Gå til innhold

Noen som kan forklare meg 23/5-regelen og realfag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt 23/5-reglen, og ønsker å ta realfag for å prøve å bygge poeng. 

Har nå 63 konkurransepoeng. 

Ser dog at om jeg ikke klarer realfag så godt, så raser konkurransepoengene mine, selv om jeg får ekstra poeng for fag. :(

Om jeg da tar realfag, og angrer meg, og vil søke på noe som krever feks 60 poeng.. Er det riktig slik jeg forstår det at så lenge ikke realfagene er et krav for å komme inn på linja, så vil de heller ikke regnes med, med mindre de gir fler konkurransepoeng? 

Redd for å gjøre noe feil her nå, og ende opp med å ikke komme inn på noe med hverken realfag eller generell studiekompetanse..

Anonymkode: 69595...494

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt 23/5-reglen, og ønsker å ta realfag for å prøve å bygge poeng. 

Har nå 63 konkurransepoeng. 

Ser dog at om jeg ikke klarer realfag så godt, så raser konkurransepoengene mine, selv om jeg får ekstra poeng for fag. :(

Om jeg da tar realfag, og angrer meg, og vil søke på noe som krever feks 60 poeng.. Er det riktig slik jeg forstår det at så lenge ikke realfagene er et krav for å komme inn på linja, så vil de heller ikke regnes med, med mindre de gir fler konkurransepoeng? 

Redd for å gjøre noe feil her nå, og ende opp med å ikke komme inn på noe med hverken realfag eller generell studiekompetanse..

Du kan selv sette sammen vitnemålet ditt med de fagene du ønsker så lenge du oppfyller formelle krav. Så du trenger ikke inkludere de i vitnemålet om det ikke kreves for studiet. Du må derimot oppdatere vitnemålet ditt hos skolen din med de fagene du vil inkludere.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/23-5-regelen/

Les på denne siden, de forklarer det ganske grundig.

Det virker altså som det bare er de seks fagene man må ha som teller (og da får du heller ikke realfagspoeng), med mindre det gir bedre karakter å telle med realfagene+ekstrapoeng.

Det virker som dette gjelder uansett om studiet du søker på krever disse fagene, men det skal jeg ikke garantere.

Ut fra hva som står her virker det altså som det bare er å ta realfag - men at du ikke får noen glede av poengene hvis det går dårlig. Men de skal ikke kunne trekke deg ned:)

Anonymkode: 17c12...39a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, begge to. :)

Så da forstår jeg det riktig ved at jeg feks ønsker å gå jus, for å si noe. Der må man ha 63 konkurransepoeng for å komme inn (og bare generell studiekompetanse). Da kan jeg søke med 23/5 og bare fellesfagene, selv om jeg eventuelt har tatt realfag, og gjort det dårlig? Da vil ikke de telle med, fordi jeg ikke trenger de til den utdannelsen? 

Men om jeg feks søker ingeniør, da vil de telle med? Vil da alle realfag telle med, eller 'kun' de som kreves til inntak, dersom det gir meg best telling? 

:)

Hilsen forvirret voksen på skolebenken :ler:

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar, begge to. :)

Så da forstår jeg det riktig ved at jeg feks ønsker å gå jus, for å si noe. Der må man ha 63 konkurransepoeng for å komme inn (og bare generell studiekompetanse). Da kan jeg søke med 23/5 og bare fellesfagene, selv om jeg eventuelt har tatt realfag, og gjort det dårlig? Da vil ikke de telle med, fordi jeg ikke trenger de til den utdannelsen? 

Men om jeg feks søker ingeniør, da vil de telle med? Vil da alle realfag telle med, eller 'kun' de som kreves til inntak, dersom det gir meg best telling? 

:)

Hilsen forvirret voksen på skolebenken :ler:

Samordna regner snittet ditt med det vitnemålet du sender inn. Om du ønsker at noen av fagene ikke skal være på vitnemålet så må du ordne det med skolen og få utsendt et nytt vitnemål du sender inn til samordna opptak. De vil ikke se bort fra karakterene om de teller dårlig ut for deg, de vil inkludere alle karakterene du inkluderer på vitnemålet. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (13 minutter siden):

Samordna regner snittet ditt med det vitnemålet du sender inn. Om du ønsker at noen av fagene ikke skal være på vitnemålet så må du ordne det med skolen og få utsendt et nytt vitnemål du sender inn til samordna opptak. De vil ikke se bort fra karakterene om de teller dårlig ut for deg, de vil inkludere alle karakterene du inkluderer på vitnemålet. 

Vil det da si at jeg for eksempel kan sende inn vitnemålet året før jeg tok realfag, da? 

Altså fra da jeg tok fellesfag under 23/5? 

Det er ikke da slik at jeg ødelegger konkurransepoengene jeg nå har for fellesfag, om jeg velger å søke på en utdannelse som ikke krever spesielle fag? 

Eller mener du at jeg må velge (mellom generell eller spesiell) når jeg er ferdig med realfag (og dermed var alle realfag bortkastet), og er det vitnemålet jeg velger, vil følge meg for bestandig? 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil det da si at jeg for eksempel kan sende inn vitnemålet året før jeg tok realfag, da? 

Altså fra da jeg tok fellesfag under 23/5? 

Det er ikke da slik at jeg ødelegger konkurransepoengene jeg nå har for fellesfag, om jeg velger å søke på en utdannelse som ikke krever spesielle fag? 

Eller mener du at jeg må velge (mellom generell eller spesiell) når jeg er ferdig med realfag (og dermed var alle realfag bortkastet), og er det vitnemålet jeg velger, vil følge meg for bestandig? 

Nei og nei. Det jeg sier er at 

1. vitnemålet må oppfylle de generelle kravene

2. du står fritt selv til å inkludere eller ekskludere fag utover dette (gitt at du fremdeles oppfyller generelle krav, du kan eks. Ikke ha flere enn et mattefag på vg1 på vitnemålet) men du kan bare sende samordna opptak ett vitnemål de baserer utregningene sine på.

Om du eksempelvis tar opp fysikk, velger du selv om du vil ha dette på vitnemålet i tillegg til de andre karakterene, eller om du ikke vil det.

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet

Når man søker på bakgrunn av 23/5 har man ikke nødvendigvis et vitnemål. 

så lenge du laster opp dokumentasjon på 5 år praksis eller liknende, og har alle 23/5 fag (enten vitnemål eller kompetansebevis) så vil dine poeng beregnes etter 23/5 dersom det lønner seg.

realfag som ikke er et krav vil ikke tas med dersom det senker dine poeng. Da vil heller ikke realfagspoenget være med. Hvis du har 63 med 23/5, tar kjemi 1 og får 4 som trekker ned snittet ditt så vil ikke kjemi 1 tas med på inntak til jussen. 

det er en enorm jobb de ulike studiestedene gjør ved opptak, og 23/5 arbeidet er basicly manuelt.

obs dette gjelder kun 23/5. for ordinære vitnemål o.l. Er reglene annerledes.

Anonymkode: 9f58e...68a

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

så lenge du laster opp dokumentasjon på 5 år praksis eller liknende, og har alle 23/5 fag (enten vitnemål eller kompetansebevis) så vil dine poeng beregnes etter 23/5 dersom det lønner seg.

realfag som ikke er et krav vil ikke tas med dersom det senker dine poeng. Da vil heller ikke realfagspoenget være med. Hvis du har 63 med 23/5, tar kjemi 1 og får 4 som trekker ned snittet ditt så vil ikke kjemi 1 tas med på inntak til jussen. 

det er en enorm jobb de ulike studiestedene gjør ved opptak, og 23/5 arbeidet er basicly manuelt.

Selvfølgelig vil kjemi inkluderes om du inkluderer det på vitnemålet du sender inn.

Sitat

For å finne karakterpoengene dine, regner vi først ut gjennomsnittskarakteren din. Dette gjør vi ved å legge sammen alle eksamens- og standpunktkarakterene i studiekompetansefagene, og deler på antall karakterer. Gjennomsnittskarakteren ganges med 10. Har du for eksempel en gjennomsnittskarakter på 4,5, har du 45 karakterpoeng.

Hvorvidt du vil kverulere på om det blir mer riktig å kalle det kompetansebevis eller vitnemål kan du ta en egen tråd.

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er slik jeg forsto det og, at så lenge jeg har tatt 23/5, så vil fellesfagene telle dersom det ikke er krav til realfag på linjen jeg søker (og dersom realfag trekker ned). Men, om jeg søker på en linje som krever realfag, så vil realfag telle (Da både dårlig karakter, Men da får en poeng). 

Men nå blir jeg helt forvirret....

Vil om jeg feks har 6er i 1p og 2p, og får 2er i R1, mister jeg da de to 5erne, så blir de erstattet av en 2er da? 

Jeg får ikke et vitnemål, er det jeg har fått beskjed om på skolen ( med 23/5 ). Jeg får ikke en ordinær, generell studiekompetanse, men jeg kan søke på høyskole fordi jeg har hatt de 6 fellesfagene, og 5 års arbeidspraksis. 

AnonymBruker
Skrevet

De to 6erne, skulle det stå. 

AnonymBruker
Skrevet

Ps: Jeg har tatt 23/5 på et år, så har ikke gått vg1, vg2, vg3 o.s.v. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...