AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Sitter her og føler meg som verdens verste mor. Har en datter som akkurat har blitt 4 år som vi nå måtte nærmest legge i bakken for å få ut en flis. For et par uker siden var det en koronatest og en påfølgende antibiotikakur😫 Når man har prøvd ALT; snakke, forklare, forberede, lokke, friste med premier, være streng, være forståelsesfull etc. etc. og barnet bare blånekter å gjøre noe helt nødvendig, hva da? Det føles så utrolig feil å holde henne fast og tvinge henne, og hun blir merkbart stille og tilbakeholden etterpå. Hva gjør dere andre? Hvordan reparerer dere? Hva sier dere? Anonymkode: 8a859...03d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Nei, det må jo bare gjøres.. Jeg pleier ofte å leke med bamsen hans og gjenspille seansen. Kan også anbefale serien Bamselegen Anonymkode: 5bec7...983 4
GammelKaktus Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Må man så må man tenker jeg. Har aldri trengt å bruke tvang på guttungen. Han har fått velge selv om han vil ta medisin før eller etter og slikt så da har han på en måte følt at han har valgt litt selv. Han har grått, men han har fått valgmuligheter og mulighet til å velge. Så har jeg sagt at visse ting må man bare gjøre og er han ikke med på det må jeg bare gjøre det, og det er jo ikke gøy. Etterpå har vi pratet om hvor fint det gikk osv. Noen er jo mer dramatisk enn andre, dattera til ei venninne hyyyler hvis hun dunker seg eller noe annet som gir et ørlite ubehag... Har vært nær et hjerteinfarkt flere ganger for slik hun hyler så tror jeg jo nærmest hun er nær døden.. 😄 Hun måtte de nærmest tviholde når hun skulle pusse tenner når hun var liten hun skreik så man trodde hun ble mishandlet. Når hun skulle ta vaksinen på skolen så trodde hun at hun døde... Ja, ellers så er hun et sjarmerende vesen med anlegg for det dramatiske.🥰 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Blir litt sånn ved tannpuss her.. Pusse tenner må til, så det er udiskuterbart! Prøver alt annet først, og går ikke det må jeg jo gjøre det jeg kan for at de skal blk pusset.. Ikke hardt og med vold selvsagt. Det er viktigere å gjøre det man må enn at barnet mitt må borre hull eller får råttne tenner, så prøver å tenke på det når jeg føler meg helt jævlig! Anonymkode: 62b94...9d1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Tror litt av feilen ligger i dette "Når man har prøvd ALT; snakke, forklare, forberede, lokke, friste med premier, være streng, være forståelsesfull etc. etc." Vi forklarer enkelt og greit at slik blir det nå. Bruker ikke lang tid på å diskutere fram og tilbake. Anonymkode: 9086a...e86 15 1
Hactar Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 Jeg tror også at det er mye å hente på å ikke prøve for mye forskjellig hver gang. Vær gjerne forståelsesfull, men barnet må skjønne med en gang at dette faktisk skal skje. Jo mer diskusjon og jo flere tilbud om ditt eller datt, jo mindre tydelig blir det at barnet ikke egentlig har noe valg. Må tvang til, så trøst gjerne etterpå. Det er kjipt å bli tvunget. 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tror litt av feilen ligger i dette "Når man har prøvd ALT; snakke, forklare, forberede, lokke, friste med premier, være streng, være forståelsesfull etc. etc." Vi forklarer enkelt og greit at slik blir det nå. Bruker ikke lang tid på å diskutere fram og tilbake. Anonymkode: 9086a...e86 Det er jo et forsøk på å unngå tvang da. Hadde vi bare sagt, "nå skal vi ta ut den flisen kom her!" så hadde jo ikke det blitt det spor bedre. TS Anonymkode: 8a859...03d 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo et forsøk på å unngå tvang da. Hadde vi bare sagt, "nå skal vi ta ut den flisen kom her!" så hadde jo ikke det blitt det spor bedre. TS Anonymkode: 8a859...03d Tror personen mener at hvis utfallet allikevel blir det samme, så kan man forkorte hendelsen ved å bare bli ferdig med det. Anonymkode: 5bec7...983 16
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo et forsøk på å unngå tvang da. Hadde vi bare sagt, "nå skal vi ta ut den flisen kom her!" så hadde jo ikke det blitt det spor bedre. TS Anonymkode: 8a859...03d Resultatet blir jo det det samme, flisen må ut, men dere hadde spart dere selv og ungen for lang diskusjon. Forklar, hold dere rolig og gjennomfør. Anonymkode: 9086a...e86 12
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 Har aldri måttet bruke tvang. Vi forklarer hva, hvordan og hvorfor som skal skje, gjennomfører handlingen, også snakker vi om det i ettertid. Anonymkode: 317dc...855 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo et forsøk på å unngå tvang da. Hadde vi bare sagt, "nå skal vi ta ut den flisen kom her!" så hadde jo ikke det blitt det spor bedre. TS Anonymkode: 8a859...03d Jeg tenker også at en kort forklaring på hvorfor (flis i fingeren kan få infeksjon som gjør vondt, og da må du til legen), og så ikke så altfor mange forskjellige forsøk på å få barnet til å forstå at dette skjer uansett. Foreldre i dag har blitt litt i overkant redde for å vise autoritet. Jeg mener selvfølgelig ikke at barn skal skremmes og kues, men så unge barn har ikke forutsetninger for å ta gode avgjørelser på egne vegne ennå, så det er helt nødvendig at foreldrene gjør det for dem ganske ofte. Barna må lære gjennom erfaring at det tross alt er mamma og pappa som er sjefen. Å gi barna maase valg og be dem ta stilling til ting de ikke har forutsetning for å ta stilling til, kan skape utrygge barn, og gir også barna inntrykk av at de styrer showet. Det kan selvfølgelig være gøy for dem, men det kan også bli veldig belastende, fordi de hele tiden gjøre valg (hvis det å hyle og skrike gjør at ting endrer seg, enten ved at de slipper det som ikke er gøy eller ved at de blir tilbudt ting de har lyst på for å roe seg, lærer jo barnet at det må hente frem alle disse følelsene ved den minste lille kjipe opplevelse. Det krever masse krefter av et lite menneske). Anonymkode: d0a0e...bee 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #12 Skrevet 15. april 2021 Vi har stort sett fokusert på at det er en ting som må gjøres, og at det ikke er noe alternativ å ikke gjøre det. Hvis det ikke gjøres frivillig, så må vi tvinge. (Og det har jo skjedd at vi måtte det.) Vi anerkjenner barnets følelser, snakker om at vi forstår at barnet ikke vil, at det gjør vondt/er ubehagelig eller hva nå det er, men at vi fortsatt MÅ. Om det er mulig for barnet å forstå hvorfor vi må, så tar vi med det også. Altså, "vi må ta medisin for at vondten i halsen skal gå bort. Jeg vet medisinen er ekkel, men den må tas ellers blir det ikke bedre." Og så åpner vi for at barnet kan hjelpe til/bidra/gjøre selv, dersom det ønsker, for å gi det mer kontroll på situasjonen. (Men da er det allerede laget et premiss om at dette kommer til å skje med eller uten bidrag.) Kan også belønne et barn som har vært "flink" i situasjonen. (Altså, kommet seg gjennom, og vi har utført det vi måtte.) F.eks. kan belønningen etter å ha fjernet en flis være kos i armkroken og lese dobbelt så mye bok som vanlig. Om barnet bidrar selv, og gjør at tvang unngås, er belønningen mest ros for håndteringen av situasjonen. Da satser vi på at det fører til mestringsfølelse og stolthet, ved å ha taklet noe vanskelig på en bra måte. Men noen ganger må man altså holde fast og tvinge, selv om det er ubehagelig for begge. Og det tror jeg det er viktig at både barn og voksne forstår. Det er jo på ingen måte noen drømmesituasjon, men heldigvis skjer det ikke så ofte for de fleste av oss. Anonymkode: f5e5c...25d 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 Forklarer og snakker så går det uten tvang. Funker fint så langt med 2 gutter hvertfall. Anonymkode: aab4d...a01
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 Jeg har aldri fått dårlig samvittighet for å holde barnet mitt fast (utføre tvang mot mitt barn) for hans eget beste. Dette være seg, som du skisserer, for å ta ut flis, gi medisin, holde henda unna sårskader/kutt samt innimellom ved tannpuss. Anonymkode: c2a9d...03e 4
CorvusCorax Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 Jeg forstår godt at du ikke ønsker å tvinge henne. Det må være forferdelig å føle at man presser noen man elsker til noe de absolutt ikke vil. Men jeg tenker at noen ting i livet er faktisk tvang uansett, på en eller annen måte. Det er så mye vi må igjennom i løpet av livet som vi aller helst vil slippe, men sånn er livet. Hun kommer ikke til å ta skade av at dere er bestemte - så lenge dere ikke er voldsomme, sinte og voldelige. Dere må bare rett og slett fortelle henne at sånn er situasjonen og at dette må gjøres. Som noen andre skrev, forklar henne at en flis kan skape infeksjon - eventuelt gjøre enda vondere om den ikke blir fjernet. Det med vaksine forteller dere at er noe som alle må igjennom, at du og pappa også måtte det - at det er litt vondt, men at det går raskt over. Samtidig som dere trygger henne etter dere har fjernet flisen/eller hun har fått vaksinen. Det er viktig å være konsekvent, men kjærlig. Og det er viktig å forklare hva som skjer. 3
Hactar Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er jo et forsøk på å unngå tvang da. Hadde vi bare sagt, "nå skal vi ta ut den flisen kom her!" så hadde jo ikke det blitt det spor bedre. TS Anonymkode: 8a859...03d Dere hadde fått forkortet hele episoden, og barnet får ikke så god tid til å kave seg opp allerede før tvangen brukes. Dere har prøvd mye forskjellig. Jeg ville valgt en av de metodene som har fungert best, prøvd den, og om den ikke virker, ville jeg tatt utgangspunkt i at barnet ikke kommer til å klare samarbeide. Da kan du si noe slikt om at flisen må ut, og hun kan holde hånda i ro selv eller dere må holde henne. Ingen grunn til å være streng eller noe slikt. Kanskje føler hun det er så skummelt at hun ikke klarer å holde seg i ro mens flisa tas ut. Da kan løfte om belønning virke mot sin hensikt. Da er ikke barnet bare lei seg for at flisa må ut, men også fordi hun tror hun mister belønningen. 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 Når min gutt på 3 år skal klippe tånegler, da... vi har prøvd absolutt alt, for å lage det positivt. Men han hater det så innmari. Så da må vi holde han fast, og så snakker vi om det etterpå, at «vi vet det ikke er noe godt og at du ikke liker det, men hvis man ikke klipper neglene, så kan man få veldig vondt. Vi må klippe dem.» Anonymkode: 6e97d...49c 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #18 Skrevet 15. april 2021 Enig med mye av det som står her vil bare skyte inn en historie fortalt meg av min bestemor fra da jeg var barn:P Vet ikke om det er til hjelp men prøver likevel: Det var selvsagt udiskutabelt å ikke ha på jakke på vinteren og hjelm på sykkelen, bare eksempelvis. Og jeg ble hysterisk hver gang min mor skulle ta på meg dette. Min mor argumenterte jo hvorfor jeg måtte ha jakke og hjelm på, men jeg var akkurat like hysterisk. Min bestemor oppdaget etterhvert at årsaken til at jeg ikke ville ha på jakke eller hjelm. Jeg var for lita til å uttrykke det i ord, det ble bare gråting, men jeg var redd for smerte:P For min mor var nemlig kronisk med å sette glidelåsen på jakka og klipsen på hjelmen fast i huden på halsen min, og la ikke merke til det selv:P Poenget mitt er at det kan være noe annet enn selve aktiviteten som skal gjennomføres som er problemet. Jeg hadde ikke noe i mot hverken jakke eller hjelm. Bitene startet å falle på plass da jeg konstant hadde sår under haka og alle fikk kle på meg jakke og hjelm, selv fremmede, men ikke min egen mor Anonymkode: 833c3...d96 3 1
Hactar Skrevet 15. april 2021 #19 Skrevet 15. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Forklarer og snakker så går det uten tvang. Funker fint så langt med 2 gutter hvertfall. Anonymkode: aab4d...a01 Det går bare ikke med alle barn. For noen barn går rullegardinen ned og følelsene blir altfor store til at forklaring når inn, og de har ikke modenheten til å ta seg sammen. Selv om man utsetter, forbereder etter alle kunstens regler, forklarer og prater i fredstid og prøver igjen. Da kan det være mer skånsomt å bare få det gjort med tvang og støtte etterpå, enn å ha runde på runde på runde hvor barnet må slite seg ut på være redd og opprørt hver gang. Endret 15. april 2021 av Hactar 14 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #20 Skrevet 15. april 2021 De gangene jeg har måttet bruke tvang, som regel i forbindelse med tannpuss og ved medisiner som må tas, har jeg aldri følt noe på det. Aldri hatt dårlig samvittighet. Prøver jo først å gjennomføre uten tvang, men går ikke det gjør vi kort prosess og både gjør det. Det må gjøres og er ingenting å ha dårlig samvittighet for. Anonymkode: 67f8e...464 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå