Gå til innhold

Min tenåring er overvektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min tenåring veier 75 kilo og er ca 165 cm høy.  Hun har et enormt sukkersug, og vi har prøvd å tilrettelegge for at hun ikke skal småspise og ty til halvfabrikata i mange år. Jeg har også vært i kontakt med Spiseteamet ved Barne-og ungdomspsykiatrisk da hun var rundt 9 år, siden jeg allerede da så tendenser. De bare himlet med øynene og jeg fikk ikke hjelp siden hun ikke hadde utviklet en spiseforstyrrelse (enda). Hun handler i kantina, på butikken, spiser opp det vi har av strøssel, melis mm. Folk bare ler av meg og avfeier det med at alle barn driver på slik. 

Hjemme spiser vi sunt, av helsemessige prsaker er jeg opptatt av å få i oss minst mulig hvete, sukker og prosessert mat. Vi spiser masse grønt, knekkebrød og belgfrukter. Smoothie hver dag, nøtter i sekken og jakkelommene hvis hun blir sulten. Alltid masse grønnsaker ferdigvasket, så det er ikke tilgangen det står på, men hun er lat, og har litt slakk impulskontroll.

Jeg begynner å bli bekymret nå. Hun trener et par ganger pr uke, men det er ikke kondisjonstrening. 

Noen med liknende erfaring? Hvilket kosthold bør jeg styre henne inn på?bør jeg ta kontakt med noen profesjonelle? Jeg vil gjerne få snudd dette før det utvikler seg enda mer i feil retning. 

Anonymkode: 22f82...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er hun 13 eller 19? Hva sier hun selv om vekt og kropp? Hvor er helsesøster?

At du skal bedrive noe slankeleir blir bare tull, jenta må få snakke med folk som har peiling.

Anonymkode: c9feb...0ac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hun selv uttrykt noe angående vekten sin, at hun ikke har det bra eller mobbing osv ? 
Er du bekymret så må du ta dette opp på en fin og respektfull måte

Anonymkode: ef4cb...5fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hjelper ikke at mor er belgfrukt- ekstremist vil jeg tro. Radikale avler radikale... What else is new?

Anonymkode: 25021...03e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er hun 13 eller 19? Hva sier hun selv om vekt og kropp? Hvor er helsesøster?

At du skal bedrive noe slankeleir blir bare tull, jenta må få snakke med folk som har peiling.

Snart 15. 

Jeg bedriver jo for all del ikke slankeleir. Jeg er ikke interessert i å slanke henne, men å lære henne gode vaner. 

Jeg har forsøkt, siden hun var 9 år få hjelp, men ingen tar meg på alvor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke at mor er belgfrukt- ekstremist vil jeg tro. Radikale avler radikale... What else is new?

Anonymkode: 25021...03e

Hyggelig du. Burde visst bedre enn å spørre her. 

Har du ikke noe konstruktivt å komme med så trenger du ikke å si noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har hun selv uttrykt noe angående vekten sin, at hun ikke har det bra eller mobbing osv ? 
Er du bekymret så må du ta dette opp på en fin og respektfull måte

Anonymkode: ef4cb...5fb

Takk for konstruktivt svar.

Nei hun bryr seg ikke og er fornøyd med seg selv, hun ser ikke overvektig ut heller. Det er jo veldig bra. Dette handler nok mer om min bekymring og frustrasjon over at hun har dette enorme sukkersuget som hun ikke klarer å kontrollere. 

Håper at noen andre her har erfaring med dette som de kan dele med meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det med fastlegen hennes. Kanskje hun kan testes for ett mutert sult-gen? 

Anonymkode: b5f2d...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke normalt! Her ville jeg prøvd igjen med å få hjelp hos helsetjenesten. 

Anonymkode: de23a...aab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta det med fastlegen hennes. Kanskje hun kan testes for ett mutert sult-gen? 

Anonymkode: b5f2d...652

Det har jeg ikke hørt om før. Skal lese litt om det. Takk for tips. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke normalt! Her ville jeg prøvd igjen med å få hjelp hos helsetjenesten. 

Endelig noen som er enig i at dette ikke er normalt. Takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en bedriten problemstilling. Har selv holdt munn om barns overvekt. Samtidig er det vondt å se på andelen overvektige ungdommer når jeg tenker på alt det de skulle brukt kroppene sine til og hva slags problemer overvekten kommer til å gi mange av dem senere.

Som foreldre ble vi drillet i å ikke snakke vekt for at barna ikke skulle få spiseforstyrrelser, men når de begynner å få problemer med rygg o.a. som de skal dra på resten av livet lurer jeg litt på om det var rett. Trist uansett med flotte normalbygde middelaldrende mødre med klart overvektige døtre.

Anonymkode: 422f8...e04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Snart 15. 

Jeg bedriver jo for all del ikke slankeleir. Jeg er ikke interessert i å slanke henne, men å lære henne gode vaner. 

Jo.....men det tror jeg ærlig talt er fordi du fremstår som spiseforstyrret/ekstremt opptatt av sunnhet (såkalt ortoreksi). 

Jeg hadde fortsatt som du gjør med normal sunn mat, men ville vært forsiktig med den nå sannsynligvis åpenbare rettingen av ekstrem sunnhet mot henne.

Det gir henne raskere et problematisk forhold til kropp, og spiseforstyrrelser. 

Det kan bidra til bare overspising istedenfor. 

Forøvrig er det ikke uvanlig med voldsom søtlyst i tenår, og de fleste regulerer det til normalen igjen etterhvert. Også med vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde noen år i ungdomstiden hvor det tok av med søtsaker. Jeg handlet ofte på butikken etter skolen, bakte mye kaker og kjeks, fikk lørdagsgodt og enda var ikke dette nok. Jeg kunne fint spise perlesukker eller kakestrø, kunne blande melisglasur og spise med skje - hva som helst søtt fristet.  

Jeg vet det ble tatt opp hvor viktig det var å spise seg mett på den næringsrike maten, og at søtsaker bør være sjeldenere og etter mettende mat. Det ble aldri gjort noe big deal av det, men moren min nevnte det (på greie måter, informativt, satte det aldri i sammenheng med vekt og størrelse), og la også til rette for litt sunnere desserter og noe søtt innimellom som som hadde et bedre næringsinnhold enn godteri. Det har jeg nok skjønt i etterkant, det ble ikke sagt at det er det som skjer. 

Jeg utviklet et usunt syn på kroppen etterhvert, men det var aldri knyttet til hva foreldrene fortalte meg, men heller all annen påvirkning utenfra. Sett tilbake skulle jeg heller ønske de kunne være enda tydeligere på hva kroppen trenger, for jeg har enda et forbedringspotensiale når det gjelder hvilken mat jeg putter i meg. Og gode vaner skapes lettere så tidlig som mulig. 

Det jeg tror er viktig er å kutte alt fokus på vekt og bmi. Du sier hun ikke ser overvektig ut, men at hun er veier mye. Kroppen vil sannsynligvis stabilisere seg etterhvert, men de vonde vanene er verre å legge fra seg. Jeg vil oppfordre deg til  å lære barnet ditt om kroppens behov. Aldri bland inn at dette vil ha betydning for vekt, men fokuser på muskler, hjerne, humør, konsentrasjon etc. Hvilken mat bidrar til å styrke kroppen din, hvilken mat gir mindre nytte, og når er det lurt å spise hvilken mat. 

Lykke til. Be gjerne om hjelp (igjen) fra noen utenfor, men bare husk å legge bort fokuset på vekt. 

Anonymkode: 62fdf...03e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en 12 åring som har vært overvektig. Vi tok tak i maten sammen nå rett etter jul og hun har nå kommet seg ned til normal vekt. En jente på 12 skal ha 1500 kalorier i døgnet for å gå i 0. Regner med det ikke er store forskjellen med et barn på 15. Hun fikk henvisning til overvektspoliklinikk av helsesøster (ikke på forespørsel av oss), det synes hun har vært et ork. Men der fikk man i hvert fall bekreftet ovenfor seg selv at «jo, det er greit og lov å ha som mål å gå litt ned i vekt som barn». Kunnskap om kosthold aldri var problemet i hus, så vi følte ellers ikke det var så mye hjelp. Men motivasjonen til å slippe oppfølging der ble nesten en motivasjon i seg selv. Det var mye latskap fra min side når det gjaldt kjappe middager, hennes snacking på alt annet enn hva hun skulle/burde i timene mellom skolen og middag og for mye av det gode alle helger.  Jeg har stort sett kontroll på alt hun putter i seg siden det er jeg som lager skolemat, middag og kvelds. Jeg lager nå mye sunnere middager, sunnere skolemat (mindre brødmat, mer kokt egg/omelett, salat, kylling, middagsrester og frukt) Hun får litt mindre lørdagsgodt enn før, men hun er fornøyd. Vi spiser fortsatt «helgemat» som pizza og taco, men ost, fete dressinger og mengder er redusert. Vi har snakket sammen om at det er lettere å drive med treningen hun ønsker om man veier litt mindre, det blir lettere å løpe, man føler seg friskere i kroppen osv. kanskje man til og med kan ta i bruk noen klær man savner. Vi har gått gjennom en god del mat sammen og hun lærer seg hva man kan spise mye av, hva man spiser mindre av osv. porsjonsstørrelser har også vært et tema: hva er egentlig en porsjon middag i forhold til hva vi har vært vant til. Jeg går også ned i vekt, som jeg burde, så dette føler hun seg absolutt ikke alene om. Om du ønsker veiledning og at hun får veiledning, kan du også jo få en henvisning fra helsesøster eller fastlege. Ps: nøtter inneholder mye kalorier og burde ikke spises mye av gjennom dagen om man ønsker å ta av litt. 

Anonymkode: 81d84...d21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snart 15. 

Hadde det vært et reelt problem her så hadde hun fått hjelp av rette instanser når hun var 9. Men "problemet" virker litt oppkonstruert fra din side. Virker som om du er over gjennomsnittet opptatt av din datters vekt og når hun selv ikke har problemer med vekta og ikke ser tjukk ut som du sier så er det ikke et problem. Hun er 15, hun vokser fortsatt. Skulle det vise seg at hun faktisk har problemer med vekten så må hun få hjelp av folk som vet hva de holder på med, ikke amatører.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smoothie og nøtter er næringstett, og bør begrenses dersom tanken er å kontrollere vekta. kun lov å "drikke kalorier" på hverdager I form av ett glass oboy eller Smoothie til kveldsmat etter trening praktiserer vi hos oss. Og kjøkkenet er stengt mellom måltidene (har tre tenåringer pluss en 11åring)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig erfaring med å slanke barn. De kan utvikle spiseforstyrrelser. Og barn skjønner at de blir slanket. Nytter ikke å pakke det inn i «lære sunt kosthold». 

Anonymkode: 19ca9...cad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dårlig erfaring med å slanke barn. De kan utvikle spiseforstyrrelser. Og barn skjønner at de blir slanket. Nytter ikke å pakke det inn i «lære sunt kosthold». 

Anonymkode: 19ca9...cad

Så man skal heller bare ignorere sånn at overvektige ungdommer legger grunnlaget for et liv med overvekt, slanking, og spiseforstyrrelser.

Dersom hun ikke får hjelp kan hun finne på å slanke seg på egenhånd. Og en 15-åring skal ikke møtte gjøre det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så man skal heller bare ignorere sånn at overvektige ungdommer legger grunnlaget for et liv med overvekt, slanking, og spiseforstyrrelser.

Dersom hun ikke får hjelp kan hun finne på å slanke seg på egenhånd. Og en 15-åring skal ikke møtte gjøre det. 

Når man lever med et sånt kosthold hjemme som TS beskriver vet 15 åringen meget godt hva som er sunt kosthold og ikke, hun trenger ikke å lære det. Jeg vokste opp med en mor som var ekstremt opptatt av vekt, sunn mat, hvor mye jeg spiste osv. I protest spiste jeg så mye usunt jeg kunne både borte og hjemme som strøssel, julekaker i fryseren e.l gikk ned på høykant. Det var på en måte min stille protest på at jeg var så lei av å høre alt gnålet om sunn mat etc som jeg hørte hele oppveksten. Gikk helt fint med meg, selv om min mor nok synes jeg veide for mye en periode. 

Anonymkode: acaf1...536

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...