AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Vurderer å få til å gå over til vegansk i løpet av 2021 (for ca hundrede gang), så har litt erfaring, men blir glad for all hjelp med "problemområdene". Som for meg er smør, ost og egg. Så ønsker gjerne tips og hjelp fra erfarne veganere om mulige erstatninger, eller godt utprøvde omveier i oppskrifter som funker. Målet er også helse, så er klar over at det finnes erstatningsprodukter som vegansk smør og ost på butikken, jeg kommer nok til å bruke det som en krykke om nødvendig, men det er et mål å unngå prosessert mat i større og større grad. Regner med det også er flere her inne som kan ha nytte av tråden. - Når det gjelder egg, så vet jeg at chia og linfrø med vann er populær erstatning, men jeg hører alltid forskjellig om frøene må knuses eller ikke, og synes også det er litt ustabilt hvor godt det funker i praksis. Tips til hvordan å få veganegg til å funke? (Aquafaba har jeg prøvd en gang, uaktuelt å noensinne bruke det igjen, det var grusomt for magen haha) - Med ost så synes jeg alltid det er nutritional yeast flakes og cashewbaser som går igjen. De er ok, men synes ikke noen av delen på noen som helst måte måler seg med ordentlig ost. Er det andre ting jeg kan prøve? - Smør.. har sett en oppskrift, men det var litt mye dill. Kan såklart innimellom bruke avocado i stedet. Tenker å prøve meg på et hjemmelaget mandelsmør, men er usikker på om stavblenderen eller kuttemaskinen jeg har egner seg. Tips til måte å gjøre det på, eller andre smøroppskrifter å dele? Anonymkode: d1c4c...df7 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Vegansk kosthold er ikke sunt. Erstatningsprodukter for melk/ost/smø er proppfulle av omega 6. Les litt om omega 3/omega 6 ratio. Anonymkode: de066...cc1 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 syns det er utrolig fint at du vil bli veganer! Jeg anbefaler å følge sanctuaries på instagram for litt «vegan-motivasjon! 😄 Jeg knuser frøene når jeg skal ha noe ikke-søtt som trenger egg. Om du baker er eplemos eller 1/2 banan(1 egg) gode alternativ. Ost og smør aner jeg ikke, har ikke funnet noen gode oster eller smør som er veganske. Go vegan er ok når den er smelta. om du vil ha smelta veganost på pizza må du ha ovnen på høy temperatur! Ellers anbefaler jeg veganske kokebøker, f.eks «en skikkelig digg kokebok(det finnes 2 versjoner av denne, en del 1 og del 2). Anonymkode: b4b50...e9f 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): syns det er utrolig fint at du vil bli veganer! Jeg anbefaler å følge sanctuaries på instagram for litt «vegan-motivasjon! 😄 Jeg knuser frøene når jeg skal ha noe ikke-søtt som trenger egg. Om du baker er eplemos eller 1/2 banan(1 egg) gode alternativ. Ost og smør aner jeg ikke, har ikke funnet noen gode oster eller smør som er veganske. Go vegan er ok når den er smelta. om du vil ha smelta veganost på pizza må du ha ovnen på høy temperatur! Ellers anbefaler jeg veganske kokebøker, f.eks «en skikkelig digg kokebok(det finnes 2 versjoner av denne, en del 1 og del 2). Anonymkode: b4b50...e9f Takk for svar og tips! Tror ikke jeg klarte å finne riktig instagramkonto, har du brukernavnet til den også? Anonymkode: d1c4c...df7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Jeg har vært vegetarianer og veganer i perioder siden 2011, er nå bare vegetarianer. Det er utfordrende i starten fordi man må tenke nytt. I stedet for å tenke at man skal bytte ut for å spise det man gjorde før, se heller på diverse blogger og kjøp noen gode kokebøker. I stedet for å tenke hva man kan ha på skiva i stedet for smør, kan man f.eks spise overnattet havregrøt med nøtter og bær, chiagrøt, eller matmuffins. Det finnes veldig mye annet godt enn brødskiver. Vet dette ikke er helt det du spurte om, men for vår del (både mannen og jeg bestemte oss samtidig), var det mye enklere å lage ny mat i stedet for å tenke tradisjonell kost. Når det gjelder bakst er dette mye enklere enn man tror. Jeg bruker mandelmelk på frokostblanding, havremelk til bakst og soyamelk i matlaging. Det er sjelden jeg lager noe med linfrøblanding, da er det mer snakk om type nøttestek o.l. Bruk veganske oppskrifter framfor å «veganisere», så er du tryggere på at resultatet blir bra. Masse lykke til, vi følte at det var et veldig godt valg for vår helse og ble enkelt slanke uten å gjøre annet enn å spise sunt og gå tur som vi alltid gjør 😊 Anonymkode: 948f6...789 2
Dropi Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 Det beste smøret er Berit Nordstrand Smøremykt. Utrolig godt smør! Finnes også som flytende smør. Ost syns jeg Coop sitt eget merke er den eneste det går an å spise. Smaker som ost. Det kommer både i revet, skivet og i blokk. Go vegan sin ost syns jeg rett og slett er uspiselig. Coop sitt eget merke har også supergod melkefri/vegansk kokesjokolade og kokosyoghurt. Mye billigere enn andre merker, og minst like god smak. Angående eggeerstatning fikk jeg dette tipset av en vegansk venninne: Det finnes mange typer eggerstatning. Jeg bruker ofte soya melk og eplesidereddik - syren gjør at det tykner og fungerer som bindemiddel. Du kan også bruke andre type plantemelk, f.eks. Oatly iKaffe havremelk som er min favoritt i det daglige, men synes usøtet soyamelk funker ganske bra i bakst. Knuste linfrø funker også. Har også hørt om å bruke chiafrø som har ligget en stund i vann. Ellers er jo banan et bindemiddel. Fiberhusk funker også fint. Finnes også noe som heter «no egg», som er designet til å erstatte egg i bakst. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Når det gjelder ost, så mener jeg selv at dette er vanskelig å finne gode erstatninger til. Dessverre er ost sykt godt, men så er det heller ikke det beste for kroppen med mye mettet fett. Så tenk heller at du vil spise annen og sunnere mat, og etter en stund bryr man seg ikke 😄 Nå har jeg ikke spist kjøtt på 10 år, og kjøper jeg en veggisburger synes jeg det er som kjøtt fordi jeg ikke husker hvordan kjøtt smaker lenger 😆 Savner det ikke i det hele tatt, og synes det er skikkelig ekkelt med kjøtt nå. Og jeg pleide å elske en blodig biff liksom. Anonymkode: 948f6...789 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vurderer å få til å gå over til vegansk i løpet av 2021 (for ca hundrede gang), så har litt erfaring, men blir glad for all hjelp med "problemområdene". Som for meg er smør, ost og egg. Så ønsker gjerne tips og hjelp fra erfarne veganere om mulige erstatninger, eller godt utprøvde omveier i oppskrifter som funker. Målet er også helse, så er klar over at det finnes erstatningsprodukter som vegansk smør og ost på butikken, jeg kommer nok til å bruke det som en krykke om nødvendig, men det er et mål å unngå prosessert mat i større og større grad. Regner med det også er flere her inne som kan ha nytte av tråden. - Når det gjelder egg, så vet jeg at chia og linfrø med vann er populær erstatning, men jeg hører alltid forskjellig om frøene må knuses eller ikke, og synes også det er litt ustabilt hvor godt det funker i praksis. Tips til hvordan å få veganegg til å funke? (Aquafaba har jeg prøvd en gang, uaktuelt å noensinne bruke det igjen, det var grusomt for magen haha) - Med ost så synes jeg alltid det er nutritional yeast flakes og cashewbaser som går igjen. De er ok, men synes ikke noen av delen på noen som helst måte måler seg med ordentlig ost. Er det andre ting jeg kan prøve? - Smør.. har sett en oppskrift, men det var litt mye dill. Kan såklart innimellom bruke avocado i stedet. Tenker å prøve meg på et hjemmelaget mandelsmør, men er usikker på om stavblenderen eller kuttemaskinen jeg har egner seg. Tips til måte å gjøre det på, eller andre smøroppskrifter å dele? Anonymkode: d1c4c...df7 Hva egg angår så finner jeg oppskrifter som er naturlig veganske i stedet for å erstatte egg i uveganske oppskrifter. Ønsker man erstatning for eggerøre,egg på brød etc funker tofu,avocado med salt ol. Ang ost vil det aldri smake som ost av kumelk nettopp fordi det ikke er kumelk. Det blir som å sammenligne epler og appelsiner.Personlig så lager jeg enten ost med kokosmelk eller så kjøper jeg violife naturell eller mature cheddar fra veganlife eller Go vegan . Og blir det for vanskelig å finne noe alternativ mitt tips er å sette deg inn i lidelsen som foregår i meieriindustrien så vil nok ikke ost av kumelk friste Nøttesmør kan lages i liten hakkemaskin om dem er kraftig nok Ellers vil jeg anbefale gruppene veganske produkter og vegansk mat-spørsmål og svar på Facebook Anonymkode: 48bfb...f5c 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for svar og tips! Tror ikke jeg klarte å finne riktig instagramkonto, har du brukernavnet til den også? Anonymkode: d1c4c...df7 Dalestoregard Anonymkode: 48bfb...f5c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 Til pizzaost så knuser jeg salt potetgull flak, det blir selvfølgelig ikke helt det samme men en erstatning istedenfor å bruke de ekle vegan ostene. Jeg bruker rismelk/ mandelmelk når jeg skal koke risengrynsgrøt, Berit Nordstrand smør eller Eldorado sitt melkefri smør på skiven. Jeg bruker mye økologisk kokos olje, og til frokost spiser jeg ofte havregryn og hirseflak kokt på mandelmelk og vann, toppet med forskjellige typer bær, økologisk peanøttsmør, gresskarkjerner, kanel og av og til lønnesirup. Det holder blodsukkeret mitt stabilt lenge. Anonymkode: b4462...1f1
Gjest Rosendahl Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 Det er mange fine vegetar blogger der ute. Green bonanza feks. Eller vegetarbloggen. Sjekk dem ut.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for svar og tips! Tror ikke jeg klarte å finne riktig instagramkonto, har du brukernavnet til den også? Anonymkode: d1c4c...df7 Det er kjempemange. Jeg følger 1 norsk konto: dalestoregard, men liker best utenlandske. Bare søk: «sanctuary» på Instagram Anonymkode: b4b50...e9f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 Hei ts! Så flott at du vil ta et godt valg for kloden, deg og dyrene!❤️ Du har fått mange gode tips her allerede så jeg kommer kanskje ikke med så mye nytt her. Det beste for meg har vært å melde meg inn i en haug veganergrupper på facebook og instagram! Da blir du fort oppdatert på nye produkter, problemstillinger, oppskrifter, typiske feller og en masse gode tips! Forstod det som at du mente egg til baking, jeg bruker bare den "no egg" som er nevnt ovenfor her. I bakst smaker man jo ikke egget, det er bare der som et bindemiddel og jeg syntes denne fungerer like bra. Dessuten er det over 40 "egg" i en sånn liten boks med pulver som du blander med litt vann og så oppi røren. Blir ikke mye enklere enn det. Ellers er jeg også glad i det "eggerøre-pulveret" man får tak i på Meny (sorry, husker ikke navnet), det er basert på kikert-mel og skal være ganske sundt (ifg min venninde som er opptatt av slikt, der er jeg litt dårlig). Detter er jo for omelett/eggerøre da og ikke til å ha i mat. En ting som er viktig å forstå med vegansk ost er at den kun smelter om den er "pakket inn" i noe. Ekstra høy varme vil ikke hjelpe. I toast, calcone, quesedilla etc.. er det ikke noe problem, men på pizza blander jeg alltid den revnede osten med litt olje/kokosmelk/pizzasaus eller whatever før jeg tar den på pizzaen. Smelter kjempefint og blir aldri hard. Til slutt støtter jeg under personen som nevnte coop. De er etter min mening de beste og billigste på vegansk mat med flere egne produkter. Masse lykke til og heia deg!! Anonymkode: 30950...2d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #14 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei ts! Så flott at du vil ta et godt valg for kloden, deg og dyrene!❤️ Du har fått mange gode tips her allerede så jeg kommer kanskje ikke med så mye nytt her. Det beste for meg har vært å melde meg inn i en haug veganergrupper på facebook og instagram! Da blir du fort oppdatert på nye produkter, problemstillinger, oppskrifter, typiske feller og en masse gode tips! Forstod det som at du mente egg til baking, jeg bruker bare den "no egg" som er nevnt ovenfor her. I bakst smaker man jo ikke egget, det er bare der som et bindemiddel og jeg syntes denne fungerer like bra. Dessuten er det over 40 "egg" i en sånn liten boks med pulver som du blander med litt vann og så oppi røren. Blir ikke mye enklere enn det. Ellers er jeg også glad i det "eggerøre-pulveret" man får tak i på Meny (sorry, husker ikke navnet), det er basert på kikert-mel og skal være ganske sundt (ifg min venninde som er opptatt av slikt, der er jeg litt dårlig). Detter er jo for omelett/eggerøre da og ikke til å ha i mat. En ting som er viktig å forstå med vegansk ost er at den kun smelter om den er "pakket inn" i noe. Ekstra høy varme vil ikke hjelpe. I toast, calcone, quesedilla etc.. er det ikke noe problem, men på pizza blander jeg alltid den revnede osten med litt olje/kokosmelk/pizzasaus eller whatever før jeg tar den på pizzaen. Smelter kjempefint og blir aldri hard. Til slutt støtter jeg under personen som nevnte coop. De er etter min mening de beste og billigste på vegansk mat med flere egne produkter. Masse lykke til og heia deg!! Anonymkode: 30950...2d7 Jeg har lagt min elsk på violife sin ost for pizza som jeg kjøper på veganlife.no .Den smelter fint uten å måtte blandes med olje,er like god kald på brød og kiloprisen blir noe billigere selv med frakt. Anonymkode: 48bfb...f5c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 Start som vegetarianer da, det gjorde jeg og da var overgangen til veganer veldig enkelt! Anonymkode: 93223...5ef 1
Elaine Marley Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Jeg er litt lat i matveien, så jeg gjør det ekstremt enkelt. Jeg velger en proteinkilde, ferske og/ eller frosne grønnsaker og koker det, krydrer sporadisk. Så har jeg i nøtter eller frø, solsikkekjerner om det passer retten. Har alltid en rekke ferske og frosne grønnsaker, solsikkekjerner, gresskarkjerner, linfrø, sesamfrø, hemp. Så har jeg diverse bønner og linser. Noen ganger bløtlegger jeg bønner, koker og fryser i porsjonspakker slik at jeg alltid har noe jeg kan tine/ koke om jeg ikke vil vente på bløtleggingen. Så har jeg havre, ris, quinoa og diverse som jeg kan bruke som tilbehør om jeg vil. Havregrøt med diverse bær eller frø er alltid godt som måltid. Som alle nordmenn, er det lurt å ta D vitamin om vinteren. Om du ikke spiser noe med tang eller alger, så kan du vurdere ta litt jod innimellom. Men ikke for mye, det er skadelig. Anonymkode: dceb8...9d8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #18 Skrevet 21. april 2021 Leste et sted at væsken i kikerter/bønner kam brukes for å tykne supper/sauser eller som bindemiddel i stedet for egg. Ikke prøvd selv. Hva med tofu og halloumi som ost? Du kan også lage paneer (hjemmelaget indisk ost). Om du ikke lar den renne helt fra seg så blir den mykere og kan blandes med krydder slik som smøreost. Smør kan erstattes med smøremykt (Berit Nordstrand). Anonymkode: 811bc...450
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #19 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Leste et sted at væsken i kikerter/bønner kam brukes for å tykne supper/sauser eller som bindemiddel i stedet for egg. Ikke prøvd selv. Hva med tofu og halloumi som ost? Du kan også lage paneer (hjemmelaget indisk ost). Om du ikke lar den renne helt fra seg så blir den mykere og kan blandes med krydder slik som smøreost. Smør kan erstattes med smøremykt (Berit Nordstrand). Anonymkode: 811bc...450 Halloumi er ikke vegansk Anonymkode: 48bfb...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #20 Skrevet 21. april 2021 Hva er greien med å bli veganer? Jeg lurer veldig på dette. Veganere spiser ikke produkt fra dyreriket, ikke sant? Men hvorfor ikke drikke melk, spise egg osv. Anonymkode: 90a62...4b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå