Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er et spennende tema. Har vi til alle tider vært opptatt av å komme oss opp og frem, få til suksess i livet? 

Selv holder jeg på med en høyskoleutdanning. Målet er å bygge på med master med tiden. Ofte sammenlignes fagbrev og master. Aldri skjønt poenget. Fagbrev: Ja, du kjøper bolig fortere, står igjen med 0 i studiegjeld og stiller bedre økonomisk i noen år frem i tid. Master: Kanskje er du som meg og liker å lære, ikke stresser med arbeid, nyter studenttilværelsen med frihet. 

Det er positive sider ved begge veivalg! Noen får barn under studietiden, andre venter. Noen bor hjemme til fylte 25 år, andre flytter ut som 16 åring. Noen har fast jobb i en alder av 23, andre i 30 årene. Noen har kjøpt bolig i 20 årene, andre får først mulighet som 40 åring. Hva med reise, utveksling, oppleve verden?

Det kjekkeste som finnes er å ta forskjellige veivalg.

Anonymkode: aa280...f4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva slags fagbrev, og hvor du vil jobbe. Tar du f eks fagbrev som elektriker og påbygning senere til autoriert installatør og starter eget firma så er det mulig å tjene svært godt, flere millioner i året. Men fagbrev som f eks maler og du blir utkonkurrert av østeuropeere som jobber til 150 kr timen.....

Anonymkode: a822f...524

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok master fordi jeg ønsket meg en fleksibel kontorjobb med grei lønn, masse goder som velferdspermisjon ved planleggingsdager o.l. Nå i koronasituasjonen har jeg virkelig satt pris på jobben min, hjemmekontor og ingen problem å være hjemme med sykt barn eller kun jobbe 6 timer hver dag nå som barnehagen har vært åpen veldig redusert i lang tid. Fikk reist og opplevd mye i løpet av studieårene, rakk å få ett barn i den tiden også. Fornøyd med det.

Anonymkode: 81623...e40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ikke kommet dit jeg har hatt potensiale for pga sykdom. Det er min store sorg i livet. Jeg har hode for å nå langt.

Jeg har fremdeles ikke gitt opp og holder derfor på med universitetsutdanning nå, når jeg har passert 40 med god margin. Selv om jeg vet at jeg kommer bak de unge når jeg en gang skal søke jobb, er det givende for meg å endelig få utfordringer som passer meg. 

Det ble aldri barn. Det er også en sorg. Men lettere å svelge enn at jeg ikke har fått utdanne meg tidligere og fått utfolde meg mentalt. 

Livet ble det det ble. Men det er mye igjen av det ennå.

Anonymkode: 4dfb6...40c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stod på fordi jeg ønsket frihet, og innhold i livet, og forstod at for meg er høyere utdannelse og lederstilling løsningen. 

Økonomisk frihet gjennom god økonomi.

Frihet i tid gjennom å ha full fleksitid og mulighet for hjemmekontor, selv om jobben er krevende tidsmessig til tider, er det også mye frihet til å jobbe når som helst, hvor som helst. 

Og det at jobben er givende mentalt, variert og spennende, er viktig for meg. 

Anonymkode: 0a840...f72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg stod på fordi jeg ønsket frihet, og innhold i livet, og forstod at for meg er høyere utdannelse og lederstilling løsningen. 

Økonomisk frihet gjennom god økonomi.

Frihet i tid gjennom å ha full fleksitid og mulighet for hjemmekontor, selv om jobben er krevende tidsmessig til tider, er det også mye frihet til å jobbe når som helst, hvor som helst. 

Og det at jobben er givende mentalt, variert og spennende, er viktig for meg. 

Hva har du studert og lønn?

Anonymkode: a69df...3a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har du studert og lønn?

Anonymkode: a69df...3a1

Økonomi. 1,2m i året. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...