Gå til innhold

Ikke «smart» nok til å bli ingeniør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaring med noe av det her?

Jeg går i vg3 og vurderer veldig å studere et ingeniørfag neste år, enten datateknologi, nanoteknologi, elsys eller liknende. Men jeg føler veldig på det at jeg ikke er «smart» nok. Jeg har gode nok karakterer, og er flink i matte, og har hatt R1, R2 og fysikk 1 og fikk/får god karakter i disse fagene også. Samtidig har jeg ikke hatt hverken fysikk 2 eller noe IT-fag, og er redd det skal bli veldig krevende å studere programmering når jeg strengt tatt aldri har programmert før. Jeg er tålmodig og glad i å «pusle» med ting, liker å løse problemer osv, men føler de fleste som søker sånne studier allerede kan programmere, og ofte har drevet en del med det på fritiden. Er veldig redd for å alltid ligge langt bak de andre på grunn av det. 
Noen som har erfaringer? Er det overkommelig for en SKIKKELIG nybegynner?

Anonymkode: f4b43...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker du skal få det til så lenge du jobber jevnt og trutt. Er ofte svakt utgangspunkt i realfag som gjør at det skjærer seg.

Anonymkode: 3c7c8...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk siv ing studier med en haug idioter som bestod både batchler og master, så innsatsen må økes ved manglende intelligens, men det går an for alle :) 

Anonymkode: 0a926...836

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de færreste er superrutta i programmering før de starter, er vel heller noen få som lager den stereotypen tror jeg. Studiet er der jo for en grunn, det er ikke meningen at du skal kunne alt! 

Jeg hadde forresten IT på VGs, vil ikke si jeg kan å programmere noe særlig av den grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å prøve deg på litt programmering da? 😊 Du er helt sikkert mer enn oppegående nok med tanke på at du gjør det bra i de fagene du nevner, for det er jo ikke lett! Anbefaler Codecademy om du kunne tenke deg å prøve.

Anonymkode: 10e08...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Hadde man måtte være et geni for å ta utdanning innen de områdene hadde vi ikke hatt mange utdannede. Om du klarer få til fagene når du gjør en innsats, så er det bra nok. Den eneste evnen du trenger er å klare føle på at du ikke får til, og forsøke jobbe mer for å få til. At du ikke går i kjelleren når ting blir litt vanskelig. Det er vanskelig for alle, men enkelte tåler ikke føle på at det er vanskelig. 

Programmering er vanskelig, men overraskende mange som lærer programmering blir heller aldri gode på det. De kopierer mye andre sin kode når de skal gjøre ting. 

At andre kanskje har erfaring fra før av spiller ingen rolle. Dere blir lært opp fra bunnen av. Om noen i klassen kan litt fra før av, betyr bare at de kan slappe litt mer av. Alle er nybegynnere en gang. Om du aldri tørr være nybegynner og den som forstår minst, vil du heller aldri lære noe. Hva to personer kan idag, sier ingenting om deres evne til å kunne noe om 200 dager. 

Å være smart betyr ikke at man får til alt uten problemer eller uten innsats. Du ser selvsagt mer hva du selv sliter med, du ser ikke hva smarte personer sliter med. Det gir et skeivt inntrykk av hva som kreves for å ta en utdanning eller hvor enkelt/ vanskelig ting er. 

Jeg tipper du egentlig er smartere enn snittet, men du lider av den typiske smartfella der du tror at dersom ikke du ikke får til alt bare du ser på det, så betyr det at du er dum. Eller at du gjør feil, ikke forstår alt på et knips, betyr at du ikke er smart. Men det er egentlig ikke viktig om du ser på deg selv som smart eller ikke, det som er viktig er at man klarer gjøre en innsats og klarer fortsette forsøke selv om du gjør feil og dummer deg ut. Alle dummer seg ut, selv genier, forskjellen ligger i å klare legge det bak seg og prøve igjen. Selv om du er helt gjennomsnittlig har du en fordel om du klarer å jobbe hardt og har interesse og driv for å forstå. Da vil du klare utdanningen. 

Endret av byråkrati
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der kommer til å gå helt fint. De begynner greit og så blir det vanskeligere 2. og 3.året men da har du kommet opp på et ok nivå etter 1.året. Bare prøv å jobbe jevnt. Skippertak før eksamen funker også for de aller aller fleste, men det er så mye mer stressende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
byråkrati skrev (På 15.4.2021 den 15.53):

Hadde man måtte være et geni for å ta utdanning innen de områdene hadde vi ikke hatt mange utdannede. Om du klarer få til fagene når du gjør en innsats, så er det bra nok. Den eneste evnen du trenger er å klare føle på at du ikke får til, og forsøke jobbe mer for å få til. At du ikke går i kjelleren når ting blir litt vanskelig. Det er vanskelig for alle, men enkelte tåler ikke føle på at det er vanskelig. 

Programmering er vanskelig, men overraskende mange som lærer programmering blir heller aldri gode på det. De kopierer mye andre sin kode når de skal gjøre ting. 

At andre kanskje har erfaring fra før av spiller ingen rolle. Dere blir lært opp fra bunnen av. Om noen i klassen kan litt fra før av, betyr bare at de kan slappe litt mer av. Alle er nybegynnere en gang. Om du aldri tørr være nybegynner og den som forstår minst, vil du heller aldri lære noe. Hva to personer kan idag, sier ingenting om deres evne til å kunne noe om 200 dager. 

Å være smart betyr ikke at man får til alt uten problemer eller uten innsats. Du ser selvsagt mer hva du selv sliter med, du ser ikke hva smarte personer sliter med. Det gir et skeivt inntrykk av hva som kreves for å ta en utdanning eller hvor enkelt/ vanskelig ting er. 

Jeg tipper du egentlig er smartere enn snittet, men du lider av den typiske smartfella der du tror at dersom ikke du ikke får til alt bare du ser på det, så betyr det at du er dum. Eller at du gjør feil, ikke forstår alt på et knips, betyr at du ikke er smart. Men det er egentlig ikke viktig om du ser på deg selv som smart eller ikke, det som er viktig er at man klarer gjøre en innsats og klarer fortsette forsøke selv om du gjør feil og dummer deg ut. Alle dummer seg ut, selv genier, forskjellen ligger i å klare legge det bak seg og prøve igjen. Selv om du er helt gjennomsnittlig har du en fordel om du klarer å jobbe hardt og har interesse og driv for å forstå. Da vil du klare utdanningen. 

Takk for utdypende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 15.47):

Jeg gikk siv ing studier med en haug idioter som bestod både batchler og master, så innsatsen må økes ved manglende intelligens, men det går an for alle :) 

Anonymkode: 0a926...836

Batchler🤣

Anonymkode: eb31a...add

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten interesse og erfaring blir man ikke særlig god på programmering. Det er folk med både bachelor og master i diverse programmeringsstudier som rett og slett ikke er særlig flinke. Mange av dem er på lavere nivå enn en 16-åring med faktisk interesse. Men det er jo sinnsykt mange arbeidsplasser, så jobb får man vel uansett. Bare forbered deg på skuffelse, det er ikke sannsynlig at du vil like programmering.

Anonymkode: a7c68...93a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uten interesse og erfaring blir man ikke særlig god på programmering. Det er folk med både bachelor og master i diverse programmeringsstudier som rett og slett ikke er særlig flinke. Mange av dem er på lavere nivå enn en 16-åring med faktisk interesse. Men det er jo sinnsykt mange arbeidsplasser, så jobb får man vel uansett. Bare forbered deg på skuffelse, det er ikke sannsynlig at du vil like programmering.

Hvorfor er det ikke sannsynlig?

Anonymkode: d97f3...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal nok gå greit, og hvis du får til R1 og R2 greit, så tror jeg nok du skal greie høyere studier også. Men klart, nivået er jo en del høyere, så en del jobb er det for de fleste. 

Et viktigere spørsmål er om man tror man vil trives med en realfaglig bakgrunn. Selv om det rasjonelt sett er lurt og det kan være en grei inngangsbillett til arbeidsmarkedet, så skal man leve også. Man bør absolutt ha sterk interesse for realfag og teknologi dersom man skal trives. Avhengig av hvilken retning innen teknologi man går, kan arbeidspresset i arbeidslivet være stort og arbeidsdagene lange. 

Anonymkode: bcf2e...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det ikke sannsynlig?

Anonymkode: d97f3...c7d

Fordi folk flest synes ikke programmering er gøy, det er for spesielt interesserte. Det at veldig mange tvinger seg gjennom i håp om en jobb med god lønn endrer ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fordi folk flest synes ikke programmering er gøy, det er for spesielt interesserte. Det at veldig mange tvinger seg gjennom i håp om en jobb med god lønn endrer ikke det.

TS her, jeg ville selvsagt ikke stilt dette spørsmålet om ikke tror jeg ville likt det. Begge foreldrene mine driver med programmering og jeg har hatt teknologi og forskningslære, så jeg vet godt hva det innebærer selv om jeg ikke har drevet noe særlig med det (ikke hatt tid pga. andre programfag), spørsmålet gikk mer på kompetanse ift. mangelen på relevante fag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...