Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 10mnd som ble til ved hjelp av assisitert befruktning. Har så smått tenkt tanken på søskenforsøk i det offentlige, og har dermed et par spm:

1. Må man til ny utredning før søskenforsøk, eller holder det at legen kun sender henvisning til sykehuset, og man kommer i gang med forsøk umiddelbart? Vår diagnose er uforklarlig barnløshet.

2. Hvor lenge ventet dere med å komme i gang med behandling på søskenforsøk? Blir man prioritert lengre ned på lista når man har fått barn fra før? Vi har jo tross alt fått gleden av å få ett barn, noen  mange andre dessverre ikke har.

Anonymkode: 706cc...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg kan i alle fall svare på hvordan det er på Rikshospitalet (forsamtale på Ullevål).

1. Ny henvisning, ikke ny utredning, men sjekk av HIV/hepatitt før fryseforsøk - og sikkert flere blodprøver om man skal ha egguttak. Hadde gynekologisk undersøkelse som en del av forsamtalen, hvor det så avgjøres om man sendes «videre» til IVF (om alt ser bra ut, både prøvesvar og nedentil). Men nytt fra sist runde er at man nå må innhente og levere politiattest for begge, samt at vi måtte fylle ut egenerklæringsskjemaet til Riksen på nytt. Alt dette ble vedlagt søknaden/henvisningen.

Etter forsamtale er det ventetid på 1-2 sykluser for å komme i gang med fryseforsøk, og noe lengre for ferskforsøk (vi ringte inn første mens og fikk da starte med hormoner syklusen etter den).

2. Man kommer inn i samme kø som andre som skal ha ferskforsøk/fryseforsøk, uavhengig av om man forsøker på barn 1 eller 2. 

Vi ventet med å søke til vårt barn var nærmere 1,5 år fordi jeg visste jeg måtte slutte å amme pga. medisinene. Og jeg ville ikke slutte fordi jeg skulle få et barn til, heller fordi det føltes naturlig. Når det er sagt, så er det en del som avslutter ammingen før fordi de pga. alder «må» komme i gang med forsøk 2 asap. Jeg syntes det var fint å nyte den tiden som om det var mitt siste barn 🤷‍♀️

Lykke til! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer litt fra klinikk til klinikk hvordan det er med søskenforsøk. 
Vi var uforklarlig barnløse, men ble plutselig gravide med førstemann innimellom ivf forsøk. 
Håpet å unngå samme runde med nr 2, men begynte sjekke ut muligheten for å få hjelp da førstemann var drøye 1,5 år. Da tok ikke Porsgrunn imot par med barn fra før (det var opplyst på hjemmesidene deres). Tror det var stengt for det i et halvt år. 
når de åpnet for det igjen ble jeg henvist fra legen min og vi var i gang bare 2 uker etter at hun sendte henvisningen. Ingen forskjell på oss og de uten barn med andre ord. 
Ble gravid på andre forsøk og fikk nr 2 for ett år siden😊

Anonymkode: caca6...c7a

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok kontakt direkte med St. Olavs når vi var klare for søsken. Måtte vente ca 3 måneder før vi fikk time. Ingen henvisning. Dette var i siste halvdel av 2018. 

Anonymkode: c7824...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...