AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Hei Jeg har hatt en liten ønske om bli jurist. Jeg så på jobbene på finn og spesielt de fra det offentlige. Jeg trodde hadde at jeg ville kanskje klart meg en bachelor. Men nei kravene til disse jobbene er master. Så da dropper jeg det offentlige og ser på jobber i det private næringsliv. Men det ble ikke hipp hipp hurra der heller. De vil også at man har master. Hvorfor er det slik? Hvorfor er kravene så høye? Hva slags jobber kan man egentlig få med bachelor i jus? Takker for svar Anonymkode: efe62...b30
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Du kan nok sikkert få en jobb i det offentlig med en bachelor i juss, men du kan ikke få en jurist-stilling. Har du sett på bare stillinger under kategorien "jurist" vil du ikke få opp noe relevant. Har du prøvd å sett på det som ligger under administrasjon eller lignende? Anonymkode: 10836...a36 2
nordlending Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 En jurist er en person med master i rettsvitenskap. Dersom det offentlige har behov for en jurist vil ikke bachelor i rettsvitenskap være tilstrekkelig, nettopp fordi man da ikke er en jurist, slik som de krevde. Hvis man ikke ønsker å fullføre en master må man bare se bort fra disse stillingene.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Du kan helt sikkert kvalifisere til jobber som saksbehandler i det offentlige, men du blir nok fort utkonkurrert av de med mastergrad (jus eller ei). Anonymkode: 536f8...f71
Ullvott Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 (endret) Som andre har sagt: hvis du har sjekket juriststillinger på nett har du lett på feil sted. Bachelor i juss kan brukes til en del saksbehandlerstillinger innen offentlig forvaltning, men da vil man samtidig konkurrere om stillingene med de som har utdanning innen akkurat det faget som man søker som saksbehandler innenfor. F.eks sosionomer og vernepleiere innenfor NAV, byggingeniører innen byggesaksbehandling, sykepleiere, ergoterapeuter osv. innenfor helseforvaltning, arkivutdannede innen dokumentforvaltning, og slik fortsetter det. Ofte foretrekkes de som har den faglige utdanningen, for det finnes jo ingen stilling som "generell offentlig saksbehandler", selv om enkelte her inne later til å tro akkurat det. Bachelor i juss er med andre ord en av de utdanningene som er velkjent for å være problematisk på arbeidsmarkedet. Endret 15. april 2021 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 https://www.usn.no/hub/samfunn/aurora-fikk-sjefsjobb-med-bachelor-i-jus Der er ei som har fått jobb i administrasjonen i en tingrett. Hun har fått en sjefsstilling, noe som nok er heller uvanlig, men å få en stilling som saksbehandler er nok ikke så usannsynlig at man kan få. Anonymkode: 10836...a36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå