Anne Liese Braun Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/22-juli jeg ville egentlig ikke lytte til den der serien i det hele tatt. Jeg sa faktisk opp Netflixabonementet mitt i sin tid, etter at de kunngjorde at de ville lage en film om 22. juli! Men; så ble det litt kjedelig i homeoffice her på ettermiddagen idag: Så etter at jeg hadde bladd meg igjennom alle nyhetssendinger (som selvfølgelig alle handler om Corona eller G,Floyd) så tenkte jeg at "OK, jeg har noen podcasts som jeg enda ikke har lyttet til, nemlig dem om 22.juli. Jeg kunne jo kanskje starte den første episoden; kanskje det til og med er OK å høre på". Dessverre har jeg nå hørt alle episodene som frigitt hittil (til episode fire), og har behov for å "snakke" med noen: Jeg husker veldig godt den fredagsettermiddagen, da nyheten om eksplosjonen i Regjeringskvarteret kom. På det tidspunktet hadde jeg allerede bodd i utlandet i over 10 år. Jeg husker at jeg tenkte "nei, bevares, selvsagt dreier det seg "bare" om ett eller annet tragisk uhell. Noe annet skjer bare ikke i lille uskyldige Norge". Kanskje var det det som var grunnen til at jeg tok hele hendelsen så til de grader innover meg: Jeg ville liksom ikke akseptere at lille, vakre, naive Norge skulle oppleve noe slikt: Min daværende danske sjef - som alltid hadde morsomhetene og galgenhumoren på plass - ble helt satt ut husker jeg, da jeg ikke kunne holde tårene tilbake på mandagen etter hendelsen. Kort tid etter reiste jeg til Norge for noen dager, fordi jeg følte at jeg måtte delta i sorgen på en eller annen måte. Men det var ett noe annet Oslo som møtte meg da jeg ankom, enn den byen jeg hadde i erindring (som jeg riktignok bare hadde bodd i i en kort tid før jeg utvandret). Demografien var en helt annen (uten at jeg vil påstå at det er negativt på noen måte). Som om det var ett Oslo som sørget, og ett annet som bare fortsatte som om ingenting hadde skjedd. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget egentlig.. Kanskje er det mest rettet til dem av dere her inne som også bor utenlands (og som tilfeldigvis også har fått med dere denne serien og blitt kastet ti år tilbake). Eller kanskje vil jeg bare si; ta vare på vakre, tillitsfulle Norge. Eller kanskje er det rett og slett bare et virrvarr av tanker fra min side som materialiserer seg etter ett par glass rødvin:-) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå