AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Jeg er i permisjon med baby og ønsker å bruke denne tiden til å tilbringe mer tid med storesøster også. Hun liker ikke å bli hentet tidligere enn kl 15.00, hun vil leke litt etter fruktmåltid. Leverer rundt 09. Planen var egentlig å ha henne i bhg ca 09.30-14.00. Men ser hun trives bedre med å bli hentet mellom 15.00-15.30. Derfor vil jeg heller gi henne fri noen dager. Hvordan gjorde dere det i permisjon? Hvor ofte fri fra bhg og hva fant dere på de dagene? Tenker ikke helt i nyfødtperioden, men når baby er blitt noen mnd og har litt rutiner. Anonymkode: 95db2...e64
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Hvor gammel er eldste? Vi har hatt en fast fridag i uken. Det har vært litt kaos disse dagene da minste har vært ganske klistremerke og har hengt mye i puppen. Det har blitt litt mer skjermtid på eldste enn vi liker. Nå er det ikke mer enn to år mellom mine så eldste er ganske uselvstendig. Det begynner å bli lettere å håndtere begge to samtidig nå som eldste har bikket 2,5 og minste har bikket 6 måneder. Nå kan vi bake litt, perle, tegne og male mens minste enten sitter i vippestol ved siden av eller ligger på gulvet å leker. Prøver og å få til litt lek utendørs med minste i vogn, men det går ofte skeis med en utålmodig baby som ikke vil sitte i vogn som ikke beveger seg. Bruker litt bæresele, men tålmodigheten er ikke så stor der heller dessverre. Anonymkode: 08c8c...a88
Rotemor Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Jeg gjorde som det passet oss fra dag til dag. 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Jeg har levert 9.30 og hentet mellom 15 og 15.30 og hatt fridager innimellom, men ingen faste. I utgangspunktet tenkte jeg det samme som deg, å hente rundt 14, men vår datter liker også å leke litt etter måltid nr. to, og ville ikke være med hjem 14. Noen ganger har jeg gått forbi barnehagen med hunden rundt den tiden og spurt om hun vil være med på tur eller være i barnehagen til vi er ferdige med turen, og da velger hun alltid barnehagen. Hjemmedager har ofte kommet litt av seg selv pga. koronasituasjonen, blant annet var minsten nyfødt da landet stengte i fjor. Men ellers har eldste ofte vært hjemme i forbindelse med helg, altså mandag eller fredag eller begge. På disse dagene har vi som regel vært ute på tur. Babyen her likte seg i vognen sin, så det gjorde akkurat den biten lettere. Men jeg har også brukt bæretøy en del. Vi har hatt med oss niste, som eldste og jeg har spist mens jeg har ammet babyen. Siden vi har hund, har vi vært mye i skogen med den. Anonymkode: 1e7f7...952 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Jeg tenker at dette er yngste barnets tid. Eldste har fått flere år med mor og fars ubrudte oppmerksomhet døgnet rundt. Dette ene året her (på dagtid) er den eneste tiden dere har. Vi hadde eldste i barnehage (noe hun elsker) fra 08:30-15 og jeg tror det var best for alle parter. Anonymkode: 34981...3d8 17
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 Ja, jeg opplevde samme som Anonymkode: 1e7f7...952, at det passet ikke for ungen å bli hentet kl 14. De spiste mat 14-14:30, så mens de spiste, avtalte de (altså, de voksne sammen med barna) hva de skulle finne på etterpå, og ja, selvsagt noe spennende. Uansett om det var skattejakt eller ny plastelina. Men det var altså mye mer spennende enn å gå hjem med mamma og baby, gang på gang. Så jeg hentet 15:30 heller. Leverte seint da. Og, jeg hadde ingen faste dager der eldste var hjemme, men det skjedde mer sånn på sparken, når han ble hjemme. Anonymkode: ef1bf...fd2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Slik er det her også med 3 åringen som vil leke litt etter fruktmåltid. Kommer jeg før kl 15 blir barnet ikke så glad fordi de gjerne er midt i gøy lek. Kommer jeg etter 15.15 så er barnet som regel klar for å bli med hjem. For min del ville jeg gjerne hente kl 14 Anonymkode: 02f5d...f52
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 Vi sendte i barnehagen hver dag. Det han trivdes med. Anonymkode: 569cd...096 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 Vi sender fireåringen i bhg hver dag pappaen er på jobb. Babyen vår er 6 uker og jeg ser at det beste for oss alle, er at eldste er i bhg og koser seg med kjente rutiner, lek og moro, baby får tid med meg, og jeg får tid med baby og gjort litt husarbeid til eldste kommer hjem. Siden pappaen jobber sent, så er jeg alene med dem ut kvelden, så da kan det være greit å ha hatt litt tid først sånn nå i begynnelsen.. Anonymkode: 0e832...109
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi sender fireåringen i bhg hver dag pappaen er på jobb. Babyen vår er 6 uker og jeg ser at det beste for oss alle, er at eldste er i bhg og koser seg med kjente rutiner, lek og moro, baby får tid med meg, og jeg får tid med baby og gjort litt husarbeid til eldste kommer hjem. Siden pappaen jobber sent, så er jeg alene med dem ut kvelden, så da kan det være greit å ha hatt litt tid først sånn nå i begynnelsen.. Anonymkode: 0e832...109 Når det blir litt varmere og babyen blir litt mer "håndterlig", så er det lettere for oss å komme oss ut også, så da kan vi jo gå de turene vi pleier alle tre 😊 Anonymkode: 0e832...109
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 Vår eldste likte best å ikke komme for sent i barnehagen, hvis han kom sent var leken i gang og han fant liksom ikke sin plass. Så hvis det passet seg slik så leverte den som skulle på jobb (pappaen - deretter jeg) i 8-8:30 tiden og så hentet vi i 15 - 15:30 tiden. Og hadde heller hele dager hjemme innimellom. De dagene tok vi det med ro hjemme, frem til baby skulle sove i vognen, da gikk vi ut, på lekeplass eller til bakeriet, eller i skogen (der det er tursti man kan trille vognen på). Han hadde alt for mye "lopper i blodet" til å være inne en hel dag, selv om det var regn / kaldt. Midterste var mye roligere, så hun kunne gjerne være hjemme en hel dag inne med baby. Anonymkode: 01d16...01f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #12 Skrevet 15. april 2021 Enten fulle dager 9.30-15.00 eller helt fri. Fri 1-2 dager i uken og litt utover det når vi så den/de trengte det. Anonymkode: cdf6e...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 Min eldste gikk fulle dager, 8-15. Jeg hadde permisjon med minstemann for å bli kjent, og å utvikle et forhold til han. Ikke at han måtte dele oppnerksomheten med eldstemann. Det skulle bare mangle! Anonymkode: 96b82...6fb 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 Så rart alt har blitt Anonymkode: ed92c...582 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 Vi leverte temmelig tidlig da vi også fulgte eldstemann på skolen. Men barnehagebarnet startet dagen mellom 4 og 5, så vi hadde plenty av "kvalitetstid" før levering. .. Vi hadde svært lav terskel for å holde barnehagebarnet hjemme, men ingen fast dag - for brått hadde babyen økedøgn, eller en dårlig natt eller noe annet som gjorde at det rett og slett ikke hadde blitt kjekt hjemme. Så vi tok det dag for dag. Anonymkode: 1706c...08a
Skyblue7 Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 Min eldste var hjemme en dag i uka ☺️ Han gikk siste året på barnehagen da, og det skjedde så mye spennende i barnehagen, at det å være hjemme med meg og babyen ble litt kjedlig for han. Han likte å være i bhg i «kjernetiden» 09-15, så vi la opp til det. Ofte fri på onsdag eller fredag, det passet oss best.
Snedig Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 Det må da være ufattelig kjedelig for et aktivt og sosialt barnehagebarn og gå hjemme med mamma og en baby. Jeg skjønner ikke helt den prioriteringen. Man har da masse muligheter til kvalitetstid sammen på ettermiddager og i helger. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 Heh. Dere hadde aldri overlevd i Sverige. Der får søsken bare 15 timer i barnehagen 1-2 måneder etter lillesøsken er født. Anonymkode: 541f7...a0c
Bokdamen Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tenker at dette er yngste barnets tid. Eldste har fått flere år med mor og fars ubrudte oppmerksomhet døgnet rundt. Dette ene året her (på dagtid) er den eneste tiden dere har. Vi hadde eldste i barnehage (noe hun elsker) fra 08:30-15 og jeg tror det var best for alle parter. Anonymkode: 34981...3d8 Sånn tenkte jeg også. Storebror var i barnehagen ca 9-15, men resten av tiden fikk hun full oppmerksomhet. Vi fikk 5 uker sammen alle sammen under nedstengingen i vår som var en tidvis krevende, men veldig fin tid for oss alle, men resten av permisjonen var han i barnehagen bortimot hver dag. AnonymBruker skrev (1 time siden): Heh. Dere hadde aldri overlevd i Sverige. Der får søsken bare 15 timer i barnehagen 1-2 måneder etter lillesøsken er født. Anonymkode: 541f7...a0c Man tilpasser seg systemet man er i. Hadde det vært reglene hadde det gått helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 Sønnen min var 4,5 år da babyen ble født, så det var bare kos å ha han hjemme. Hadde han hjemme kanskje 1 dag i uka, og da dro vi på lekeplasser, dro på besøk, kafé, ja kvalitetstid. Han var jo ganske selvstendig, så enkelt å ha med han steder i tillegg til baby. Anonymkode: e4964...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå