Gå til innhold

Kontor; åpent landskap eller avlukke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åpent landskap er sadisme i praksis, er overhodet ikke for meg. Når vi fikk det så gikk plutselig sykemeldingene i taket, lurer på hvorfor..? Ingen av oss som ville ha det. Kontorene som var før var store nok til hver avdeling og alle visste hvor de skulle gå hvis de skulle prate med folk som har det og det ansvarsområdet. Etter at de åpnet ble det bare styr og utrolig masse bråk for nå hører jo alle alt. Nei, det der er mislykka opplegg. Er en del som har sluttet og, er nok ikke  bare det åpne landskapet men er nok en del av årsaken det og, sammen med nye sjefer..

Men noe godt fører jo corona med seg og det er hjemmekontor. :P 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så del hva du jobber med da. Man kan ikke diskutere om man ikke får faktum på bordet. 

Anonymkode: 4e71a...085

Jeg har sagt det jeg har i si i denne tråden. Jeg har en jobb der det passer best med cellekontor.

Anonymkode: 6e53d...5ad

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vendt meg til åpent landskap etter å ha jobbet i det i tosifret antall år. Jeg merker at konsentrasjonen og fokus er mye dårligere enn om jeg får sitte i fred/stillhet, men jeg har lært meg til å håndtere det bedre nå enn i starten. Og det kommer veldig an på landskapet! Har nesten alltid sittet skjermet, med blikket inn i landskapet, og skjermene vendt slik at få/ingen har innsyn. Tidligere hadde jeg høye vegger rundt plassen (rundt 180 cm), nå er det bare en knapp halvmeter. Savner veggene, selv om dette er mer sosialt... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Jeg blir veldig lett distrahert av både lyd og visuelle inntrykk, så for meg funker åpent landskap superdårlig. 

Har hatt det en periode, og slet veldig med konsentrasjonen. Hadde ikke mer fravær, men merket jeg leverte dårligere kvalitet på analyser osv. Med en gang jeg byttet til roligere omgivelser (fortsatt delt kontor, men vi var 3 stk på eget rom) økte konsentrasjonsevnen og trivsel betydelig.

Men best leveranser og størst effektivitet hadde jeg på enekontor. 

Dette med jobb som stort sett innebærer endel analytisk konsentrasjonsarbeid. 

Funket også veldig bra når jeg jobbet i et veldig begrenset landskap - mer semiåpent hvor det var et nybygg med dels cellekontorer til ledere, og vi rådgivere satt to og to ved siden sv hverandre. Gode skillevegger/høyere skap som skjerming osv. Hadde store vinduer med fin utsikt, støydempende teppe på gulv og god ventilasjon. 

Ikke masse folk som gikk til og fra møter, og omtrent aldri telefoner i åpent landskap. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Revisor- og regnskapsførerkontor her og. Vi klarer oss fint uten å ty til gulvet :) Er større møterom man kan bruke for å sortere papirer. 

Taushetsplikt på tvers av saker løser vi bare ved å ikke snoke eller stirre. 

Jeg var på jobbintervju til et stort regnskapskontor, og da skulle jeg som advokatfullmektig sitte midt i åpent kontorlandskap med en haug av revisorer. Det gikk fint der også :) 

Anonymkode: 4e3e0...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Elsker åpent landskap. Vi har også free-seating, slik at vi kan variere hvem vi sitter med fra dag til dag. Synes det er hyggelig og sosialt. Kontoret er bygd for dette, så det er gode løsninger. Generelt er alle flinke til å ta hensyn, og skal jeg konsentrere meg maks bruker jeg bare støydempende hodetelefoner. 

De som ikke liker åpne landskap må jo være de som blir veldig lett distrahert, eller de som stadig har noe på skjermen som ikke er jobb. 

Her treffer du nok blink! Kvalmt egentlig, folk som krever eget kontor for å kunne gjøre private ting på PC-en i fred og ro, mens de får betalt. Helt sykt.

Anonymkode: 14136...931

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har alltid jobbet i åpent landskap, og synes det er greit. Selskapet vårt har bestemt at etter korona, så vil den nye ordningen være 2-3 dager hjemmekontor og 2-3 dager på kontoret. Da synes jeg det er kjempebra med åpent landskap! De dagene vi er på kontoret så fungerer det bra med det sosiale og samarbeid, mens når vi har hjemmekontor så er vi mer private og kan jobbe konsentrert i fred og ro.

Anonymkode: 203d8...29b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger åpent kontorlandskap!

For oss fungerer det bra. Vi har mye samhandling i teamet, og det hadde blitt slitsomt å springe til hverandres kontor for hvert spørsmål eller hver kommentar, i åpent landskap flyter alt mye bedre.

Vi har gode løsninger med flere små møterom, store møterom, telefonrom/stillerom, kjøkken og sofagrupper, så det er lett å sette seg i fred en eller to sammen om man har behov. 

Veksling mellom skrivebord, møterom, sofagruppe osv gjør også at det ikke blir lange strekker med statisk stillesitting, noe som passert meg bra. 

Nå har vi hatt hjemmekontor et år, og lider litt under det. Vi forsøker å ha hyppige Teams-møter, men det blir ikke det samme. Enkelte oppgaver har man mer fred til å gjøre hjemme, men samarbeidsprosjektene våre, som det er flest av, går mye tregere.

Jeg gleder meg til vi kan jobbe i landskapet vårt igjen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eget kontor, åpent landskap må være et påfunn fra fandens oldemor for å si det pent.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Myrmica skrev (3 minutter siden):

Jeg digger åpent kontorlandskap!

For oss fungerer det bra. Vi har mye samhandling i teamet, og det hadde blitt slitsomt å springe til hverandres kontor for hvert spørsmål eller hver kommentar, i åpent landskap flyter alt mye bedre.

Vi har gode løsninger med flere små møterom, store møterom, telefonrom/stillerom, kjøkken og sofagrupper, så det er lett å sette seg i fred en eller to sammen om man har behov. 

Veksling mellom skrivebord, møterom, sofagruppe osv gjør også at det ikke blir lange strekker med statisk stillesitting, noe som passert meg bra. 

Nå har vi hatt hjemmekontor et år, og lider litt under det. Vi forsøker å ha hyppige Teams-møter, men det blir ikke det samme. Enkelte oppgaver har man mer fred til å gjøre hjemme, men samarbeidsprosjektene våre, som det er flest av, går mye tregere.

Jeg gleder meg til vi kan jobbe i landskapet vårt igjen. 

Det høres ut som vår arbeidsplass.

Hos oss har kontoret vært ganske åpent i perioder, og da er det stor pågang. Vi har gjennom hele Koronaåret kjørt hyppige medarbeiderundersøkelser. Og det er stor korrelasjon i hvor lykkelige medarbeiderne er om de kan være på kontoret, mens de misstrives mer med jobben i perioder der de kun har hjemmekontor. Og parallelt med dette går faktisk produktiviteten ned på hjemmekontoret. 

Det er godt å jobbe på et sted der samholdet og det sosiale står så sterkt at folk lengter tilbake til åpent landskap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her treffer du nok blink! Kvalmt egentlig, folk som krever eget kontor for å kunne gjøre private ting på PC-en i fred og ro, mens de får betalt. Helt sykt.

Vi har glassvegg og -dør inn mot fellesarealene, så det er synlig hva vi gjør. De fleste nyere kontor jeg har vært innom se siste årene har glassvegger og/eller glassdør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater åpent kontorlandskap. Det har ingenting med at jeg liker å drive med private ting i arbeidstiden å gjøre. Det handler om at jeg sitter i åpent kontorlandskap sammen med kundeservice, teknisk support og en hel haug andre, inkludert selgere. Dere har prøvd å gjøre konsentrasjonsarbeid sammen med en haug med selgere som prøver å close det siste fredagssalget? Ja, jeg bruker eget headset med støydemping, men det betyr nada når selgere roper høyere enn headsettet klarer å dempe, eller når de samme selgerne skal forstyrre meg HELE tiden.

Jeg blir faktisk ekstremt distrahert når folk skal avbryte meg hele tiden. Jeg synes ikke det er rart. Det er ekstremt irriterende.

Og ja, jeg liker faktisk å kunne jobbe uforstyrret og skjermet. For meg fremstår det som ganske tydelig at åpent kontorlandskap både handler om å spare penger, men også å overvåke hva andre gjør. Og jeg synes egentlig ikke det er noe kjekt å føle at noen ser på meg HELE tiden. Det sikkert veldig fint for ekstroverte folk, men for den introverte jeg er, så er åpent kontorlandskap forferdelig. 

Det ironiske er, nå som ingen henger over meg, og jeg slipper forstyrrelsene, så har produktiviteten og omsetningen økt drastisk. Spesielt innenfor mitt team (ja, jeg hører faktisk til et lite team som fungerer utmerket fra hjemmekontor ved å holde daglig kontakt via Teams). Og dette er grunnen til at jeg ELSKER hjemmekontor. Ingen forstyrrelser, ingen som bryr meg. Og er det noe kan de sende beskjed i Teams. Terskelen for å kontakte meg for banale ting er mye høyere, og jeg får faktisk gjort jobben min.

Jeg driver med intenst konsentrasjonsarbeid hele dagen, og har derfor ikke rom for forstyrrelser. Jobber i et samfunnskritisk yrke innen finansbransjen hvor jeg har eneansvaret i bedriften for oppsett av en spesiell type viktig infrastruktur mot tusenvis av kunder, i tillegg andre tilsvarende oppgaver. Dette gjøres manuelt og mot én og én kunde (en kunde kan ha mange brukersteder og er derfor gjerne svært omfattende). Altså: kunder kan miste tusenvis av kroner for den minste lille feil jeg gjør, nøyaktighet er derfor EKSTREMT viktig. Og så lenge vi ikke har noen automatiske prosesser må jeg sørge for at alt er korrekt. 

Endret av SPOCA
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Revisor- og regnskapsførerkontor her og. Vi klarer oss fint uten å ty til gulvet :) Er større møterom man kan bruke for å sortere papirer. 

Taushetsplikt på tvers av saker løser vi bare ved å ikke snoke eller stirre. 

Jeg har taushetsplikt etter lov og det er mitt ansvar at uvedkommende ikke får opplysninger de ikke skal ha, så å løse taushetsplikt ved å ikke snike eller stirre er langt fra godt nok i min jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synest det var greit å sitte i åpent landskap den gangen jeg jobbet på kundesenter for mange år siden. Der satt vi mange og gjorde samme jobb og alle snakket i telefon hele dagen.

Men ellers trives jeg ikke med åpent landskap. Nå har jeg en jobb med eget kontor og det er utrolig deilig. Samtidig er døren åpen sånn at en kan lett stikke hodet innom. Begynner snart i ny jobb nå og aner ikke hva de har der. Jeg får tilpasse meg.

Anonymkode: 315bf...143

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i åpent landskap nå og det går fint fordi jeg har fantastiske kolleger, men jeg hadde helt klart foretrukket et lite, eget kontor. Må ta mye telefonsamtaler og det er veldig kjedelig å måtte gå til et møterom hver eneste gang det er noe taushetsbelagt.

Anonymkode: c90cf...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uhyre stor forskjell på utformingen av åpne landskap. Helt åpne landskap med 30-40-50 stk er krise. Skal det fungere optimalt så må man ha nok støtterom (fokusrom/multirom/møterom/samarbeidssoner osv). Og helst bør det utformes slik at man sitter i arbeidssone på 8-12 stk avdelt til neste arbeidssone med støtterom. Altså at det er fysiske skiller mellom arbeidssonene.

Selv sitter jeg i et skikkelig dårlig utformet landskap, men for min del så kan jeg jobbe hvor som helst. Sjelden jeg sliter med støyproblematikk. Det sagt: jeg har alltid tatt meg hjemmekontor om det er dager jeg kun skal skrive, men det handler mer om å kunne lukke seg litt inne. I et bedre utformet kontor så ville et fokusrom vært tingen de gangene.

Anonymkode: de964...5f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gjør private ting i åpent kontorlandskap, det er ikke forbudt, er jo ikke timebetalt. Problemet er at det er forstyrrende når jeg må fordype  meg i arbeidsoppgavene. 

Anonymkode: cf7f2...944

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åpent kontorlandsskap har ført til høyere sykefravær, mistrivsel og mobbing. 

Det er en forbanna uting, som aldri burde vært implementert i norske arbeidsplasser. 

Anonymkode: 13737...3c8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har nå åpent landskap. Ingen av oss liker det. Det er forstyrrende med telefoner, andre som snakker, det er litt for lett å forstyrre andre (selvom det er jobbrelatert) og jeg blir lett sliten av konstant bakgrunnsstøy. Jeg bruker støydempende ørepropper, men gleder meg likevel til vi skal flytte inn i nye kontorer der alle får eget kontor.. 

Anonymkode: 01c81...7be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er uhyre stor forskjell på utformingen av åpne landskap. Helt åpne landskap med 30-40-50 stk er krise. Skal det fungere optimalt så må man ha nok støtterom (fokusrom/multirom/møterom/samarbeidssoner osv). Og helst bør det utformes slik at man sitter i arbeidssone på 8-12 stk avdelt til neste arbeidssone med støtterom. Altså at det er fysiske skiller mellom arbeidssonene.

Selv sitter jeg i et skikkelig dårlig utformet landskap, men for min del så kan jeg jobbe hvor som helst. Sjelden jeg sliter med støyproblematikk. Det sagt: jeg har alltid tatt meg hjemmekontor om det er dager jeg kun skal skrive, men det handler mer om å kunne lukke seg litt inne. I et bedre utformet kontor så ville et fokusrom vært tingen de gangene.

Anonymkode: de964...5f8

Vi er bare 4 ansatte, men ingen av oss trives med åpent landskap slik vi har nå. De tre andre tar mye telefoner og jeg må konsentrere meg (da må jeg ha det stille..). Det går jo på et vis, men mye fordi vi kan ta hjemmekontor når vi ønsker. Og fordi vi vet det er midlertidig. 

Eneste positive er vel lynrask avklaring på alle spørsmål som dukker opp mens man jobber. 

Anonymkode: 01c81...7be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...