vinterdekor Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Har lest flere tråder her inne hvor man mener at barnevernet "må inn i bildet". Kan dere si litt om når dere sånn konkret har tenkt på det? Er det bare meg som registrerer at "barnevernet må kobles inn hver gang en familie gjør noe du ikke liker?" 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 vinterdekor skrev (Akkurat nå): Har lest flere tråder her inne hvor man mener at barnevernet "må inn i bildet". Kan dere si litt om når dere sånn konkret har tenkt på det? Er det bare meg som registrerer at "barnevernet må kobles inn hver gang en familie gjør noe du ikke liker?" Barnevernet er egentlig kun interessert i vold og incest. Men må ta andre saker og. Men bv bruker tiden sin på flisespikkeri fremfor viktige saker, som vold og incest. Anonymkode: 5d8ea...c61 2
SoWhat? Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Det skal mye til før jeg tenker og sier det. Når det ikke er mat til barna i huset. Når et barn utøver grov vold mot andre barn. Om det er vold mot barn og overdreven rusbruk. Jeg syns terskelen skal være ganske høy for å melde fra. Foreldre og hjem er ulike, og om noe er avvikende er det ikke alene grunn til å melde fra. Det er nye dumhet og hysteri dessverre 9
Hannah80 Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnevernet er egentlig kun interessert i vold og incest. Men må ta andre saker og. Men bv bruker tiden sin på flisespikkeri fremfor viktige saker, som vold og incest. Anonymkode: 5d8ea...c61 Hva definerer du som flisespikkeri da? 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Hannah80 skrev (6 timer siden): Hva definerer du som flisespikkeri da? Ikke meg du siterer, men en annen tråd her mente noen at mor burde miste retten til å ha sitt barn og burde meldes til barnevernet fordi hun ikke svarte med smilefjes eller svarte nedlatende til far. Det var alt! Bare et eksempel.. Blitt for dumt hele greia! Mange flere grunner og det tar opp mye tid for bv som de kunne brukt på barn som viiirkelig trenger hjelp. Anonymkode: fc741...e1f 6
Kristin70 Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 Jeg har sagt det og gjort det to ganger. Den ene gangen var det alvorlig rusmisbruk og manglende evne til å passe på barna, her ble barna tatt fra moren. Den andre gangen var det vold mot et barn, her fikk mor hjelp fra barnevernet. I det første tilfellet var det verken vold, incest (eller flisespikkeri). 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg du siterer, men en annen tråd her mente noen at mor burde miste retten til å ha sitt barn og burde meldes til barnevernet fordi hun ikke svarte med smilefjes eller svarte nedlatende til far. Det var alt! Bare et eksempel.. Blitt for dumt hele greia! Mange flere grunner og det tar opp mye tid for bv som de kunne brukt på barn som viiirkelig trenger hjelp. Anonymkode: fc741...e1f Link? Anonymkode: d88b9...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 En gang har jeg sagt det. Og det var riktig å melde ifra. Anonymkode: 14c72...179
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 Kristin70 skrev (9 minutter siden): Jeg har sagt det og gjort det to ganger. Den ene gangen var det alvorlig rusmisbruk og manglende evne til å passe på barna, her ble barna tatt fra moren. Den andre gangen var det vold mot et barn, her fikk mor hjelp fra barnevernet. I det første tilfellet var det verken vold, incest (eller flisespikkeri). Selvsagt er rusmisbruk omsorgssvikt, er nok ikke dette ts mener som flisespikkeri Anonymkode: fc741...e1f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Link? Anonymkode: d88b9...5cf Her blir hun oppfordret til å sende bekymringsmelding på mor fordi hun ikke klarer være hyggelig på melding til barnefar. I mine øyne blir det for dumt! Og sett flere steder at mange har samme mentalitet. Dette alene gir ingen grunn til bekymring for omsorgen til barnet. Anonymkode: fc741...e1f 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 Noen burde ha meldt ifra om meg da jeg var liten. Barnevernet er ikke farlige, om det ikke er noe galt, gjør de heller ikke noe. Kjenner to familier som har blitt meldt hvor ting var fint, da tok barnevernet samtale med barn og samtale med foreldre, i det ene tilfellet ble det ikke noe mer, i det andre mener jeg det også ble besøk, og så ble saken avsluttet. Man skal selvfølgelig ikke melde ifra om tull, at en mor skriver sure sms til far er det vel ingen som melder fra om, men om man f.eks. jobber på skole og observerer et barn som aldri har med seg mat og som åpenbart ikke vasker seg og har blåmerker: meld ifra. Jeg var forøvrig alltid ren og hadde mat, men jeg gråt hele tiden og holdt meg for meg selv. Jeg vet at alle naboer visste at det var 'noe'. Hadde barnevernet kommet inn, hadde jeg sluppet å vokse opp med vold og incest. Anonymkode: 5067a...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen burde ha meldt ifra om meg da jeg var liten. Barnevernet er ikke farlige, om det ikke er noe galt, gjør de heller ikke noe. Kjenner to familier som har blitt meldt hvor ting var fint, da tok barnevernet samtale med barn og samtale med foreldre, i det ene tilfellet ble det ikke noe mer, i det andre mener jeg det også ble besøk, og så ble saken avsluttet. Man skal selvfølgelig ikke melde ifra om tull, at en mor skriver sure sms til far er det vel ingen som melder fra om, men om man f.eks. jobber på skole og observerer et barn som aldri har med seg mat og som åpenbart ikke vasker seg og har blåmerker: meld ifra. Jeg var forøvrig alltid ren og hadde mat, men jeg gråt hele tiden og holdt meg for meg selv. Jeg vet at alle naboer visste at det var 'noe'. Hadde barnevernet kommet inn, hadde jeg sluppet å vokse opp med vold og incest. Anonymkode: 5067a...8ef Enig i alt bortsettfra at ingen mener man skal melde fra om sure sms til far. Åpenbart mener noen her inne at det bør man gjøre, og den mentaliteten er skremmende. Er også mange som melder som hevn! Er man bekymret for et barn skal man alltid melde. Beklager alt du har måttet gå gjennom ❤️ Anonymkode: fc741...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig i alt bortsettfra at ingen mener man skal melde fra om sure sms til far. Åpenbart mener noen her inne at det bør man gjøre, og den mentaliteten er skremmende. Er også mange som melder som hevn! Er man bekymret for et barn skal man alltid melde. Beklager alt du har måttet gå gjennom ❤️ Anonymkode: fc741...e1f Takk for det. Jeg så jo at noen mener at man skal melde sure smser, mente vel min aldri som normativ, dårlig formulert av meg. Man burde selvfølgelig ikke melde sånt. Og å melde fordi man er sint på noen tar jo ressurser fra bv, så det er utrolig stygt gjort, ikke bare mot den man gjør det mot, fordi en sak uten noe grunnlag vil bli avsluttet nokså kjapt, men også for de barna som trenger disse ressursene. Kjenner forøvrig foreldre som har kontaktet barnevernet selv fordi det er problemer med barnet, de har fått god hjelp, og det var aldri snakk om å ta barnet. Jeg hadde naboer for flere år siden hvor jeg var usikker på om jeg skulle melde. De flyttet og jeg endte med ikke å gjøre det, men tenker fremdeles på det. Var det noe galt? Kunne jeg ha utgjort en positiv forskjell om jeg meldte ifra? Har fått noen nye naboer hvor jeg lurer litt nå, så sikkert derfor denne episoden fra mange år tilbake har dukket opp, men terskelen min er høy. Kanskje for høy, når jeg tenker på min egen historie. Anonymkode: 5067a...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #14 Skrevet 16. april 2021 Mange mener man skal melde for småting, og det er helt feil. Anbefaler å lese boken til jurist Ohnstad «Meldeplikt til barnevernet», eller Google artikler fra henne. Jeg har meldt to ganger, en gang fordi foreldrene overlot 3,7 og 8 åring alene hjemme over natten... Barna var også neglisjert på andre måter. Andre gang var grunnet narkotikamisbruk, der mor motsatte seg behandling. Hun hadde mange rundt som ville hjelpe, men nektet. Anonymkode: 1f6e5...183 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 7 hours ago, vinterdekor said: Har lest flere tråder her inne hvor man mener at barnevernet "må inn i bildet". Kan dere si litt om når dere sånn konkret har tenkt på det? Er det bare meg som registrerer at "barnevernet må kobles inn hver gang en familie gjør noe du ikke liker?" Jeg tror aldri jeg har sagt det (ref. spørsmål i tittel). Litt usikker på om jeg noen gang har tenkt det, jeg har vært relativt skånet mot å se hendelser som vold mot barn og omsorgssvikt, hvor BV ikke allerede har vært inne i bildet. Heldigvis, slikt gjør vondt langt inn i sjela. Gud jeg er glad vi har et barnevern! Anonymkode: 4c79f...867
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #16 Skrevet 16. april 2021 Jeg har sagt det to ganger og meldt fra begge gangene. Det ene tilfellet var det snakk om tydelig omsorgssvikt, skitne klær, hår som aldri ble vasket, råtne tenner og bare kjeks i matboksen (jeg jobber i skolen). Det andre tilfellet var et voldelig og svært utagerende barn som viste tydelige tegn på traumer/alvorlige tilknytningsvansker. Anonymkode: 8a169...a1d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for det. Jeg så jo at noen mener at man skal melde sure smser, mente vel min aldri som normativ, dårlig formulert av meg. Man burde selvfølgelig ikke melde sånt. Og å melde fordi man er sint på noen tar jo ressurser fra bv, så det er utrolig stygt gjort, ikke bare mot den man gjør det mot, fordi en sak uten noe grunnlag vil bli avsluttet nokså kjapt, men også for de barna som trenger disse ressursene. Kjenner forøvrig foreldre som har kontaktet barnevernet selv fordi det er problemer med barnet, de har fått god hjelp, og det var aldri snakk om å ta barnet. Jeg hadde naboer for flere år siden hvor jeg var usikker på om jeg skulle melde. De flyttet og jeg endte med ikke å gjøre det, men tenker fremdeles på det. Var det noe galt? Kunne jeg ha utgjort en positiv forskjell om jeg meldte ifra? Har fått noen nye naboer hvor jeg lurer litt nå, så sikkert derfor denne episoden fra mange år tilbake har dukket opp, men terskelen min er høy. Kanskje for høy, når jeg tenker på min egen historie. Anonymkode: 5067a...8ef Har en del i familien som jobber i bv og jeg vet at mye av skremselspropagandaen er tull selvom det selvfølgelig blir gjort feil! De hjelper ekstremt mange familier, så man må ikke være redd for å melde. Er det bare at foreldrene trenger litt veiledning er jo det fint for både barn og foreldre og de kan plukke opp ting som vold/overgrep om det skulle gjelde dette. Mener bare at man ikke melder for småting som det jeg nevnte. Det er for vagt! Hva er det som gjør deg usikker på naboene? Er du faktisk bekymret for barna har du jo lov til å sende en bekymringsmelding. Er det ikke noe galt avslutter de saken mest sannsynlig! Anonymkode: fc741...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i alt bortsettfra at ingen mener man skal melde fra om sure sms til far. Åpenbart mener noen her inne at det bør man gjøre, og den mentaliteten er skremmende. Er også mange som melder som hevn! Det er egentlig ikke så skremmende, barnevernet lager ikke stort ut av slike henvendelser. Idiotisk av den som gjør det, men ikke farlig. Det er også en veldig dårlig hevn å melde noen hvor barnet har det bra, da det skjer veldig lite av det og. Jeg er veldig glad for barnevernet, og tviler på at jeg hadde levd hadde det ikke vært for dem. De tok meg fra en mor som ikke matet meg, som lot meg ligge i min egen avføring i lange tider, hvor jeg ikke lærte å gå før jeg var nærmere to år pga. osv. Ruset på alkohol døgnet rundt, overhodet ikke i stand til å ta vare på meg, uheldigvis. Anonymkode: 4c79f...867 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 Det har jeg aldri sagt eller tenkt, men jeg har tenkt at "hun/de der burde ikke hatt barn" eller "de burde ikke hatt så mange barn som de har, for de har ikke tid til dem". Det skal mye til for å kontakte BV. Anonymkode: 3ffa3...c7d 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er egentlig ikke så skremmende, barnevernet lager ikke stort ut av slike henvendelser. Idiotisk av den som gjør det, men ikke farlig. Det er også en veldig dårlig hevn å melde noen hvor barnet har det bra, da det skjer veldig lite av det og. Jeg er veldig glad for barnevernet, og tviler på at jeg hadde levd hadde det ikke vært for dem. De tok meg fra en mor som ikke matet meg, som lot meg ligge i min egen avføring i lange tider, hvor jeg ikke lærte å gå før jeg var nærmere to år pga. osv. Ruset på alkohol døgnet rundt, overhodet ikke i stand til å ta vare på meg, uheldigvis. Anonymkode: 4c79f...867 Tror du misforstår meg helt her. Selvfølgelig ikke farlig at bv er innblandet, jeg har familie som jobber i barnevernet og takk gud for at de finnes! Sak hos barnevernet blir jo avsluttet for sånt småtteri, men utifra hva jeg forstår av mitt familiemedlem som er nær meg blir det ekstremt vanskelig for familier som blir meldt også. Skaper stress og uro for mange! Syns uansett mentaliteten er skremmende for de som mener mor bør miste barnet 100% pga nedlatende meldinger til far, ikke at selve barnevernet er skremmende. Anonymkode: fc741...e1f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå