Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått inkasso på en sak jeg ikke har mottatt regninger på 5 år. Jeg skrev at jeg ikke vedkjenner meg kravet og at jeg anser det som foreldet. De sier så at gjeldsbrevet er signert i 2015, men de har ikke vist til noe gjeldsbrev. Hvordan svarer jeg uten at jeg vedkjenner meg gjelden? Synes jeg som minimum bør få kopi av gjeldsbrevet. Årsaken til at jeg ønsker å benytte meg av foreldelsesfristen er at jeg er medlånetaker og ikke har noe som helst kontakt med vedkommende som tok opp denne gjelden..  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du signerte vel som medlånetaker? 

Anonymkode: f7554...ff2

Skrevet

Hvis du fortsatt er medlånetaker på dette lånet så er det neppe snakk om foreldelsesfrist

AnonymBruker
Skrevet

Stiller du som medlåntaker, så gjør du det med de konsekvensene det kan få, at du ikke har kontakt med vedkommende du tok opp lånet med er ikke relevant for pengekravet.

Du får sikkert kopi av gjeldsbrevet dersom du ber om det. Foreldelsesfristen på gjeldsbrevet er ti år. Virker jo som om du er klar over hvilket lån det gjelder, så tviler på at du kommer deg unna ansvaret.

Anonymkode: 07f15...57e

AnonymBruker
Skrevet

Foreldesesfrist på gjeldsbrev er helt riktig 10 år, som nevnt over. 

Men som regel vil denne være avbrutt lenge før det i tilfeller der det er snakk om et boliglån med løpende krav. 

Anonymkode: a8590...4b8

Skrevet

Hei.

Først fakta om foreldelse av gjeldsbrev.

Foreldelse av gjeldsbrev er 10 – ti år.

Foreldelsen begynner å gjelde fra den dag kreditor mottok siste innbetaling.

I og med at du er medlåntaker er du det som heter solidarisk ansvarlig. Det betyr at kreditor kan velge å kreve pengene fra den av låntakerne de velger.

Har din medlåntaker betalt på lånet, f. eks frem til 01.01.21, da vil foreldelsen gjelde fra 01.01.21.

Når du undertegnet på gjeldsbrevet, var dette opplyst i gjeldsbrevet.

Da du undertegnet på gjeldsbrevet, aksepterte du disse vilkårene.

Hvordan svar du uten å vedkjenne deg gjelden.

Det spiller ingen rolle hvordan du svarer på henvendelsen fra inkassoselskapet.

Da du undertegnet gjeldsbrevet vedkjente du deg gjelden.

Dette er det som kalles konsekvenser.

Slik du ordlegger deg tyder dette på at du ikke tok deg bryet med å lese gjennom betingelsene for lånet.

Det er din feil helt og holdent.

Du opplyser at: «Årsaken til at jeg ønsker å benytte meg av foreldelsesfristen er at jeg er medlånetaker og ikke har noe som helst kontakt med vedkommende som tok opp denne gjelden»

Du ønsker altså å benytte deg av en foreldelsesfrist som ikke eksisterer.

Slik jeg forstår din argumentasjon så skal altså kreditor lide et økonomisk tap fordi du ikke har lengre noe med medlåntaker å gjøre. Da vil jeg opplyse deg om at kreditor i dette tilfelle er en totalt uskyldig tredjepart.

Jeg har hørt mange rare argumentasjoner for å slippe å betale den gjelden man faktisk skylder, men denne tar, den berømte, ja kaka.

Det er også, foruten en juridisk del av saken, også det som kalles den moralske og etiske del av saken.

Ved å begynne å «krangle» å hevde foreldelse av saken, kun kunne påføre deg ekstra omkostninger.

Forsøk heller å kom frem til en nedbetalingsplan, i stedet for å hevde foreldelse. Ved å hevde foreldelse vil du mest sannsynlig kun få inkassoselskapet til å «få vranga» ut. Dette vil, når du skjønner at din argumentasjon ikke fører frem medføre at inkassoselskapet kan «setter hardt mot hardt» og medføre trekk i inntekt, eventuelt utleggspant i andre formuesgoder du eventuelt eier, og til slutt tvangssalg av disse formuesgoder.

Kontakt inkassoselskapet, og bli enige om en betalingsplan.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...