Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere

Jeg opplevde en MA nylig og tok en del blodprøver på Ullevål før aborten. Nå har jeg fått svar og har blitt bedt om å ta ny blodprøve om 3 mnd for å sjekke verdier på to type ting da disse var økte verdier  fra blodprøven jeg tok på Ullevål. 

Det jeg lurer på. Er det flere som har opplevd dette? Har noen gått på blodfortynnende medisiner gjennom svangerskapet? 

Har det gått fint? 

Anonymkode: 5b484...1ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok Klexanespøyter hver dag i mitt siste svangerskap pga blodpropp etter fødselen før. Helt uproblematisk. Måtte slutte å ta ei stund før termin, sånn at jeg ikke blødde for mye under fødsel. 

Anonymkode: 66fc2...465

Skrevet

Ja, fant ut at jeg har antifosfolipidsyndrom etter en dødfødsel. Gikk på klexanesprøyter i de to neste svangerskapene, og seks uker etter fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
kikke skrev (2 minutter siden):

Ja, fant ut at jeg har antifosfolipidsyndrom etter en dødfødsel. Gikk på klexanesprøyter i de to neste svangerskapene, og seks uker etter fødsel. 

Takk for svar. Og alt i svangerskapet gikk greit? Måtte du få mer oppfølging?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på blodfortynnende - sprøyte og pille i svangerskap nr.2 etter problemer med svangerskap nr.1. Det gikk helt fint! 

Anonymkode: 8c712...6f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gått på blodfortynnende - sprøyte og pille i svangerskap nr.2 etter problemer med svangerskap nr.1. Det gikk helt fint! 

Ok så godt å høre!! Fikk du en del oppfølging?:)

AnonymBruker
Skrevet
MBB skrev (3 minutter siden):

Ok så godt å høre!! Fikk du en del oppfølging?:)

Ja, hyppige kontroll på sykehuset gjennom hele svangerskapet. Siden det var komplikasjoner med svangerskap nr.1, så var det automatisk ekstra oppfølging neste svangerskap. Jeg hadde også litt forhøyede verdier av noe i blodet som var trolig grunnen til problemene, men det løste seg med de blodfortynnende og andre svangerskap gikk knirkefritt. Det var ubehagelig å sette sprøyte hver dag gjennom neste hele svangerskapet, men bortsett fra det gikk det helt fint.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei dere

Jeg opplevde en MA nylig og tok en del blodprøver på Ullevål før aborten. Nå har jeg fått svar og har blitt bedt om å ta ny blodprøve om 3 mnd for å sjekke verdier på to type ting da disse var økte verdier  fra blodprøven jeg tok på Ullevål. 

Det jeg lurer på. Er det flere som har opplevd dette? Har noen gått på blodfortynnende medisiner gjennom svangerskapet? 

Har det gått fint? 

Jeg har gått på blodfortynnende pga jeg har vært gjennom ivf. Går fortsatt på blodfortynnende og er i 3 trimester. Det har gått kjempe bra og for meg er det betryggende å gå på det

Anonymkode: 4578f...c8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har gått på blodfortynnende pga jeg har vært gjennom ivf. Går fortsatt på blodfortynnende og er i 3 trimester. Det har gått kjempe bra og for meg er det betryggende å gå på det

Anonymkode: 4578f...c8a

Så godt å høre. 
Da jeg fikk beskjed fra sykehuset angående dette ble jeg veldig redd og lei meg. Man vet jo ikke hva dette er og får ikke grundig forklaring, bare et brev tilsendt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, alt gikk fint 😊 Hyppige kontroller, både hos legen, og på sykehuset. Var på ultralyd hver uke, fra uke 30, i begge svangerskapene. Første svangerskap etter dødfødsel endte i hastekeisersnitt, men det hadde ingenting med sykdommen og gjøre. Det gikk også helt fint, da hadde jeg sluttet med sprøytene en uke før, og blødde under 500 ml. Neste ble planlagt keisersnitt, da var det nye retningslinjer, og da fikk jeg halv dose fra uke 36 frem til to dager før fødsel. Blødde veldig lite da også. Gikk helt fint og slutte med sprøytene etter seks uker også.

Ikke fått noe oppfølging i etterkant, kun beskjed om at jeg ikke kan spise lavkarbo/mye fett 🤷‍♀️

Skrevet
kikke skrev (1 time siden):

Ja, alt gikk fint 😊 Hyppige kontroller, både hos legen, og på sykehuset. Var på ultralyd hver uke, fra uke 30, i begge svangerskapene. Første svangerskap etter dødfødsel endte i hastekeisersnitt, men det hadde ingenting med sykdommen og gjøre. Det gikk også helt fint, da hadde jeg sluttet med sprøytene en uke før, og blødde under 500 ml. Neste ble planlagt keisersnitt, da var det nye retningslinjer, og da fikk jeg halv dose fra uke 36 frem til to dager før fødsel. Blødde veldig lite da også. Gikk helt fint og slutte med sprøytene etter seks uker også.

Ikke fått noe oppfølging i etterkant, kun beskjed om at jeg ikke kan spise lavkarbo/mye fett 🤷‍♀️

Så bra!! Godt å høre at det gikk fint. ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei dere

Har det gått fint? 

Tok klexane første trimester, ikke pga MA men høy sjans for blodpropp.

må ærlig si jeg hatet de og ble aldri vandt til det, men iste ned området før å gikk jo

Anonymkode: 33609...cab

Skrevet

Hei. Noen som fikk klexane pga lav protein S? Jeg fikk skrift fra min utenlandske hematolog at jeg bør ta,  men fastlegen er litt skeptisk. Jeg hadde MA i fjor og det ble oppdaget lav protein s

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 9.00):

Hei! 
Mulighet til å svare? :)

AnonymBruker
Skrevet

Å ser du svarte ❤️

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei folkens

Er nå gravid igjen (fant ut nylig) og begynte på Albyl e ca 3 uker siden. 
Men gynekologen jeg har blitt henvist til mener det holder selv om jeg har Antifosfolipid (ikke veldig høye verdier men fortsatt forhøyet). 

Leverte blodprøve resultater til han idag og fikk beskjed at de ringer dersom jeg skal gå på sprøyte i tillegg. 

Merker dette stresser meg da jeg leser at de fleste går på sprøyte i tillegg :( 

Kan jeg gjøre noe for å få sprøyte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...