Gå til innhold

Jobbintervju, om sjefene virker uklåre, noe vits å ta jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette året fått 2 intervjuer, gikk godt over ens med sjefen det ene stedet. Klår og tydelig. Tenkte at her vil jeg trives.
Var på et nytt i dag, likte meg ikke der. Ikke pga stedet, for jeg hadde ikke søkt om jeg ikke likte stedet. Men sjefene virket litt...uklåre eller hva jeg skal si. Hørtes ikke ut som de hadde noen klar plan, veldig mye "kanskje" opplegg. Følte mye ble opp til meg. Har egentlig ikke lyst på jobben. Har dere vært på intervju noe sted dere bare gjennomførte intervjuet for høffelighet?

Anonymkode: 0dfc5...529

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har dette året fått 2 intervjuer, gikk godt over ens med sjefen det ene stedet. Klår og tydelig. Tenkte at her vil jeg trives.
Var på et nytt i dag, likte meg ikke der. Ikke pga stedet, for jeg hadde ikke søkt om jeg ikke likte stedet. Men sjefene virket litt...uklåre eller hva jeg skal si. Hørtes ikke ut som de hadde noen klar plan, veldig mye "kanskje" opplegg. Følte mye ble opp til meg. Har egentlig ikke lyst på jobben. Har dere vært på intervju noe sted dere bare gjennomførte intervjuet for høffelighet?

Nei det har jeg aldri vært. Fordi hvis jeg ser at intervjuet er bortkastet så har jeg takket for meg, og forlatt lokalet. Det er jo ikke akkurat høflig å sitte der å dra ut tida bare for å gjøre det. Det er faktisk uhøflig. 

Intervju er en toveissamtale. Det handler om at begge parter skal "finne hverandre". Det er faktisk helt normalt at en arbeidssøker ikke finner kommunikasjonen med potensielt arbeidsgiver som særlig innbydende, som igjen gjør at folk trekker seg. Så det du opplevde er ikke unormalt. Men aldri takk ja til en jobb du ikke vil ha. 

Anonymkode: 7e094...aaa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei det har jeg aldri vært. Fordi hvis jeg ser at intervjuet er bortkastet så har jeg takket for meg, og forlatt lokalet. Det er jo ikke akkurat høflig å sitte der å dra ut tida bare for å gjøre det. Det er faktisk uhøflig. 

Intervju er en toveissamtale. Det handler om at begge parter skal "finne hverandre". Det er faktisk helt normalt at en arbeidssøker ikke finner kommunikasjonen med potensielt arbeidsgiver som særlig innbydende, som igjen gjør at folk trekker seg. Så det du opplevde er ikke unormalt. Men aldri takk ja til en jobb du ikke vil ha. 

Anonymkode: 7e094...aaa

jeg bare hører stemmen til alle disse moralistene i hodet mitt: "ta det du får! du kan ikke leve på skattepengene våre! jobb slik som vi andre må!"

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nm.

Endret av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (1 minutt siden):

Vil du si dèt til andre når du selv er i fast jobb? Jeg mener: da er jo du med på å betale for dem som befinner seg mellom jobber...?

nei, jeg tenker vi er så mange likevel at noen vil alltid gå arbeidsledig

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis du har gått arbeidsledig lenge synes jeg ikke at du bør være særlig kresen. Hvis du har jobb og søker det et nytt sted er det noe annet. 

Denne artikkelen sto nylig i aftenposten https://www.aftenposten.no/karriere/i/1BJyrW/hun-har-trukket-seg-fra-intervjuer-fordi-hun-ikke-liker-sjefen-eksper

AnonymBruker
Skrevet

Dersom sjefene tydelig klår skal du selvfølgelig ikke ta jobb der... 

Anonymkode: 7359f...929

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nettopp 👍 

Skrevet
Kristin70 skrev (3 minutter siden):

Hvis du har gått arbeidsledig lenge synes jeg ikke at du bør være særlig kresen. Hvis du har jobb og søker det et nytt sted er det noe annet. 

Denne artikkelen sto nylig i aftenposten https://www.aftenposten.no/karriere/i/1BJyrW/hun-har-trukket-seg-fra-intervjuer-fordi-hun-ikke-liker-sjefen-eksper

Fruktbart innspill. Det er jo forskjell på å vurdere å bytte jobb og det å være ledig.

AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (42 minutter siden):

hva er lenge? corona er delvis skyld. jeg tok alt jeg fikk da jeg var yngre, men med alderen begynner ting å bli demotiverende synes jeg. merket at sjefen har veldig mye å si. en klar sjef, som sier at slik og slik blir det, går over ens med deg og tar sin og andres jobb seriøst så er det supert. da har ikke lønna så mye å si. men er ikke så kult når sjefen er på din alder eller yngre, virker umoden og du ikke føler du sitter hos en arbeidgiver. hadde jeg vært 18 så ja... 

vært ledig i 2 år, vært på nav i 4 mnd. vet hva jeg vil satse på men det vil ikke gå så lenge corona eksisterer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor søkte du på jobben i utgangspunktet om du vurderer å gå til intervju av høflighet? 🤔

Anonymkode: 2b514...986

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor søkte du på jobben i utgangspunktet om du vurderer å gå til intervju av høflighet? 🤔

Anonymkode: 2b514...986

fordi bedriften virker ok å jobbe i, men sjefene er ikke de samme fra sted til sted.

Skrevet

De gangene jeg har vært på intervjuer hvor sjefene virket uklare og lite engasjert er de gangene det har vært avklart på forhånd hvem de ville ansette, men de måtte nødvendigvis ha x antall stykk innom. 

AnonymBruker
Skrevet

Worst case: du tar jobben og trives ikke. Du står mye sterkere som jobbsøker hvis du er i jobb og du kan jo også be om lang prøveperiode sånn at du kjapt kan stikke videre.

Anonymkode: ec82b...236

AnonymBruker
Skrevet

Et jobbintervju er som en date. Det må passe for både arbeidsgiver og arbeidstager. Forventninger/kjemi/andre avklaringer.

Man kan merke gjennom intervjuet at dette ikke er helt passende. Da "runder" man av på en høflig måte. Akkurat som når man merker at en date er bomtur. Bevar høfligheten, og gå videre. Det er faktisk litt godt å være ferdig med et jobbintervju og innse at dette ikke er noe for meg - de får lete videre:-)

Anonymkode: ee36d...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...