Gå til innhold

Hvorfor kan ikke frosne bær og ris som har tint, fryses på nytt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på butikken i kveld og storhandlet, og klarte å glemme igjen en pose på gulvet der det er varmekabler.

To timer etterpå oppdaget jeg posen med frosne bringebær, frosne aspargesbønner og Coop pannemix( ris grønnsaker)

Maten var nesten helt tint, men jeg slengte alt i fryseboksen.

På posene står det at det ikke skal fryses på nytt.

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 80f05...dc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det kan redusere den hygieniske kvaliteten vesentlig.

Anonymkode: bc4ed...adf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi det kan redusere den hygieniske kvaliteten vesentlig.

Anonymkode: bc4ed...adf

Neida, spesielt ikke hvis posen ikke har vært åpnet. Smaken kan forringes noe, men som regel ikke merkbar når det gjelder bær og grønnsaker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bli dårlig i magen hvis jeg spiser det?

Ts

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg bli dårlig i magen hvis jeg spiser det?

Ts

Altså, bær gir meg blå diaré i to dager etterpå, så jeg vet ikke om oppstigningen har noe å si! 

Skrevet

Jeg ville kastet risblandingen, men resten kan du spise. 

AnonymBruker
Skrevet
Katten.2.0 skrev (22 minutter siden):

Altså, bær gir meg blå diaré i to dager etterpå, så jeg vet ikke om oppstigningen har noe 

Så du blir dårlig i magen av bær, uansett om de er fryst på nytt eller ei?

Ts

Skrevet

Utenlandske fryste bær skal kokes før bruk, så det er neppe nor problem å fryse igjen dersom du koker det.

Årsaken til at mat ikke skal fryses flere ganger uten varmebehandling mellom er bakterievekst. Så ja du kan bli syk. Jeg ville kastet risen

AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (10 minutter siden):

Utenlandske fryste bær skal kokes før bruk, så det er neppe nor problem å fryse igjen dersom du koker det.

Årsaken til at mat ikke skal fryses flere ganger uten varmebehandling mellom er bakterievekst. Så ja du kan bli syk. Jeg ville kastet risen

Så bringebærene og aspargesbønnene kan kokes og spises?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så bringebærene og aspargesbønnene kan kokes og spises?

Ts

Så lenge de ikke har lagt ute I timesvis ville jeg sagt ja så lenge du spiser det i løpet av kort tid. Ikke la de ligge ukesvis i frysen 😅

AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (4 timer siden):

Så lenge de ikke har lagt ute I timesvis ville jeg sagt ja så lenge du spiser det i løpet av kort tid. Ikke la de ligge ukesvis i frysen 😅

De lå på varmekabler i to og en halv time, og var helt opptint

Ts

Skrevet

Koker/varmebehandler du de, ser jeg ikke noe problem i å spise de😊

Skjedd med meg flere ganger at jeg har glemt bær i bilen og hevet de tilbake i fryseren etter de har vært tint - og det har gått helt fint å spise. Bare husk og varmebehandle de ordentlig (og ikke hiv de rett oppi smoothien fra fryseren f.eks.) så går det nok helt fint😊👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
sstinemor skrev (2 timer siden):

Koker/varmebehandler du de, ser jeg ikke noe problem i å spise de😊

Skjedd med meg flere ganger at jeg har glemt bær i bilen og hevet de tilbake i fryseren etter de har vært tint - og det har gått helt fint å spise. Bare husk og varmebehandle de ordentlig (og ikke hiv de rett oppi smoothien fra fryseren f.eks.) så går det nok helt fint😊👍

Kjøpte også frosne aspargesbønner og frosne ris&grønnsaker, men ris bør man vel ikke tine opp igjen og varme? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpte også frosne aspargesbønner og frosne ris&grønnsaker, men ris bør man vel ikke tine opp igjen og varme? 

Ts

Aspargesbønnene går helt fint.

Jeg har ikke noe erfaring med ris, men jeg hadde nok brukt den selvom den hadde vært tint - siden det er snakk om så lite tidsrom. Hadde vært noe annet om den hadde vært tint en halv dag eller mer. Drøye 2 timer vil jeg tro går helt fint.

• Liker 1
Skrevet
Skogkløver skrev (23 timer siden):

Vi kjøper ofte frosne bær til smoothie, må innrømme at jeg aldri har sjekket om de er utenlandske eller ei, mest sannsynlig er de sikkert det. Sier du at disse ikke kan brukes i smoothie men må kokes ? .. den var ny for meg.. 

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (15 timer siden):

Vi kjøper ofte frosne bær til smoothie, må innrømme at jeg aldri har sjekket om de er utenlandske eller ei, mest sannsynlig er de sikkert det. Sier du at disse ikke kan brukes i smoothie men må kokes ? .. den var ny for meg.. 

Ja det stemmer 😅

"Fryste bær

Det har vært registrert flere utbrudd med norovirus og hepatitt A i de nordiske landene forårsaket av importerte fryste bær. Norovirus og Hepatitt A virus overlever svært godt i fryste bær og smitter til bærene ved uhygienisk håndtering eller fra forurenset vann. Begge virusene dør ved varmebehandling og et godt råd er derfor å koke importerte fryste bær i 1 minutt før de benyttes i retter som ikke skal varmebehandles."

kilde: https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/skyll_eller_kok_frukt_baer_og_gronnsaker

Skrevet

Jeg ville kanskje merket pakkene med at de har vært tint opp, slik at man er obs på at det ikke skal brukes til gjester ol. Hadde ikke hatt noe problem med å smake og spise selv. 

Ang bærene så kan man bli syk, ja, men det er veldig liten risiko. Det handler om mengde, og også egen mottakelighet. De med dårlig immunforsvar burde ikke ta risken selvfølgelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...