AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Hei! Jeg holder på å søke ny jobb siden jeg mistet jobben min for noen måneder siden. Nå har jeg fått et jobbintervju, og jeg vil prøve å gjøre det beste ut av det. Problemet er at jeg sliter veldig mye med sosial angst. Jeg er veldig introvert, og liker ikke mye folk og bråk. Sist gang jeg hadde intervju (snart 1 år siden) gikk det dårlig. Det var sommer og veldig varmt. Det passer dårlig siden jeg blir alltid så varm i hele kroppen og svetter. Det skjer til og med når det er minusgrader ute. Så der satt jeg i 30 grader, svetten rant, ansiktet var knallrødt og jeg var andpusten. Gikk rett og slett tom for luft og begynte å hoste. Et stort problem for meg er å formulere meg riktig. Det føles ut som hjernen ofte er koblet av, og jeg klarer ikke å ta inn det som folk sier. Dårlig hukommelse har jeg også. Jeg er også dårlig på å snakke, og må konsentrere meg om å finne ord og å ikke stamme. Og med pusteproblemer i tillegg går det jo ikke. Tror jeg bare puster overfladisk. Jeg puster inn og inn og inn, men så klarer jeg nesten ikke å puste ut. Intervjuet denne gangen foregår heldigvis over Teams, så jeg tror det blir bedre. Men jeg trenger alle tips dere har. Helst skulle jeg hatt noe beroligende også, men det går vel ikke an å skaffe uten resept? Hva gjør dere? Er jo lett å si at det bare er et intervju og at det ikke er farlig, men er ikke lett når kroppen reagerer slik. Anonymkode: bd0a9...cb2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Mine beste tips: - Finn en avslapningsmeditasjon på youtube som du gjennomfører like før intervjuet. Det hjelper på pusten og nervene. Søk på "guided meditation" e.l. - Let opp lister over vanlige intervjuspørsmål og skriv ned svarene dine. Selv om du ikke bruker det, kan det da være lettere å huske. - Vær ærlig på at du er nervøs. Det er vanlig og forventet at du er det, og min erfaring er at det hjelper å si det høyt. - Husk at det ikke bare er du som skal selge deg inn til arbeidsgiver, men at de også skal selge seg inn til deg. Du har også makt. Anonymkode: 4ec3b...c4f 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Øv! Øv på å fortelle om deg selv. Skriv ned motivasjonen for å søke. På Teams kan man ha masse jukselapper så det er en drøm for de som er nervøse. Og husk å stille gode spørsmål. Anonymkode: 9c962...274 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Jeg har også angst, og sliter mye på intervju. Digitalt møte hjalp meg mye, og så tok jeg også beta-blokker som roer ned pulsen. Du kan høre med legen om det Anonymkode: 3f7aa...a75
Kristin70 Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Mange gode råd her, det viktige er å øve og skrive notater. I tillegg er det fint å lage lister over alt du har gjort i forskjellige jobber slik at du lett kan bruke dette som eksempel hvis de spør etter det. Se på stillingsutlysningen og vri hjernen din. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 Ville gått til legen for å få hjelp til dette. Et jobbintervju er faktisk ikke for alle uten at man får noe som støtter og hjelper deg. Har du en forståelsesfull lege så er hjelpen en selvfølge. Anonymkode: 96aed...ab3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 Takk for gode tips! Skal forberede meg godt, og skrive ned stikkord på ark som kan ligge på tastaturet siden det er over Teams. Og jeg skal prøve å huske at det er ikke bare jeg som skal selge meg inn. Skal også puste mye før jeg slår på kamera. Jeg tror det kommer til å gå litt bedre siden det er digitalt. Håper bare at jeg klarer å snakke normalt og ikke gå tom for luft og "kveles". Tror jeg bør gå til legen og få hjelp også, for dette hemmer meg mye i hverdagen. Sosial angst er noe dritt. 😐 Anonymkode: bd0a9...cb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå