AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Mannen har fått diabetes type 2, og jeg er nå redd for å få flere barn fordi dette er så arvelig.. vi har et barn fra før, på 1,5 år. Bør man la det være? Det er 40% sjans at barna får det senere i livet dersom en av foreldrene har dette. Han jobber nå med mer trening og bedre kost, men sykdommen er jo der likevel. Anonymkode: 42e8a...0e9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Diabetes 2 er ikke arvelig! Anonymkode: 6ae1f...48b 9
Ulven Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Jeg hadde ikke droppet barn pga en sykdom som kan behandles enkelt og som kan unngås/ holdes i sjakk med riktig kosthold og mosjon. 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Diabetes 2 er ikke arvelig! Anonymkode: 6ae1f...48b Diabetes type 2 er mer arvelig enn type 1. selvom mange ikke tror det.. hvis én av foreldrene har diabetes type 2, er det 40% sjans for at barna får dette i voksen alder. Den dobles til 80% om begge foreldrene har type 2. Anonymkode: 42e8a...0e9 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Hadde ikke droppet barn pga det. Man kan fint leve med diabetes 2 med tilpasset kosthold og fysisk aktivitet. Anonymkode: 05bd2...530 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 Han har jo mest sannsynlig diabetes fordi han er feit. Ville vært mer bekymret for å få barn med en som ikke tar helsen sin på alvor. Anonymkode: 218aa...eae 1
GammelKaktus Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Er det noe jeg ikke hadde vært bekymret for angående å få et barn så er det diabetes 2. Dere kan jo bare innføre sunne gode vaner fra start så er barna godt rustet mot Diabetes 2. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 Nei det ville jeg ikke gjort, ikke når det er så mye man kan gjøre selv, og medisiner dersom livsstilstiltakene ikke gjør tilstrekkelig. Anonymkode: e09e9...175 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Han har jo mest sannsynlig diabetes fordi han er feit. Ville vært mer bekymret for å få barn med en som ikke tar helsen sin på alvor. Anonymkode: 218aa...eae Han ligger i øvre del av normalområdet ja, men han er ikke feit eller overvektig nei. Han har vært veldig inaktiv pga stillesittende jobb (og 12 timers dager) og heller ikke vært flink å spise riktig, så han jobber jo med dette. Dessuten er han arvelig disponert da moren også har det. Jeg er mye feitere og har ikke diabetes, men det er jo også en bekymring ja. Jeg skal slanke meg før flere barn, men han blir ikke kvitt denne sykdommen. For et teit svar du kommer med.. Anonymkode: 42e8a...0e9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han ligger i øvre del av normalområdet ja, men han er ikke feit eller overvektig nei. Han har vært veldig inaktiv pga stillesittende jobb (og 12 timers dager) og heller ikke vært flink å spise riktig, så han jobber jo med dette. Dessuten er han arvelig disponert da moren også har det. Jeg er mye feitere og har ikke diabetes, men det er jo også en bekymring ja. Jeg skal slanke meg før flere barn, men han blir ikke kvitt denne sykdommen. For et teit svar du kommer med.. Anonymkode: 42e8a...0e9 Dere burde begge få orden på kostholdet før dere får barn. Om du er overvektig er det mye senskader du kan påføre fosteret, så det ville jeg ihvertfall tenkt grundig igjennom. Anonymkode: 218aa...eae 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Han har jo mest sannsynlig diabetes fordi han er feit. Ville vært mer bekymret for å få barn med en som ikke tar helsen sin på alvor. Anonymkode: 218aa...eae Kan alle få diabetes. Selv de tynne og slanke. Så klapp igjen hilsen ei som er normalvektig med diabetes. Anonymkode: 1f0cb...062 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #12 Skrevet 15. april 2021 Ikke få barn fordi de kan få diabetes 🙄 Ja,foreldrene mine hadde sikkert fått det mye bedre om de aldri fikk meg (ironi). Hilsen type 1 diabetiker. Anonymkode: ef97a...a87 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere burde begge få orden på kostholdet før dere får barn. Om du er overvektig er det mye senskader du kan påføre fosteret, så det ville jeg ihvertfall tenkt grundig igjennom. Anonymkode: 218aa...eae Les hva jeg skriver før du uttaler deg kanskje. Han har diabetes og jeg er overvektig, så vi jobber jo begge med kosthold og trening nå. Poenget var at jeg kan legge om kosten og gå ned i vekt, mens han aldri vil bli kvitt diabetesen. Hadde ikke tenkt å få nr to før jeg har gått ned i vekt og har en bedre livsstil, men jeg kan i allefall gjør noe med det. Anonymkode: 42e8a...0e9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke få barn fordi de kan få diabetes 🙄 Ja,foreldrene mine hadde sikkert fått det mye bedre om de aldri fikk meg (ironi). Hilsen type 1 diabetiker. Anonymkode: ef97a...a87 Tror ikke du skjønte poenget.. poenget var at type 2 er ganske arvelig, og mine barn vil da være ekstra eksponert for å få det. Og type 1 er ikke like arvelig som type 2 Anonymkode: 42e8a...0e9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Diabetes type 2 er mer arvelig enn type 1. selvom mange ikke tror det.. hvis én av foreldrene har diabetes type 2, er det 40% sjans for at barna får dette i voksen alder. Den dobles til 80% om begge foreldrene har type 2. Anonymkode: 42e8a...0e9 Det er livsstilen som er arvelig. Man må være genetisk disponibel for å få diabetes type 2, hvilket stort sett 99% av verdens befolkning er, men alle får ikke diabetes 2 fordi de har en livsstil som gjør at sykdommen ikke utløses. Det er altså livsstilen som er arvelig og utløser sykdommen, ikke genene. Anonymkode: a214b...65b 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 Diabetes 2 går jo mer på livsstil. Selv om man er tynn betyr det ikke at man er sunn. Hadde vært mye mer skeptisk om det var snakk om diabetes 1 Anonymkode: f91d1...318 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er livsstilen som er arvelig. Man må være genetisk disponibel for å få diabetes type 2, hvilket stort sett 99% av verdens befolkning er, men alle får ikke diabetes 2 fordi de har en livsstil som gjør at sykdommen ikke utløses. Det er altså livsstilen som er arvelig og utløser sykdommen, ikke genene. Anonymkode: a214b...65b Okei, takk for svar. Jeg leste nemlig at også slanke og aktive personer med bra kosthold kunne få diabetes dersom de var disponert, men livsstilen spiller nok mer inn, som du sier. Håper det stemmer🙏🏻 Anonymkode: 42e8a...0e9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tror ikke du skjønte poenget.. poenget var at type 2 er ganske arvelig, og mine barn vil da være ekstra eksponert for å få det. Og type 1 er ikke like arvelig som type 2 Anonymkode: 42e8a...0e9 Type 1 er mer arvelig, type 1 får man som barn, og har kun med gener å gjøre. Synes ikke du bør uttale deg om ting du åpenbart ikke har peiling på. Men uansett, å ikke få barn fordi de kan utvikle (om det så er ) diabetes type 1 eller type 2 er ganske ekstremt. Det er faktisk sykt, da man fint kan leve et godt liv med både type 1 og type 2. Eller er det slik å forstå at du tenker livet er mindre verdt om man har diabetes? Anonymkode: ef97a...a87
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Type 1 er mer arvelig, type 1 får man som barn, og har kun med gener å gjøre. Synes ikke du bør uttale deg om ting du åpenbart ikke har peiling på. Men uansett, å ikke få barn fordi de kan utvikle (om det så er ) diabetes type 1 eller type 2 er ganske ekstremt. Det er faktisk sykt, da man fint kan leve et godt liv med både type 1 og type 2. Eller er det slik å forstå at du tenker livet er mindre verdt om man har diabetes? Anonymkode: ef97a...a87 Diabetes 2 er mer arvelig. Så kanskje du bør uttale deg om ting du åpenbart ikke har peiling på. Anonymkode: 218aa...eae 2
Skylines Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 For å avslutte avsporingen så kan dere via et enkelt søk se at type 2 er mer arvelig enn type 1. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå