anonym, kan jeg dessverre ikke gjøre det selv. 

Anonymkode: bbba6...8c9

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...