Gå til innhold

Hvor ofte er barnet med noen hjemme? Siste året i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er deres barn med noen hjem etter barnehagen, eller har med seg noen hjem selv? Barnet mitt går siste året i barnehagen nå, og har bare hatt med seg én annen hjem for å spise middag, og samme andre veien. Jeg har spurt flere ganger om h*n ønsker å ha med seg noen eller bli med hjem til andre, men det virker ikke som det er av stor interesse ennå. Ser det er en del av de andre barna som tydeligvis gjør dette veldig ofte, og da synes jeg det er så synd at ikke mitt barn blir invitert eller spør om å ha med seg noen. Merker spesielt ei mor stresser veldig med det der at ungen hennes ofte skal ha besøk eller dra på besøk etter barnehagen. Er det vanlig at det er så ofte? Kan ikke huske at dette var en stor greie da jeg var like gammel. Jeg har jo tenkt at dette kanskje blir mer vanlig når de begynner på skolen og kan fikse mye av dette selv?!

Anonymkode: bbc9a...2b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nesten aldri vil jeg si. Og hvis det er besøk er foreldrene med. Det siste skjer i blant 

Anonymkode: 8605c...d66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en som går sisteåret i bhg nå. Han ønsket lenge å ha oss med når han skulle på besøk, så da ble det litt vanskelig å bli med andre hjem. Nå er det imidlertid lettere, men han har ikke vært så ofte på besøk enda. Har et veldig stort ønske om å ha besøk da, så vi forsøker å ha med andre hjem innimellom (kanskje annenhver uke). 

Anonymkode: 0fef1...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Her så gjør vi aktive og bevisste valg. Vi ønsker at barna våre skal bygge relasjoner med de andre også utenfor barnehage og bursdager. Nettopp fordi de skal begynne på skolen og kan ha nytte av dette. Ingen garantier for at det blir glatt overgang, men det er jo fint å gjøre det man kan for at det skal bli lettere. 

Anonymkode: 0c09a...5cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her så gjør vi aktive og bevisste valg. Vi ønsker at barna våre skal bygge relasjoner med de andre også utenfor barnehage og bursdager. Nettopp fordi de skal begynne på skolen og kan ha nytte av dette. Ingen garantier for at det blir glatt overgang, men det er jo fint å gjøre det man kan for at det skal bli lettere. 

Anonymkode: 0c09a...5cd

Vi møter jo ofte andre barn i nabolaget i helgene eller hvis vi er ute etter middag på hverdagene. Det virker bare ikke som det er av så stor interesse det med middagsbesøk osv. ennå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det holder lenge den tiden barnet er i barnehagen. Vil gjerne ha litt tid med barnet selv også. 

Anonymkode: 19d2e...cc3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg syns det holder lenge den tiden barnet er i barnehagen. Vil gjerne ha litt tid med barnet selv også. 

Anonymkode: 19d2e...cc3

Enig. Det er vel kanskje derfor jeg har blitt litt stressa av at det er så mange av de andre foreldrene som styrer så besett med disse middagsbesøkene rett etter barnehagen.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde med oss bestevennene av og til men sjelden. Mer i første klasse vi begynte med det, da ble det et par ganger i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Som den yngste av tre jenter, skjønte lillesøster tidlig dette konseptet med å ha med venner hjem etter skole/ barnehage. Så her begynte maset tidlig, og besøk etter barnehagen ble vanlig på ukesbasis fra ca 3 års alder. Litt styrete, men så lenge hun ikke krevde å ha med oss voksne var det jo deilig med litt «avlastning» iblant også😅

Så jeg tror kanskje at plass i søskenflokken også spiller inn, vi begynte ihvertfall ikke like tidlig med  eldstejenta.

Anonymkode: fba55...2d6

Skrevet

Synes det er koselig at de ønsker å ta med en venn hjem eller bli med noen etter bhg. Her blir det praktisert kanskje annenhver uke. Synes det er nyttig at barn lærer seg å spise middag hos andre,  og høre etter andre foreldre, andre regler hos ulike familier osv. Det gir sosial kompetanse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde noen med hjem 2-3 ganger i måneden. Da var barnet trent til å invitere andre med hjem og var flink til å bygge relasjoner også når det startet på skolen. Til sammenligning så hadde nabogutten som er like gammel men gikk i en annen barnehage enn mitt barn aldri noen med hjem fordi foreldrene ikke orket å legge opp til det. De går nå i 3 klasse på samme skole og den andre gutten hat falt helt ut av det sosiale fordi han ikke var spesielt attraktiv lekekamerat og foreldrene var like lite på å invitere klassekamerater med seg hjem på skole som i barnehagen.

Du skjønner at de er like små når de begynner på skolen og foreldrene må jobbe mye mer med å skape relasjoner de første årene på barneskolen for det er så mange barn å velge mellom, så ikke alltid barnet går like ofte overens med de som man først tror at de passer sammen med.

Anonymkode: 41a12...d7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Som den yngste av tre jenter, skjønte lillesøster tidlig dette konseptet med å ha med venner hjem etter skole/ barnehage. Så her begynte maset tidlig, og besøk etter barnehagen ble vanlig på ukesbasis fra ca 3 års alder. Litt styrete, men så lenge hun ikke krevde å ha med oss voksne var det jo deilig med litt «avlastning» iblant også😅

Så jeg tror kanskje at plass i søskenflokken også spiller inn, vi begynte ihvertfall ikke like tidlig med  eldstejenta.

Anonymkode: fba55...2d6

Dette er veldig tydelig hos oss. Eldstemann hos oss er 4.5 og helt uinteressert. Han har vært med en gang og hatt besøk to ganger, synes det er greit, men trives godt med å "bare" være oss. Han får i stor grad det sosiale dekket i barnehagen, og i perioder viser han 0 interesse for å møte barn utenom. Har naboer som går i barnehagen han leker en del ute med i perioder. Men jeg ser at de han er mest med i barnehagen er veldig  mht å være med hjem, og alle er småsøsken. De ser storesøsken ha med seg noen og vil det samme. En periode fikk vi ukentlige spørsmål og måtte si fra at dette ikke var interessant for ham, og at vi kom til å gi beskjed når han var klar. Vi er ikke der helt enda, men merker at det også blir lettere å finne på ting på ettermiddagene når som våren er her. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Barnet er enebarn, så er nok ikke like vandt til det her som de andre barna han går med, da de har større søsken. Kan nok forklare noe med at han ikke viser så mye interesse for det. Han er veldig sosial og vi møter ofte andre ute i helgene eller hvis vi er ute etter barnehagen, men jeg ser at han synes det er veldig godt å slappe av hjemme etter en dag i barnehagen også, noe som er forståelig. Det blir lange dager der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Har 3 barn. Å ha vennebesøk i barnehagen tar aldri passet seg siden vi har hvert opptatte. De ser vennene sine såpass ofte at jeg ikke har tenkt at det er så viktig. 

Med små barn må en forelder være med og for meg blir det styr å underholde den foreldren også.

Blei mer vanlig fra 2 klasse. Nå har vi huset fult hver dag.

Anonymkode: f0ddc...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker nå at min eldste er veldig opptatt av venner og at de betyr mye for hen. Siste året i barnehagen. Så jeg legger til rette for at venner kan bli med hjem innimellom den travle hverdagen. Jeg ser det betyr mye og de har så glede av det, og det er fin sosial trening i det.  Dessuten lære å være mer selvstendig, holde avtaler om f.eks. lek ut, hvor de kan sykle, si fra om de skal gå et annet sted, som er rett i nærheten f.eks.

Anonymkode: 36c23...af7

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor det sted hvor det er mye smitte. Barnet mitt har hatt besøk av ett annet barn en lørdag. Det er det. Riktignok ikke siste året, men spør ofte om å ha besøk. Syns ikke det er riktig tid til å holde på sånn. Det er greit de er i samme kohort, men det er søsken her og vi foreldrene er også her. Det øker faren. Håper vi kan være mer sosiale etter sommeren. 

Anonymkode: 04282...b61

AnonymBruker
Skrevet

Mine pleide aldri å ha med seg andre barn med hjem på middag. Vi bor på et lite sted. Etter middag var de uansett ute å lekte med hverandre. 

Anonymkode: 4794b...32f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår er 4, han er ikke med noen hjem eller har besøk av noen fra barnehagen. Han har et stort nettverk i nærområdet der vi bor, så vi er mye ute med dem. Ellers vurderer jeg å la han invitere innimellom når han går siste året i barnehagen. 

Anonymkode: 8f6f4...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Innimellom,  kanskje et par ganger i måneden.  Er ingen av de som har med foreldre på besøk lenger da ,er det vanlig?  ellers bor vi på et boligfelt hvor han også kan gå selv til vennene i bhg og det gjør han mer og mer nå  . 

Anonymkode: 3d593...353

AnonymBruker
Skrevet

Som barnehagelærere har vi i min barnehage prøvd å anbefale at foreldre ikke tillater hyppige besøk - da vi har sett dette bli et pressmiddel og årsak til utestenging. Jeg jobber i Oslo hvor det er ulike kulturer og for mange muslimske foreldre er ikke dette naturlig, kanskje bor de trangt, de spiser halal, er usikre. Derfor har hyppige hjemmebesøk blant de norske barna skapt et skille. 

Desuten blir det veldig intenst for barna, se for deg om du skulle vært med en kollega hjem flere ganger i uka etter endt arbeidsdag. Vi har også opplevd at foreldre oppdager konflikter og ser ting de ikke liker i hvordan det andre barnet behandler deres eller at det har skjedd en krangel og de kommer å ber oss om å løse opp i det, isteden for å ta det med foreldrene selv. Da må vi prøve å floke opp i en konflikt som har skjedd på hjemmebane som vi ikke har sett i barnehagen. Et par ganger i måneden er selvsagt greit, men i min barnehage er enkelte barn på besøk eller har besøk flere ganger i uka, og dette er spesielt jenter. Virker ikke som om det er samme kultur for guttebarn. 

Anonymkode: e1b4f...26a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...