Gå til innhold

Brødbaking - kan man erstatte noe av vannet med kulturmelk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kulturmelk som jeg skulle ha kvittet meg med, og tenkte jeg skulle bake brød. I brødet jeg pleier å bake skal man kun bruke vann. Kan jeg erstatte noe av vannet med kulturmelk?

Anonymkode: f4a0a...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan! 

Anonymkode: 87987...e0e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja! Og det blir bedre brød også 😊

Du kan også putte inn andre syrnede melkeprodukter, som rømme og yoghurt (naturell). 

Litt revet gulrot er også bra. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ofte surmelk/kefir i brødbakst, blir veldig saftige brød av det :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen problemer!  Det gir en litt syrligere smak på brødet, og jeg opplever at det som oftest blir litt saftigere også, men dette er bare positivt for min del. :)

Anonymkode: d0053...4ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syrnede produkter er bare godt i brød 😛 jeg har i både melkerester, rømme og andre ting jeg måtte ha stående. 

Anonymkode: 593b9...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar 🤗

Da prøver jeg meg frem med kulturmelk i Sunnmørsbrød. 

Brødbaking er gøy! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror dette er den nyttigste debatten jeg noensinne har sett (og jeg har sett mange), fordi nå fikk jeg plutselig lyst til å begynne å bake brød :)

Endret av I Grosny
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (32 minutter siden):

Jeg tror dette er den nyttigste debatten jeg noensinne har sett (og jeg har sett mange), fordi nå fikk jeg plutselig lyst til å begynne å bake brød :)

Jeg har akkurat oppdaget brødbaking, og jeg elsker det! Utrolig kjekt å se at barna mumser i seg 😄😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (35 minutter siden):

Jeg fikk også lyst til å bake brød i kveld! Har bakt mye, men lite i det siste. Har noe halvgammel rømme stående, det skal i :)

Anonymkode: dd727...631

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg fikk også lyst til å bake brød i kveld! Har bakt mye, men lite i det siste. Har noe halvgammel rømme stående, det skal i :)

Anonymkode: dd727...631

Jeg mangler mel og gjær, må bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Jeg liker godt grove brød, sånn som "Markaspelt" hos Meny.

Skrevet (endret)
I Grosny skrev (8 timer siden):

Jeg mangler mel og gjær, må bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Jeg liker godt grove brød, sånn som "Markaspelt" hos Meny.

Deigen er satt (min aller første), jeg kjøpte møllerens kornbrødblanding og økologisk speltmel. 350 gram fra hver pakke , 3 dl tjukkmjølk, 1 dl vann, 2/3 pose tørrgjær. Knadde ett par minutter med chilitrukket olivenolje, og nå står det to deiger i aluminiumsformer under et håndkle. Jeg har knadd alt for lite jfr bruksanvisning, men nok jfr tålmodighet. Derfor forventer jeg at deigen hever seg i minste laget, men det kan bli godt. Veldig usikker. Har tenkt å steke de med steketermometer til 96 grader.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...