AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Hei, mener dere alle alltid skal være inkludert? Dersom det er 3 jenter som bor i samme gate som går i samme klasse. Er det da ok at bare 2 av de leker sammen osv og ikke inkludere den 3? Anonymkode: 2c6c4...d59
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Selvfølgelig er det ok. Selv om de er tre stk som bor i samme gate så kan jo to og to leke sammen. Men, og bevisst utestenge er selvfølgelig ikke ok. Anonymkode: 6e37c...c0b 3
GammelKaktus Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Selvfølgelig kan to leke sammen uten tredjemann. Men å bevisst prate om at nå skal bare vi to gå å leke og nummer tre for ikke være med, det er ikke greit. 2
tussatester Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Hadde du likt å bli tvunget til å være sammen med noen du ikke kom overens med? Barn er som oss, de har kjemi med noen, og andre ikke. Mobbing og utestenging for å være slem er noe annet selvfølgelig. Min datter har hatt flere i klassen som vil leke med henne, men når det viser seg at de ikke oppfører bra og er sære og kranglete mister hun helt interessen. Slik som oss voksne 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Hvorvidt det er ok kommer vel helt an på konteksten. Dersom de alle tre er gode venner, men én strever med «treer-dynamikk» og ønsker å monopolisere én av de to andre så er det noe vi som foreldre ville ønske å motvirke. Dersom det derimot er som med én av min datters venninner, som oppfører seg ufint mot de andre og ofte skyver dem fra seg men ikke forstår det selv fordi hun har atferdsvansker og blir veldig skjermet fra konsekvensene av oppførselen sin... foreldrene der hører ikke på det øret. Vel, datteren min får pr nå bestemme helt selv hvorvidt hun ønsker å være sammen med den jenta, og det samme vet jeg er praksis hjemme hos de andre her i nærheten. Ungen er rett og slett ikke noe ålreit å være sammen med nå (vel, de seneste to årene). Så det er HELT greit å ikke delta i lek med henne, så lenge man ikke er aktivt slem. Hun kan få være med hjem til oss når hun kan oppføre seg. Anonymkode: 5e550...2be
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorvidt det er ok kommer vel helt an på konteksten. Dersom de alle tre er gode venner, men én strever med «treer-dynamikk» og ønsker å monopolisere én av de to andre så er det noe vi som foreldre ville ønske å motvirke. Dersom det derimot er som med én av min datters venninner, som oppfører seg ufint mot de andre og ofte skyver dem fra seg men ikke forstår det selv fordi hun har atferdsvansker og blir veldig skjermet fra konsekvensene av oppførselen sin... foreldrene der hører ikke på det øret. Vel, datteren min får pr nå bestemme helt selv hvorvidt hun ønsker å være sammen med den jenta, og det samme vet jeg er praksis hjemme hos de andre her i nærheten. Ungen er rett og slett ikke noe ålreit å være sammen med nå (vel, de seneste to årene). Så det er HELT greit å ikke delta i lek med henne, så lenge man ikke er aktivt slem. Hun kan få være med hjem til oss når hun kan oppføre seg. Anonymkode: 5e550...2be ... Og foreldrene er klar over at dette barnet har atferdsvansker? Gutten min har en i klassen med autisme og vi er nøye på å ikke utestenge ham. Gutten min drar til ham og gamer en kveld i måneden, for da vet vi at gutten med autisme briljerer og at de har det gøy i en setting som denne gutten mestrer fint. Jeg har selv tatt initiativ til denne ordningen med guttens far. Jeg blir helt satt ut av dere foreldre som ikke gidder å ofre en eneste time innimellom for at de utsatte barna skal få oppleve mestring, vennskap og å føle seg sett. Det er faktisk ikke snakk om å adoptere ungen men om å utgjøre en forskjell. It takes a village to raise a child. Anonymkode: 576aa...ebb 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Det kommer helt an på. Jeg vet om en venninne"gjeng" på 3, der a og b er venner, a og c er venner, men b liker ikke c, snakker stygt om c til a og utestenger c bevisst for å ha a for seg selv. A vil bare at alle skal være venner. Sånt er ikke greit. Anonymkode: cfad3...766
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, mener dere alle alltid skal være inkludert? Dersom det er 3 jenter som bor i samme gate som går i samme klasse. Er det da ok at bare 2 av de leker sammen osv og ikke inkludere den 3? Anonymkode: 2c6c4...d59 Vi lar hele klasse leke sammen. Ikke hindring hos meg, da vi ikke er hysteriske. Anonymkode: ccfd5...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi lar hele klasse leke sammen. Ikke hindring hos meg, da vi ikke er hysteriske. Anonymkode: ccfd5...bfd Tror ikke dette dreier seg om korona altså. Anonymkode: 6e37c...c0b
Jullen Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 Jeg syns det er en grei regel for barn at alle skal inkluderes og ingen stenges utenfor. Det er en fin grunnleggende verdi og holdning de kan ta med seg i livet. God og dårlig kjemi med mennesker kommer senere. Men lærer man å være inkluderende og tolerant fra starten, får man lettere god kjemi med folk generelt også. Alle barn bør få en sjanse og to. Også barn med problematferd. Da bør de voksne veilede og tilrettelegge for at vennskap og eller samhold kan fungere her også. Klart noen ganger går der bare ikke, selv om man prøver. Men da har ihvertfall barna fått med seg viktige holdninger, erfaringer og lærdom innen sosialkompetane de kan ta med seg i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå