Gå til innhold

Hvem har jeg vikeplikt for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

1350803820_Skjermbilde2021-04-15kl_07_43_05.png.5b36f977ccc1dd587adbcb962f590fbc.png

Hva betyr egentlig disse to skiltene i kombinasjon?

Jeg har åpenbart vikeplikt for de som kommer fra venstre, og gjør en venstresving. 

Men hva betyr den tynne, sorte streken? Har jeg også vikeplikt for de som kommer fra venstre, og skal rett frem? 
Hvis ja, hvorfor holder ikke bare med kun vikepliktskiltet? 
Hvorfor er det viktig å poengtere at venstresving er en forkjørsvei?

Anonymkode: e79ce...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Teoriboka du leste til teoriprøven er en fin ting å lese.

Anonymkode: df773...5c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig unødvendig. Hvis du ikke selv kan svare på spørsmålet, så kan du ha deg vekk!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

1350803820_Skjermbilde2021-04-15kl_07_43_05.png.5b36f977ccc1dd587adbcb962f590fbc.png

Hva betyr egentlig disse to skiltene i kombinasjon?

Jeg har åpenbart vikeplikt for de som kommer fra venstre, og gjør en venstresving. 

Men hva betyr den tynne, sorte streken? Har jeg også vikeplikt for de som kommer fra venstre, og skal rett frem? 
Hvis ja, hvorfor holder ikke bare med kun vikepliktskiltet? 
Hvorfor er det viktig å poengtere at venstresving er en forkjørsvei?

Skiltet forteller hvor forkjørsveien går. Hvilket du etterhvert vil finne ut er ganske nyttig informasjon å få. Begge de to "tynne" veiene har vik for forkjørsveien, uansett retning. I mellom de to "tynne" veiene er det høyreregel som gjelder

Anonymkode: 49d4f...145

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke så rart at du spør, egentlig. Det er nok viktigere med denne typen skilting fra de andre veiene. Spesielt for veien fra venstre og veien forfra.

Fra den siden du kommer ifra: Det kan være greit for deg å vite at trafikken i mot, som skal til sin høyre, har forkjørsrett foran deg, hvis du skal til din venstre. Hvis dere begge hadde hatt vike-skilt, ville begge, på en måte, hatt vikeplikt.

Anonymkode: 766ce...7ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skiltet under er informasjon slik at du vet hva som gjelder når du kjører videre.

Anonymkode: b51d6...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veien som kommer fra venstre er forkjørsvei, også selvom den krysser og får møtende vei på høyre hånd.

Anonymkode: caf7a...999

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Har jeg også vikeplikt for de som kommer fra venstre, og skal rett frem?

Ja! 

Anonymkode: 85f2c...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke så rart at du spør, egentlig. Det er nok viktigere med denne typen skilting fra de andre veiene. Spesielt for veien fra venstre og veien forfra.

Fra den siden du kommer ifra: Det kan være greit for deg å vite at trafikken i mot, som skal til sin høyre, har forkjørsrett foran deg, hvis du skal til din venstre. Hvis dere begge hadde hatt vike-skilt, ville begge, på en måte, hatt vikeplikt.

Anonymkode: 766ce...7ff

674247037_Skjermbilde2021-04-15kl_08_04_47.thumb.png.8067c193c55ea226f029bf7dac6b0693.pngHer kommer jeg fra venstre. Bildet i det første innlegget er veien opp til høyre. Det øverste skiltet forteller at jeg er på forkjørsvei. Underskiltet forteller at forkjørsveien svinger til venstre. I teoriboka står det at den tynne streken viser hvor vikepliktskilt er satt opp. Hvis tykk strek viser at forkjørsvei svinger til venstre, er det ikke lenger forkjørsvei rett frem? For jeg har jo ikke vikeplikt for biler som kommer fra høyre. Jeg har jo forkjørsrett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis tykk strek viser at forkjørsvei svinger til venstre, er det ikke lenger forkjørsvei rett frem?

Det stemmer, men som du spurte i HI, om du kommer fra denne retningen du nå viser, og kjører rett frem, så har de som kommer på din høyre side vikeplikt for deg. Fordi du har forkjørsrett, også i det du kjører av en forkjørsvei. Slike skilt blir ofte satt opp der det vil være naturlig å tro forkjørsveien fortsetter rett frem. Når du kommer fra sideveiene (høyre og rett frem) har du vikeplikt som vanlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det stemmer, men som du spurte i HI, om du kommer fra denne retningen du nå viser, og kjører rett frem, så har de som kommer på din høyre side vikeplikt for deg. Fordi du har forkjørsrett, også i det du kjører av en forkjørsvei. Slike skilt blir ofte satt opp der det vil være naturlig å tro forkjørsveien fortsetter rett frem. Når du kommer fra sideveiene (høyre og rett frem) har du vikeplikt som vanlig. 

Nydelig! Takk skal du ha for god forklaring. KG trenger flere tålmodige sjeler som deg! :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

674247037_Skjermbilde2021-04-15kl_08_04_47.thumb.png.8067c193c55ea226f029bf7dac6b0693.pngHer kommer jeg fra venstre. Bildet i det første innlegget er veien opp til høyre. Det øverste skiltet forteller at jeg er på forkjørsvei. Underskiltet forteller at forkjørsveien svinger til venstre. I teoriboka står det at den tynne streken viser hvor vikepliktskilt er satt opp. Hvis tykk strek viser at forkjørsvei svinger til venstre, er det ikke lenger forkjørsvei rett frem? For jeg har jo ikke vikeplikt for biler som kommer fra høyre. Jeg har jo forkjørsrett.

Du må selv finne ut om det er forkjørsvei, den veien som her er rett fram. Ingen skilting før et kryss, forteller noe om forkjørsvei eller ikke, etterpå. 
Ja, du har en forkjørsrett rett fram i krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om man tenker at forkjørsveien går rett frem, og de to veiene med vikeplikt er sideveier som kommer inn på høyreside av forkjørsveien, så ser man det litt bedre. Hvis du "bøyer" hvordan armene som kommer inn i krysset. Disse to veiene er egentlig samme kryss, bare med armene bøyd.

image.thumb.png.a79dcff8ab6dd12408f59106cd568413.png

Anonymkode: 8290e...8b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tromsø 😍 jeg øvde på det skilte fra alle veier en hel kveld for 2 år siden 🤪

Anonymkode: 44ddc...75d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veldig unødvendig. Hvis du ikke selv kan svare på spørsmålet, så kan du ha deg vekk!

Det har aldri vært unødvendig å kunne teorien som ligger til grunn for din egen førerrett på veien. Du plikter å holde kunnskapen ved like til enhver tid. Som du spør får du svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har aldri vært unødvendig å kunne teorien som ligger til grunn for din egen førerrett på veien. Du plikter å holde kunnskapen ved like til enhver tid. Som du spør får du svar!

Er det ikke å holde kunnskapen ved like når man spør om det man lurer på?

Anonymkode: 8290e...8b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

lettere å si dette:

Om veien til høyre ikke har vikeplikt skilt eller vei oppmerkning, så er det du som, har vikeplikt til høyre.

Om dem har vikeplikt skilt å veioppmerkning, så er det dem som må vike for deg.

Anonymkode: af572...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Teoriboka du leste til teoriprøven er en fin ting å lese.

En helt fersk sjåfør kan umulig ikke vite alt som står i boka eller skilter.

Det er mange skilter som faktisk ikke er i mange plass i norge, og derfor så er det folk som ikke husker den.

Man må IKKE lese boka, men det er til anbefalling.

Anonymkode: af572...793

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

674247037_Skjermbilde2021-04-15kl_08_04_47.thumb.png.8067c193c55ea226f029bf7dac6b0693.png

Du er vel den eneste som har forkjørsrett overfor alle retninger her, dvs. også de som kommer fra venstre her må vike for deg (høyreregel), og fra de to andre retningene har de vikepliktsskilt.

Anonymkode: f40b0...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...