Gå til innhold

Har fått tilbud om et småbruk til en god pris, men...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er på husjakt. Leier nå. Drømmen er et småbruk, og prisklassen vår er lav... Helst under en million. Så det sier seg selv at dette nesten ikke er mulig. Vi er sentralt på østlandet, i pendleavstand fra Oslo, og siden "alle" drømmer om et småbruk så er det nesten ingeting å få tak i. Vi kikket på et småbruk her om dagen, det kostet litt under en million - og der hadde bolighuset brent ned. Så det sier seg selv... Dette er nesten umulig. 

Så tenkte jeg på en plass som jeg vet om, som står tom. Tok kontakt med eieren, og han vil selge, privat. Det er som et lykketreff, jeg er i ekstase. En drømmeplass, ligger for seg selv, 30 mål tomt, helt ok bolighus med vann/kloakk/strøm/vei. Trenger selvfølgelig en del oppgradering, men det er vi jo klare for til den prisen. Jeg ville tippa prisantydningen var det dobbelte, hvis jeg tar utgangspunkt i lignende eiendommer som har vært til salgs i dette området.

Men. Mannen skjønner ikke at dette er et kupp. Nå er ikke akkurat han like aktiv til å følge med på markedet som meg, og han er sterkt preget av enkelte gamle familiemedlemmer som henger fast i boligprisene på 80-tallet. De tror de kan få kjøpt hus for 200.000 kr og sånn. Helt villt. Jeg prøver å fortelle ham at dette er et kupp, at det er galskap å ikke slå til på dette tilbudet. At hvis vi nøler for lenge med dette så risikerer vi at eieren legger det ut for salg og da kan vi jo bare glemme det. Jeg vet om flere andre som kikker aktivt i dette området nå, for ikke å snakke om alle jeg ikke kjenner til som garantert hadde slått til. Her blir det jo ikke budrunde eller noe. 

Hvordan få mannen til å forstå at dette er en ekstremt god handel? Hvordan få skjært igjennom og fått ham til å skjønne at dette er once in a lifetime mulighet? Noen som har noen gode råd? Jeg har ikke mulighet til å kjøpe det alene. Noen somnhar noen gode råd til å få ham til å skjønne verdien av en sånn plass og en sånn mulighet? Takker for alle svar. 

Anonymkode: deb55...a47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare du som har lyst på småbruk? Hadde han vært like ivrig som deg så hadde han vel fulgt med på markedet? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har selv funnet drømmesmåbruket og anbefaler det på det varmeste, spesielt når det har riktig beliggenhet og avstand til sentrale områder. Jeg tenker at du må få samboeren til å sette seg inn i prisnivået på småbrukseiendommer i området, slik at han kan forstå hvor godt kjøpet er. Vis ham at det ikke er andre muligheter til å få noe slikt til en så god pris. Sett ham ned ved siden av deg når du er på Finn, bruk kartvisningen, og vis ham mange eksempler.

Småbruk er populært og det blir stadig færre slike eiendommer i de sentrale områdene. Denne trenden er blitt forsterket med Corona, da mange vil flytte ut av byen, til mindre smittepress. I kommunen hvor jeg bor gikk et småbruk 2, TO! millioner over takst nå i vinter!

Anonymkode: 79797...62b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men. Mannen skjønner ikke at dette er et kupp. Nå er ikke akkurat han like aktiv til å følge med på markedet som meg, og han er sterkt preget av enkelte gamle familiemedlemmer som henger fast i boligprisene på 80-tallet. De tror de kan få kjøpt hus for 200.000 kr og sånn.

Noen folk kan ikke hjelpes, de har ikke hjernekapasitet. Vis han resultatene av denne tråden, herregud for en tomsing. 30 mål for under en million...

Anonymkode: 06de5...8fd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (1 minutt siden):

Er det bare du som har lyst på småbruk? Hadde han vært like ivrig som deg så hadde han vel fulgt med på markedet? 

Kan jammen begynne å lure. Han hater å betale leie, sier at det er å kaste bort penger. Og han har vært med å spare egenkapital, så skulle jo tro det. Alt annet jeg har funnet er helt uaktuelt. Vanlige bolighus er helt uaktuelt fordi de ikke har stor nok tomt. Hvis du ser naboene fra tunet så er det uaktuelt. Hvis det ligger lengre unna geografisk (lengre kjørevei til jobb) så er det uaktuelt. Skulle tro jeg hadde funent drømmeplassen hans, men... Er litt lite initiativ ja. Men han er en type som helst vil tenke seg om i tre år før han tar en avgjørelse, og det går jo ikke med vanlige budrunder. 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har selv funnet drømmesmåbruket og anbefaler det på det varmeste, spesielt når det har riktig beliggenhet og avstand til sentrale områder. Jeg tenker at du må få samboeren til å sette seg inn i prisnivået på småbrukseiendommer i området, slik at han kan forstå hvor godt kjøpet er. Vis ham at det ikke er andre muligheter til å få noe slikt til en så god pris. Sett ham ned ved siden av deg når du er på Finn, bruk kartvisningen, og vis ham mange eksempler.

Småbruk er populært og det blir stadig færre slike eiendommer i de sentrale områdene. Denne trenden er blitt forsterket med Corona, da mange vil flytte ut av byen, til mindre smittepress. I kommunen hvor jeg bor gikk et småbruk 2, TO! millioner over takst nå i vinter!

To mill over takst ja, det er de samme tendensene som jeg ser her. Sikkert samme område. Det er nesten så man kunne vurdert å skille ut tomter der og ha inntjening på det pga beliggenheten. Har prøvd å få ham til å skjønne, men tror ikke han forstår helt prisnivået og at det er iferd med å øke enda mer.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen folk kan ikke hjelpes, de har ikke hjernekapasitet. Vis han resultatene av denne tråden, herregud for en tomsing. 30 mål for under en million...

Litt seint å bytte ham ut nå, men det er nesten så jeg vrir skallen av ham.... Han gidder ikke være med å kikke engang, vente til våren sier han. Ikke noe hast lissom.... 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han mangler næringsvett. Eller kanskje han er en slik type som skal vente og se, utsette alt, for å slippe forandringer og beslutninger? Eller kanskje han vegrer seg for jobben som følger med et småbruk?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt seint å bytte ham ut nå, men det er nesten så jeg vrir skallen av ham.... Han gidder ikke være med å kikke engang, vente til våren sier han. Ikke noe hast lissom.... 

Ts

Vente til våren?

Vi er i midten av april nå.

Er bare 1.5 mnd med vår igjen.

Anonymkode: 9d94f...4ab

• Liker 13
Skrevet

Under 1 mill, hva er det som hindrer deg i å kjøpe selv alene? Hva med odel? Høres ut som et tilbud som er for godt til å være sant

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Jeg leter etter en dame som deg, bare nevner det 😁

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

I min hjemkommune går husene veldig billig,

solgte hus over 100 kvadratmeter for litt over 1 million.

Ingen banker gir lån til å bygge nybygg siden det er verdt mindre når det er ferdig. I Nord-Norge. Mange får dårlige hus med behov for mye oppgradering i drenering, kledning, alt teknisk, tak osv osv som vil koste mye. Selges for rundt 400.000-1.000.000 i "lav kvalitet" og mange kjøper kun disse billige typene.

Jeg ser at mange ikke er smarte nok til å forstå at godt vedlikeholdt hus med oppgradert drenering, tak, elektriske systemer, bad, etc er dyrt. De kjøper likevel billig med punkterte vinduer... Men nok om det, det er "flatene" invendig som betyr noe...

Småbruk er dyrt. Det kan registreres om til feriebolig og selges til gode summer om det er ved havet, etc. Jeg ville slått til om du er sikker på at det er et godt tilbud. Du får ofte bedre pris hvis du kjøper privat.

Her selges det mye privat uten å gå gjennom megler. Det er helt vanlig i mitt område, og man kan få veldig gode "vennepriser" hvis man er heldig. Er man uheldig kjøper de en verditakst fra en uerfaren takstmann som takserer for høyt, det har skjedd og de ble ikke solgt . F.eks. noen ville selge en svær gård med mye tomt for 5 millioner og fant en eiendomsmegler kalt Eie eiendomsmegler som mente det var realistisk, den står for salg over ett år nå. ... Ingen her har så gode penger for gård! Det er urealistisk. Man må være litt forsiktig.

Anonymkode: e5897...327

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Ja, han mener sikkert neste vår. Virker null interessert. Nå har han begynt å gi taushetsbehandling når jeg snakker om plassen. I går sa jeg at jeg ville ha høner der, og da himlet han med øynene og lo av meg. Det er da vel ikke så innmari merkelig å ha høner på et småbruk eller? Har hatt masse dyr før jeg, han har aldri hatt dyr.

Så sier han at han i tilfelle må kjøpe gravemaskin til flere hundre tusen, fordi det muligens må dreneres på oversiden av huset. At det må legges på kostnadene. Vel, nå vet jo jeg at det fint går an å leie en minigraver en helg og gjøre samme jobben for noen tusenlapper siden hanngraver selv. Men nei, da taper han de tusenlappene, for hvis han kjøper en gravemaskin så kan han få igjen samme summen etter at jobben er gjort. Det er den logikken der i forhold til penger. Da har det ikke kostet noe, men hallo, da må man jo ha hundre tusen ekstra da. Det er ikke logikk for meg. 

Så sier han at han må kjøpe ny traktor hvis vi skal bo der, for han er nødt til å ha firehjulstrekk. Han bare tohjulstrekk på traktoren nå. Men, det er helt flatt der, så det er bare tull. Kan fint ha den traktoren han har. Men da sier han at han kan ta på seg brøyting hvis han kjøper ny traktor. Da sier jeg at det er jo i tilfelle et helt annet regnestykke, da må du regne på traktorkostnader i forhold til næring og inntekt, og ikke i forhold til boligkjøp. Så det er tull å blande inn i dette.

Så sier han at hvis det er mus der når vi kikker på det, så er det helt uaktuelt. "Det må være musetett" sier han. Hallo, selvfølgelig er det mus der! Det har stått tomt i mange år, det kan selvfølgelig ha kommet inn mus der. Men hele poenget med å kjøpe kontra å leie er jo at man faktisk kan gjøre slike utbedringer. Og jeg sier, du er jo SNEKKER for helv***te!! Du gjør jo slike utbedringer og mere til på andre folk sine hus hele tiden!! Jeg har jo sagt det hele tiden at det er forferdelig bortkastede evner å ikke ha sin egen plass å drive på når man er praktiker av yrke.

Nå har han sagt at vi burde ha en takst. Vi må vel det for å få lån, tipper banken krever en takst uansett, men her hadde det vært veldig viktig å avtalt en pris på forhånd. Men han tror tydeligvis taksten skal bli lavere enn 1 mill. Jeg føler virkeli at han spolerer denne muligheten. Jeg har ikke høy nok inntekt til å få dette lånet alene, da måtte jeg hatt et par år på meg til å få opp inntekt og egenkapital. Eieren av plassen har sagt at vi kan få langtidsleie og til omtrent ingenting, jeg vurderer jo om jeg bare skulle leid det og spart. Men er redd prisen blir en ganske annen etter noen år. Og så er det jo hvis man skal gjøre forskjellig der, da blir det vanskelig når man ikke eier. Risikerer å øke prisen på det man leier med oppgraderinger. 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hytter i dette området er forresten kjepedyre, det er egentlig et typisk hytteområde. Og jeg vet at kommunen er ganske grei mht bruksendring. De fleste får skille ut tomter og. Så det hadde vært mange muligheter ja.... 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Muligens brutalt, men denne mannen din har ingenting på et småbruk å gjøre. Så vil du bo på et småbruk bør du finne deg en ny samboer med samme interesse for denne livsformen.

Kjøpe ny gravemaskin for å drenere. 🤣 Og en ny stor traktor for 30 mål. Han er jo helt absurd på bærtur. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Huset er forresten skikkelig fint, det er i laftet tømmer. Gamle, tykke stokker, kanskje hundre år gammelt - fra den tiden de brukte ekte seintvokst malmfuru. Tømra er tørr og fin, bunnstokkene er bra siden det står på skikkelig mur. Og det er litt spesiell stil med litt form og utstikk på øvre og nedre stokk, ligner litt på dragestil. Det er kanskje 70 kvm grunnflate, tak med rundt 40 grader vinkel og god høyde i andre etasje. Det er akkurat et sånn hus jeg drømmer om, den størrelsen, den stilen. Jeg har alltid elsket laftede hus. Det er full kjeller i mur med teknisk rom i kjelleren og god takhøyde + egen inngang og to vinduer i kjelleren. 

Låven er ca 100 kvm og i en stil som passer huset. Veldig fin med låvebru inn i tunet og solbrent panel. Men dårlig tak på den, så den krever omfattende restaurering.

Garasjen er nyere, ca 60 kvm med støpt dekke og doble skyveporter. Også denne i solbrent/beiset stående panel. Den er helt ok stand. 

Veien er oppgradert for hogstmaskiner, så den er veldig bra og tåler mye vekt. Det ble borret etter vann for 10 år siden, så vannet er god kvalitet. Da ble det også bygd nytt bad i boligen. Strømmen er delvis oppgradert (sikringsskap og strømmen i første etasje). Og det er vanlig privat kloakktank. Det vil med andre ord si at en del større kostnader er tatt, og de årlige utgiftene er lave siden det er privat vann og kloakk. Og dette er sør for Oslo, mange som bor her pendler til Oslo og Drammen daglig. Sukk..... 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (5 minutter siden):

Muligens brutalt, men denne mannen din har ingenting på et småbruk å gjøre. Så vil du bo på et småbruk bør du finne deg en ny samboer med samme interesse for denne livsformen.

Kjøpe ny gravemaskin for å drenere. 🤣 Og en ny stor traktor for 30 mål. Han er jo helt absurd på bærtur. 

Det er faktisk han som er fra gård. Og det er han som er praktikeren. Han er kjempeflink praktisk, men ja helt på bærtur når det gjelder bolig og økonomi. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke mannen din drømmer om småbruk...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Men er du helt sikker på at det ikke er noe skjulte, alvorlige feil? 

Når noe høres for godt ut til å være sant..  

Er samboeren din virkelig så uopplyst at han tror at det er normalt å få bolig til under en mill? Har du vist han på finn.no da, så han får en realitetssjekk? Er du helt sikker på at han egentlig vil kjøpe noe med deg? 

Anonymkode: 67d46...64d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke mannen din drømmer om småbruk...

Nei jeg skjønner det heller ikke. Dette er i nærheten av hans familie, og det er ca en halvtime nærmere jobben hans enn der vi bor nå. Han har i tillegg et par kamerater som bor omtrent i gangavstand derfra. Han er i det området hele tiden. Men jeg skjønner ikke, vil han leie hele livet han da? Vi har kikket etter bolig i flere år nå, og han har ikke vært interessert i ett eneste hus som har vært til salgs. Ikke ett. Finner bare feil med alt og sier at jeg er overpositiv.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...