Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forsvant tanna på en måte lengre inn i tannkjøttet? Dette gjelder alle skriver du, da høres det ut som om tannkjøttet ditt er hovent. Det kan også forklare smertene, og at mat blir sittende fast. Mat som sitter fast kan forårsake mer infeksjon, og så har man en ond sirkel.

Hva sa du til tannlegen, og forsto tannlegen hva det var du sa? Hva har tannlegen sjekket?

Anonymkode: bf4c6...825

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hiro skrev (41 minutter siden):

Ja mye av det gikk dypt inn. Som at den mistet sin form. Det gjelder på alle... det er som at i mean jeg bet så datt emaljen av.. husker jeg hadde en visdomstann som skulle vokse også plutselig datt 1cm av den av

Om det plutselig detter 1 cm av ei tann, er det noe som burde ha blitt sjekket opp i. Mulig det har sammenheng med de problemene du har nå.

Du sliter litt med å gjøre deg forstått her i tråden, og folk sliter med å forstå deg. Det sier jeg ikke for å være slem, og jeg håper du ikke blir såret. Men det høres ikke ut som du har fått den oppfølgingen du trenger når det gjelder tennene dine. Jeg ser du har fått flere tips, og jeg håper du får hjelp til å sortere tankene og til å finne en tannlege som kan hjelpe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forsvant tanna på en måte lengre inn i tannkjøttet? Dette gjelder alle skriver du, da høres det ut som om tannkjøttet ditt er hovent. Det kan også forklare smertene, og at mat blir sittende fast. Mat som sitter fast kan forårsake mer infeksjon, og så har man en ond sirkel.

Hva sa du til tannlegen, og forsto tannlegen hva det var du sa? Hva har tannlegen sjekket?

Altså, mangler plutselig 0,5 cm av samtlige tenner, som påstått tidligere i tråden, og 1 cm tannsubstans på en visdomstann, ville enhver tannlege reagert på dette umiddelbart. Med mindre tannlegen er svaksynt, ville h*n også notert seg om det var noe hovenhet eller annet unormalt med tannkjøttet.

Anonymkode: 6c91f...d18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, mangler plutselig 0,5 cm av samtlige tenner, som påstått tidligere i tråden, og 1 cm tannsubstans på en visdomstann, ville enhver tannlege reagert på dette umiddelbart. Med mindre tannlegen er svaksynt, ville h*n også notert seg om det var noe hovenhet eller annet unormalt med tannkjøttet.

om tannlegen kun har blitt bedt om å ta en rask titt på fortennene som TS er opptatt av, vil ikke vedkommende nødvendigvis legge merke til / sjekke verken hovent tannkjøtt lengre inn i munnen eller knekt visdomstann. Tennene kan jo også ha hovnet opp etter at TS var hos tannlegen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

om tannlegen kun har blitt bedt om å ta en rask titt på fortennene som TS er opptatt av, vil ikke vedkommende nødvendigvis legge merke til / sjekke verken hovent tannkjøtt lengre inn i munnen eller knekt visdomstann. Tennene kan jo også ha hovnet opp etter at TS var hos tannlegen. 

Tannlegen får med seg om det mangler 5 mm tannsubstans av samtlige 28 tenner, som ts påstår, om tannlegen så kun kaster et raskt blikk inn i munnen. Det er tilnærmet en halv høyde av samtlige tenner. Etter å ha lest tråden har jeg fått inntrykk av at ts muligens overdriver noe veldig på hvor mye som er borte (om noe i det hele tatt), og at det foreligger en usunn fiksering på «problemet».

• Liker 5
Skrevet
Hiro skrev (2 timer siden):

Kommunen er ikke så veldig flinke.. vi søkte om en 3 psykolog for en måned siden, men vi har ikke fått noen.. her liker jeg ikke psykolog. jeg vet ikke hvorfor og de i kommunen som følger meg liker jeg ikke særlig... tannlege er det samme og må vente lenge. Har sagt i fra til mine foreldre mange ganger om hvordan jeg opplever endringen av slitte tenner. Det er veldig få som tror på meg at jeg snakker sant og jeg kjenner min egen kropp.  Jeg har selv bilde av fortanna mi da jeg var 8 år. Den er ikke sp tydelig men jeg ser forskjell på formen. Jeg har aldri fått vekk emalje før. Har alltid hatt samme størrelse i alle år helt til nå. Jeg er også klAr over hvilken diagnose jeg har 

Tennene våre endrer seg gjennom hele livet vårt. De blir nedslitt, mister litt emalje her og der og endrer farge. Dine tenner er helt normale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du like kritisk til resten av kroppen din og deg selv? 

Anonymkode: d7881...adf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, 0.5 cm borte? Jeg måtte finne ut hvor stor en tann er, måler mine til ca 7mm. Dvs at omtrent hele tannen min blir borte om jeg biter på en brille i en time eller to da. Best å la være. 

Anonymkode: 07b48...33d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På tide å stenge tråden nå, ingenting konstruktiv kommer ut av den. 

Anonymkode: 86e51...e8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tannlegen får med seg om det mangler 5 mm tannsubstans av samtlige 28 tenner, som ts påstår, om tannlegen så kun kaster et raskt blikk inn i munnen. Det er tilnærmet en halv høyde av samtlige tenner. Etter å ha lest tråden har jeg fått inntrykk av at ts muligens overdriver noe veldig på hvor mye som er borte (om noe i det hele tatt), og at det foreligger en usunn fiksering på «problemet».

Godt mulig at det er overdrevent, ja. Men som sagt, jeg vet ikke hva TS har sagt til tannlegen. Jeg vet ikke engang om tannlegen har kastet et raskt blikk inn i munnen, eller om vedkommende kun har fokusert på utseendet til fortennene. Har ikke TS bedt om full sjekk, vil hun heller ikke få full sjekk.

AnonymBruker
Skrevet

Vet vi at TS er en jente? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Godt mulig at det er overdrevent, ja. Men som sagt, jeg vet ikke hva TS har sagt til tannlegen. Jeg vet ikke engang om tannlegen har kastet et raskt blikk inn i munnen, eller om vedkommende kun har fokusert på utseendet til fortennene. Har ikke TS bedt om full sjekk, vil hun heller ikke få full sjekk.

Jeg her bedt om full sjekk og vi too bilde. Har målt tannen min nå og den er bare  1 cm lang. Mine gamle var jo  minst 1,9cm-2cm

Endret av Hiro
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er du like kritisk til resten av kroppen din og deg selv? 

Anonymkode: d7881...adf

Ja er det, men det er kun noe av kroppen min

AnonymBruker
Skrevet
Hiro skrev (33 minutter siden):

Jeg her bedt om full sjekk og vi too bilde. Har målt tannen min nå og den er bare  1 cm lang. Mine gamle var jo  minst 1,9cm-2cm

Hvordan i alle dager har du klart å i det hele tatt lukke munnen hvis du har 2 cm lange tenner? Hvis du har 2 cm oppe og nede blir det jo 4 cm. Kanskje du skal være gla for at du har fått mer normale lengder på tennene? 

Hvor er det blitt av den delen som ikke er borte forresten? Hvis tennene dine er 1 cm nå, og du har mistet 0.5 cm så er var jo tennene 1.5 cm før, og ikke 2cm.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvordan i alle dager har du klart å i det hele tatt lukke munnen hvis du har 2 cm lange tenner? Hvis du har 2 cm oppe og nede blir det jo 4 cm. Kanskje du skal være gla for at du har fått mer normale lengder på tennene? 

Hvor er det blitt av den delen som ikke er borte forresten? Hvis tennene dine er 1 cm nå, og du har mistet 0.5 cm så er var jo tennene 1.5 cm før, og ikke 2cm.

Jeg målte med linjalen min og nei de er ikke 1,5. jeg har bilde av fortanna mi da jeg var liten. Jeg snakker OL fortenna altså de 2 første. De andre er 3mm. Alt dra hjørnetann

Endret av Hiro
AnonymBruker
Skrevet
Hiro skrev (1 time siden):

Du har ikke hatt 19-20 mm lange kliniske kroner på tennene. Den gjennomsnittlige lengden på de midterste fortennene er 10 mm.

https://unese.campusquotient.org/average-human-tooth-size-chart/

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke hatt 19-20 mm lange kliniske kroner på tennene. Den gjennomsnittlige lengden på de midterste fortennene er 10 mm.

https://unese.campusquotient.org/average-human-tooth-size-chart/

Men jeg målte med linjal. Da må de være mindre. Siden de ser ikke normale ut...

Endret av Hiro
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ts manglet 5 mm av samtlige tenner, inkludert fortennene, ville pulpa (nerve- og blodforsyningen til tannen) vært eksponert, og ts ville hatt store smerter (ikke «ising»), i tillegg ville dette vært veldig synlig for en tannlege. 

Brillene h*n tygde på ville ikke kunnet forårsake en slik slitasje i løpet av noen timer. Emaljen på tennene er svært hard, og det er derfor tannlegen bruker hurtigroterende bor som er belagte med små diamantkorn for å effektiv bore i emalje. Jeg antar ts ikke gnagde på diamanter før «problemet» oppsto.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde ts manglet 5 mm av samtlige tenner, inkludert fortennene, ville pulpa (nerve- og blodforsyningen til tannen) vært eksponert, og ts ville hatt store smerter (ikke «ising»), i tillegg ville dette vært veldig synlig for en tannlege. 

Brillene h*n tygde på ville ikke kunnet forårsake en slik slitasje i løpet av noen timer. Emaljen på tennene er svært hard, og det er derfor tannlegen bruker hurtigroterende bor som er belagte med små diamantkorn for å effektiv bore i emalje. Jeg antar ts ikke gnagde på diamanter før «problemet» oppsto.

Men jeg husker mine egne tenner:( ig har mye vondt 

Endret av Hiro
AnonymBruker
Skrevet
Hiro skrev (5 minutter siden):

Men jeg husker mine egne tenner:( ig har mye vondt 

Tennene mine iser og jeg mangler emalje på flesteparten, på noen av tennene mine kan jeg ikke spise noe litt hardt engang og jeg må drive og fikse på de i ny og ne hos tannlegen, og jeg er ung jeg også. Men vet du hva? Det går helt fint, jeg kan leve med det og i det store og hele så er det ikke et stort problem. Jeg kan trene så jeg svetter, jeg kan danse, le, snakke, jeg har sunn kropp og et godt liv. Tenner kan fikses av tannleger, det er derfor vi har tannleger. Selvfølgelig er det kjipt å ikke ha sterke perfekte tenner men sånn er det bare. 

I dag er det lørdag, se en fin film, spis noe godt og tenk på noe annet. 

Anonymkode: 86e51...e8e

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...