Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg ang. ufør / jobb / sosialhjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar nå sosialstønad i påvente av søknad om ufør. Hvis jeg ikke får ufør innvilget, vil jeg gå tilbake på AAP som jeg hadde før.

Jeg har så lite penger og tenkte å søke på en 20 % stilling i en butikk. Håper virkelig dette er noe kroppen min klarer ❤️ 

Mitt spørsmål er: har jeg lov å søke jobb nå? Vil jeg da måtte tilbakebetale sosialstønad (det jeg har mottatt hittil?)

Anonymkode: d59fa...1e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville dobbeltsjekket med Nav om jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fått utvidet din AAP i påvente av uførsøknaden? Det skal du ha når det er Nav som har åpnet for å søke ufør. Den er inntil 8 mnd.

Om du jobber, blir inntekten din trukket fra på sosialstødnaden din. Og, om din ufør blir innvilget mens du er i 20% jobb, settes din uføre til 80%. Om du ikke klarer de resterende 20% i jobb, må du gjennom en ny uførprosess. Og man får ikke aap for en 20%-stilling

Vinningen din går veldig fort opp i spinningen din da.

Anonymkode: 624a7...2b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mottar nå sosialstønad i påvente av søknad om ufør. Hvis jeg ikke får ufør innvilget, vil jeg gå tilbake på AAP som jeg hadde før.

Jeg har så lite penger og tenkte å søke på en 20 % stilling i en butikk. Håper virkelig dette er noe kroppen min klarer ❤️ 

Mitt spørsmål er: har jeg lov å søke jobb nå? Vil jeg da måtte tilbakebetale sosialstønad (det jeg har mottatt hittil?)

Ville aldri tatt sjansen på å forsøke jobb i den situasjonen du er i nå.

Og, så lenge du får sosialstønad så vilmde trekke 1 krone for hver krone du tjener. Altså vil du ikke få noe ekstra penger inn. Om du så får bursdagsgave på konto risikerer du at de teller sosialstønaden.

Vent til du får svar på uføresøknaden din, så tar du det opp med saksbehandler dersom du må tilbake på AAP

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke betale tilbake tidligere sosialstønad, men du vil få redusert sosialstønad tilsvarende beløpet du tjener. 

Tror jeg. Men Det er uansett kjempeviktig å gjøre det i dialog og samarbeid med nav. Har du noe form for aktivitetsplan? 

Anonymkode: c0da7...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle inderlig ønske at det var sånn at du fikk utbetalt den eventuelle 20% lønna på toppen av uførestønad slik at man fikk et incentiv for å jobbe. Dette er jo en fattigdomsfelle.

Anonymkode: b2127...664

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle inderlig ønske at det var sånn at du fikk utbetalt den eventuelle 20% lønna på toppen av uførestønad slik at man fikk et incentiv for å jobbe. Dette er jo en fattigdomsfelle.

Det er godt mulig at ts kan beholde hele lønna fra 20% stillingen dersom hun får det innvilget ufør. Det kommer an på uføregrad og kompensasjonsgrad, men så lenge hun lever av eller får supplerende sosialstønad kan man ikke tjene noe som helst.

Anonymkode: 111ef...9ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon, ønsker deg lykke til ❤️

Men du må ikke finne på å søke jobb mens du har søknad om uføretrygd inne. Det kan jo oppfattes som at du ikke er syk nok til å motta uføretrygd, og du risikerer avslag. 

Anonymkode: f467c...648

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo oppfattes som at du ikke er syk nok til å motta uføretrygd, og du risikerer avslag.

..men er det ikke nettopp det det betyr? Hvis ts har en søknad liggende inne på 100% ufør, gir det jo lite mening at hun da samtidig kan jobbe i en 20% stilling. 

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du ikke fått utvidet din AAP i påvente av uførsøknaden? Det skal du ha når det er Nav som har åpnet for å søke ufør. Den er inntil 8 mnd.

Om du jobber, blir inntekten din trukket fra på sosialstødnaden din. Og, om din ufør blir innvilget mens du er i 20% jobb, settes din uføre til 80%. Om du ikke klarer de resterende 20% i jobb, må du gjennom en ny uførprosess. Og man får ikke aap for en 20%-stilling

Det vil isåfall lønne seg og søke ufør før jobb. Du kan tjene opp til et visst beløp ( 40-5000 ) i året uten og bli trukket noe. Når du er over det beløpet blir du trukket 60 % av det du tjener opptil ca 200 000. Over det blir du trukket ca 70 % . Det er tabelltrekk. 20% vil sannsynligvis ikke føre til særlig trekk. Er selv ufør og jobbet i butikk.  Vinningen går aldri opp i spinningen . 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du bør absolutt vente med og søke jobb til uføresøknaden er behandlet . Hvis du får innviliget 100% kan du søke jobb og jobbe litt ved siden av . Det vil både være mer lønnsomt , samt at det kan se dårlig ut på søknaden at du er i jobb. Hvis du får avslag kan du søke jobb, men du vil miste det du tjener fra sosialstønaden , og noe av det du tjener på aap.  

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis hun får uføretrygd så kan hun det . 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen, tusen takk for svar og hjelp alle sammen! Det er en vanskelig situasjon dette 😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk avslag 😔 Så jeg gikk to mnd helt uten inntekt. Fikk egentlig innvilget sosialstønad, men det er jo så lite og da hadde jo så mye regninger hopet seg opp. Utrolig fortvilende 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen, tusen takk for svar og hjelp alle sammen! Det er en vanskelig situasjon dette 😔

Hvis du ikke allerede har hjelp fra trygdespesialist/ advokat med søknaden anbefaler jeg det, da går det raskere . Finnes facebookgrupper 

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (1 time siden):

Hvis du ikke allerede har hjelp fra trygdespesialist/ advokat med søknaden anbefaler jeg det, da går det raskere . Finnes facebookgrupper 

Med søknaden om ufør mener du? Takk for tips!

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg beundrer tankegangen din, MEN det som skjer er at den summen du tjener vil bli trukket fra sosialstønaden. Dvs. hvis du tjener 3.000 i måneden på en butikkjobb så får du 3.000 kr mindre i måneden i sosialstønad. 😕 
Om du skal søke jobb nå, så gjør det for deg selv :) :) :) som en psykisk gevinst, noe som du føler at du trenger.

Anonymkode: d6a48...98b

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (3 timer siden):

Det vil isåfall lønne seg og søke ufør før jobb. Du kan tjene opp til et visst beløp ( 40-5000 ) i året uten og bli trukket noe. Når du er over det beløpet blir du trukket 60 % av det du tjener opptil ca 200 000. Over det blir du trukket ca 70 % . Det er tabelltrekk. 20% vil sannsynligvis ikke føre til særlig trekk. Er selv ufør og jobbet i butikk.  Vinningen går aldri opp i spinningen . 

Kan tjene 0,4G før uføretrygden blir redusert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...