Gå til innhold

Småbarn som ikke vil klippe seg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle har barna deres vært før de har fått bestemme hårfrisyre selv? 
Gutten vår fyller snart 4 år, han hater å klippe seg. Jeg mener vi ikke skal tvinge han, men faren er ikke helt enig. 
Gutten gråter og blir hysterisk, å ta han med til frisør nytter faktisk ikke, alternativet er å klippe han med makt hjemme. 

Anonymkode: 82746...f92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at ikke skal tvinges, det er ikke en god løsning på sikt.

Vi fant en frisør som hadde egen barnestol med ratt og en tv der de viste tegnefilm. Han fikk ikke se så mye på tv hjemme midt på dagen, så da ble det stas å gå til frisøren.

Anonymkode: 9ea6b...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare la det gro? Det vil jo floke seg, komme i veien for han osv. Kanskje han da vil ha det bort selv da.

Anonymkode: aed39...311

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må stusse kjapt når det blir for langt mens han får se sin favoritt på tv. Han klarer ikke være rolig, men funnet noen metoder! 

Anonymkode: aa59e...8b9

Gjest Lama_Drama
Skrevet

La han spare til langt hår da. 

Skrevet

Prøv først med at han ser på film, spiller playstation eller mobilspill. Enten hjemme eller hos frisør. Så kan du evt prøve med belønninger (is, godteri, gave). Hvis ikke noe av det fungerer så får han bare gå rundt som en ustelt sjusk. Er ikke helt krise det heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare hår. Barnet har alltid fått velge selv. Jeg får lov å klippe når hun vil det, men å gå til frisør vil hun ikke. Hun har vært med når jeg har vært hos frisøren, men det har ikke hjulpet.

solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

Prøv først med at han ser på film, spiller playstation eller mobilspill. Enten hjemme eller hos frisør. Så kan du evt prøve med belønninger (is, godteri, gave). Hvis ikke noe av det fungerer så får han bare gå rundt som en ustelt sjusk. Er ikke helt krise det heller. 

jeg anbefaler sterkt å ikke bruke godteri/mat som belønning. Det er slik man blir følelsesspiser.

Anonymkode: b79e6...f2a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Forsåvidt enig men her snakker vi om frisørbesøk. Det skjer et par ganger i året, og medfører ikke noen psykiske problemer. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jeg anbefaler sterkt å ikke bruke godteri/mat som belønning. Det er slik man blir følelsesspiser.

Anonymkode: b79e6...f2a

Skrevet

Nå ble det krøll. Mente å sitere den som ikke syntes det var en god ide å lokke med godteri 

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er 4 år. Da er det på tide å innse at ungen ikke får bestemme. Da får dere problemer senere om et frisørbesøk skal hindre dere i å bestemme

Anonymkode: 1bb8b...5d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi klipper hjemme. En klipper og en forer ungen med nonstop 😄 Ikke redd for å skape trøstespising pga dette 

Anonymkode: 80a52...e2a

• Liker 5
Skrevet

barn med langt hår blir bare ekkelt. De får håret i munnen når de spiser, de legger håret oppi maten og det kommer i veien over alt. æsj.
Er kanskje oppmerksomheten han er redd for. Jeg hatet også at mamma klipte meg for jeg fikk oppmerkosmhet for det etterpå. ikke at jeg skjønner hva som egentlig var så farlig men likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt han få ha langt hår. 

Anonymkode: fbfb3...30a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her lot vi håret gro ut. Og da ville han etterhvert klippe luggen. Vi tok han med til frisøren  hver gang brødrene og pappaen klippet seg, og han fikk prøve. (Men ofte måtte vi gi oss). Jeg fikk en venninne til å klippe luggen hjemme. Og nå kan jeg klippe håret hans med maskin hjemme. Foran tv. Det tok tid altså. Mye arbeid 😅 

Skal sies at barnet har en sykdom som ofte gjør at enkelte prosedyrer (medisinske) må gjøres med tvang, og en del ting han gjør frivillig, men ikke har noe valg om, så tror frisørbesøk og klipp var noe han følte han hadde kontrollen på selv og kunne nekte. Men mitt råd er å jobbe med det. Gjør frisørbesøk mindre skummelt. Evt ring å få hjem noen som kan klippe som han er trygg på. Eller en hjemreisen frisør. 

Anonymkode: 44d42...9ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gamle har barna deres vært før de har fått bestemme hårfrisyre selv? 
Gutten vår fyller snart 4 år, han hater å klippe seg. Jeg mener vi ikke skal tvinge han, men faren er ikke helt enig. 
Gutten gråter og blir hysterisk, å ta han med til frisør nytter faktisk ikke, alternativet er å klippe han med makt hjemme. 

Anonymkode: 82746...f92

Gråter og hysterisk er ikke en god løsning. 

Jeg tenker pick your battles. Hvis han vil ha langt hår hvorfor ikke? Samme holdning ville jeg hatt en til genser eller lignende. 

Kanskje på ett tidspunkt vil han naturlig klippe seg pga han vil se ut som andre gutter/menn, eller så liker han å lengre hår og da må jo det også være ok? 

Men det er mange triks som også nevnes lengre nede som mest sannsynlig vil hjelpe :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sa klart ifra at så lenge vi måtte stelle håret, så bestemte vi. 

Klippet hjemme, med god dialog, Ipad og kos. 
Viste seg at ungen var mest redd fremmede, og syntes saksen var skummel og hårklipperen enda skumlere.
Det var lettere å ufarliggjøre dette hjemme der vi selv hadde full kontroll. 

Ungen fikk bestemme litt mer selv fra barneskolealder. Men da var det blitt mer vane å klippe seg jevnlig når håret ble langt.

Anonymkode: 6c436...42f

Skrevet

Det er jo bare hår. Jeg synes de skal få bestemme selv, også en fireåring. 

Skrevet

Vi har latt sønnen vår velge sveis selv. Han hadde langt til han var litt over 2 år og når han fortalte at han ville ha kort hår tok vi han med til frisøren 😊

Skrevet

Min ynste hater å klippe seg. Han blir straks 5 år. Frisøren har vi foreløpig gitt opp. Men får stussa han selv med klippemaskin hjemme med OK resultat. Bestikkelser benyttes i stor grad 😉 iPad og Smarties. Og så får han koste opp håret etterpp, DET er gøy DET!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...