Gå til innhold

Hvorfor har toppledere ofte fancy navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser artikler, ser på tv eller selv får jobb på større velkjente steder, så har lederne, atlså topplederne ofte fancy og autoritære navn. Kan navnet ditt hindre deg i å få en jobb eller hjelpe deg frem i køen? 
Altså navn som Winter, Schøyen, Holt, Moen, Wright er veldig typisk sånne toppledernavn synes jeg? De høres autoritære ut også. 

Anonymkode: 61276...c6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi det går i arv? Den beste måten å bli rik på er jo å bli født inn i en rik familie. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan navnet ditt hindre deg i å få en jobb eller hjelpe deg frem i køen?

Ja, definitivt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når jeg leser artikler, ser på tv eller selv får jobb på større velkjente steder, så har lederne, atlså topplederne ofte fancy og autoritære navn. Kan navnet ditt hindre deg i å få en jobb eller hjelpe deg frem i køen? 
Altså navn som Winter, Schøyen, Holt, Moen, Wright er veldig typisk sånne toppledernavn synes jeg? De høres autoritære ut også. 

Anonymkode: 61276...c6d

De kommer fra en slekt som har lang historie med makt og posisjoner.

De blir sosialisert inn i kutymene, satt forventninger til og opplært til disse rollene fra de er spedbarn. Deres forbilder hjemme viser dessuten den adferd og evner som trengs til disse posisjonene, og de plukker det underbevisst opp, litt og litt hver dag. 

Dette er dessverre ikke kunnskap og innstillinger som enhver kan begynne å ta igjen når de er i 20-årene og entrer arbeidslivet. Det tar et liv og en oppvekst. 

Gener er heller ikke uvesentlig, men man ser jo at adoptivbarn i slike familier ofte klarer seg like bra som de genetiske etterkommerne, så sosialiseringen og forventningene er nok viktigst.

Anonymkode: 45052...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt. Både Ronny, Bob, Chantalette, Isadora, Chrissander, Malaiah osv vil nok slite med å komme seg opp og fram. Både fordi de har underklassenavn, men mest av alt fordi de har dumme og korttenkte foreldre. 

Anonymkode: 45052...9ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føler at vanlige og kjedelige navn er mer representert blant toppledere. 

Anonymkode: 098c0...425

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjell Inge Røkke er ikke et fancy navn, heller ikke Bjørn Rune Gjeldsten.

Men nå er jo ingen av de to født inn i rike familier da, men de kommer fra alminnelige fiskerfamilier.

Anonymkode: 0d0a7...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Noen navn er gammel overklasse som Stang, Selmer. f eks. Eller så er ofte navn som høres tyske ut overklasse. Treschow, Von Thetshner, osv 

Anonymkode: bc28f...1b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...