ErGlad Skrevet 15. april 2021 #1 Del Skrevet 15. april 2021 Nå skal regjeringen åpne for faglærte arbeidstakere og spesialister. Det er ingen overraskelse at vi er avhengig av indiske IT-arbeidere, det kommer tusenvis av dem hvert år til Norge. I tillegg bor det mange tusen av dem i Norge fra før. Denne indiske mutasjonen vil komme til Norge før eller siden, spørsmålet er bare når. Ulempen med denne mutasjonen er at de rammer de yngste hardest, skriver DN. Hvordan skal vi hindre at denne mutasjonen sprer seg i størst mulig grad i Norge? Da de aller fleste unge ikke er vaksinert enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 15. april 2021 #2 Del Skrevet 15. april 2021 Visum skrev (30 minutter siden): Nå skal regjeringen åpne for faglærte arbeidstakere og spesialister. Det er ingen overraskelse at vi er avhengig av indiske IT-arbeidere, det kommer tusenvis av dem hvert år til Norge. I tillegg bor det mange tusen av dem i Norge fra før. Denne indiske mutasjonen vil komme til Norge før eller siden, spørsmålet er bare når. Ulempen med denne mutasjonen er at de rammer de yngste hardest, skriver DN. Hvordan skal vi hindre at denne mutasjonen sprer seg i størst mulig grad i Norge? Da de aller fleste unge ikke er vaksinert enda. Dette er bekymringsfullt, og skremmende at de unge blir så hardt rammet. Håper virkelig vi har tettet igjen godt for importsmitte nå og at det ikke er unntak for karantene reglene for disse arbeidstagerne. Det er sprøtt hvis det gis unntak i det hele tatt. Nå må man lære av feilene som har blitt gjort! I Norge bør vi pøse på med vaksiner nå og håper FHI godkjenner lenger tidsrom mellom hver vaksine så flere får. Dessuten tror jeg på det med og få Oslo borgere mest mulig immune. Det er til Oslo nesten alle kommer først og det sprer seg videre til hele landet fra Oslo. Jeg synes man skal høre på Holden, som anbefaler mer skjevfordeling av vaksiner. Det som sikrer Oslo beskytter faktisk Norge. Dersom ikke Astra Zeneca skal brukes i Norge og flere andre europeiske land håper jeg virkelig vaksinene kan sendes raskt til land som India og andre land som er veldig hardt rammet, og ikke blir stående på lager. Ingen er trygge før alle er trygge... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 15. april 2021 #3 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) WHO bare "hold avstand!" og India bare https://www.theguardian.com/world/2021/apr/14/a-tsunami-of-cases-desperation-as-covid-second-wave-batters-india Endret 15. april 2021 av Guile Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mekkapekka Skrevet 15. april 2021 #4 Del Skrevet 15. april 2021 Mistenker Indisk mutasjon i Bergen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErGlad Skrevet 15. april 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 15. april 2021 Mekkapekka skrev (34 minutter siden): Mistenker Indisk mutasjon i Bergen Dette kan få alvorlige konsekvenser for alle som er unge, da de ikke er vaksinerte. Det er i tillegg snakk om dobbelmutasjon... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pterinochilus Skrevet 15. april 2021 #6 Del Skrevet 15. april 2021 J.E skrev (5 timer siden): Dersom ikke Astra Zeneca skal brukes i Norge og flere andre europeiske land håper jeg virkelig vaksinene kan sendes raskt til land som India og andre land som er veldig hardt rammet, og ikke blir stående på lager. Ingen er trygge før alle er trygge... Jeg er selvfølgelig helt enig i at vi burde gi bort AZ-vaksinene dersom de ikke skal brukes her, men India har en veldig stor vaksineproduksjon selv og det er mange andre land som trenger dem mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Laffatus Skrevet 15. april 2021 #7 Del Skrevet 15. april 2021 Steng barnhage og skole Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErGlad Skrevet 15. april 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) Her må heller kanskje prioritere å vaksinere unge først. Da nye virusmutasjoner rammer unge. Endret 15. april 2021 av Visum 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 15. april 2021 #9 Del Skrevet 15. april 2021 Vi får håpe noen av medisinene som er under utprøving får god effekt. Det så snart som mulig. Hvis ikke begynner jeg å bli litt bekymret. Det er åpenbart at ikke alle mutasjoner er like snille, slik håpet har vært tidligere. Jeg leste at nå er i allefall en immunmodifiserende medisin i utprøving alene og i kombinasjon med andre preparater. Et billig og velprøvd medikament. Jeg krysser fingrene og håper på det beste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. april 2021 #10 Del Skrevet 15. april 2021 Rart det der. Det er ikke så farlig når "gamlinger" blir rammet, men når de unge står for tur, blir det ramaskrik. Livet er viktig for alle. Ung som gammel. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avocado83 Skrevet 15. april 2021 #11 Del Skrevet 15. april 2021 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Rart det der. Det er ikke så farlig når "gamlinger" blir rammet, men når de unge står for tur, blir det ramaskrik. Livet er viktig for alle. Ung som gammel. Dette! 🙌🏻 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 15. april 2021 #12 Del Skrevet 15. april 2021 Honey Dew skrev (3 minutter siden): Rart det der. Det er ikke så farlig når "gamlinger" blir rammet, men når de unge står for tur, blir det ramaskrik. Livet er viktig for alle. Ung som gammel. Du sammenligner ikke livet til en sykehjemspasient med livet til et barnehagebarn. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. april 2021 #13 Del Skrevet 15. april 2021 bttb skrev (Akkurat nå): Du sammenligner ikke livet til en sykehjemspasient med livet til et barnehagebarn. Begge to har rett på livet og begge to er sårbare. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 15. april 2021 #14 Del Skrevet 15. april 2021 Honey Dew skrev (2 minutter siden): Rart det der. Det er ikke så farlig når "gamlinger" blir rammet, men når de unge står for tur, blir det ramaskrik. Livet er viktig for alle. Ung som gammel. Det er faktisk ikke sant i et rent samfunnsøkonomisk perspektiv. Det er de unge som skal bære Norge videre. De gamle er en utgiftspost for velferdsstaten. jeg sier ikke at jeg er enig, men fra er samfunnsøkonomisk perspektiv er det faktisk de unge som bør beskyttes, for det er de unge som er landets fremtid. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. april 2021 #15 Del Skrevet 15. april 2021 3 er nok skrev (Akkurat nå): Det er faktisk ikke sant i et rent samfunnsøkonomisk perspektiv. Det er de unge som skal bære Norge videre. De gamle er en utgiftspost for velferdsstaten. jeg sier ikke at jeg er enig, men fra er samfunnsøkonomisk perspektiv er det faktisk de unge som bør beskyttes, for det er de unge som er landets fremtid. Vet du hva? Vi får håpe at ikke at du må se en av dine besteforeldre bli pint i hjel av korona da. De som er over 50 har faktisk rett på livet også og det er de gamle på sykehjemmene som har bygget opp Norge til å bli et godt land å bo i med masse rettigheter og så er det bare å la dem dø? Hadde det ikke vært dem, hadde vi ikke hatt frihet, arbeiderorganisajoner, trygderettigheter, sykehjemsplasser og gratis skole. Hvem var det som jobbet fremover med teknologien slik at vi i dag har alle disse elektrisk duppedittene? Jo, det var gamlingene. Synes heller at den yngre garde faktisk bør ha litt respekt overfor de gamle her i landet. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 15. april 2021 #16 Del Skrevet 15. april 2021 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Vet du hva? Vi får håpe at ikke at du må se en av dine besteforeldre bli pint i hjel av korona da. De som er over 50 har faktisk rett på livet også og det er de gamle på sykehjemmene som har bygget opp Norge til å bli et godt land å bo i med masse rettigheter og så er det bare å la dem dø? Hadde det ikke vært dem, hadde vi ikke hatt frihet, arbeiderorganisajoner, trygderettigheter, sykehjemsplasser og gratis skole. Hvem var det som jobbet fremover med teknologien slik at vi i dag har alle disse elektrisk duppedittene? Jo, det var gamlingene. Synes heller at den yngre garde faktisk bør ha litt respekt overfor de gamle her i landet. Leste du ikke at jeg sa jeg ikke var enig i det samfunnsøkonomiske perspektivet? nå er du sinnsykt arrogant og jeg er sinnsykt provosert! Jeg har pleiet to av mine besteforeldre frem til de døde, den ene ag de fikk en lang og smertefull død jeg aldri kommer til å komme over. Min manns bestemor flyttet inn hit før hun døde slik at jeg kunne gi henne døgnkontinuerlig pleie. Jeg hedrer mine eldre og er smertelig klar Iver hva de har ofret for vårt velferdssamfunn. Jeg har min bestefars fortjenestemedalje i nattbordsskuffen min for lang og tro tjeneste for å bygge opp nettopp dette velferdssamfunnet! selvom jeg sier det finnes et samfunnsøkonomisk perspektiv som beskytter barn og unge før eldre og syke, fordi det gangner vårt samfunn på sikt betyr ikke at jeg er enig! Jeg kan se og forstå at noen tenker slik, og jeg forklarte et poeng, men jeg sa aldri at JEG står bak denne holdningen! alle som har studiepoeng i økonomi forstår hvorfor samfunnet skal ivareta unge før eldre. Det er logisk fordi det er de som skal bære Norge videre, de som skal bidra. Det første man lærer om samfunnsøkonomi på skolen er at om man skal bygge noe opp med to personer; den ene kjempesyk, og den andre litt syk; hvem gir du da medisinen? Fra et humanitært perspektiv gir du den til den som er veldig syk, men fra et samfunnsøkonomisk perspektiv gir du den til den som er litt syk fordi den som kun er litt syk vil kunne nyttiggjøre seg medisinen raskere og hjelpe til med prosjektet. De eldre har gjort sin nytte og er derfor kun en byrde. I stammesamfunn, i vikingtiden osv tok man livet av sine eldre fordi de var en byrde. Selvom jeg kan Se to sider av en sak betyr det aldeles ikke at jeg ikke bryr meg om mine eldre! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Laffatus Skrevet 15. april 2021 #17 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) Mener virkelig folk her inne at penger viktigere en et menneske liv . At ditt eget barn skal i barnehage og skole og bli syk og kanskje bli ødelagt resten av livet i værste fall hjerne skadet . Får at de ikke skal stenge en stund til de finner en vaksine slik barna får et bra liv. Ja jeg veit mann mår ha penger men man kan bytte på og være hjemme med barna får barna sitt beste. Barna kan ha hjemme skole en stund til uten problem.ja jeg veit folk vill huge av meg hode men i mine øyne er barna sitt liv viktigere en noen penger. Endret 15. april 2021 av Laffatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mattie16 Skrevet 15. april 2021 #18 Del Skrevet 15. april 2021 Honey Dew skrev (1 time siden): Begge to har rett på livet og begge to er sårbare. Nei vet du hva, sånn går det ikke an å tenke! En gammel og syk person på gamlehjem har selvsagt rett på god pleie og omsorg, men har ikke livet foran seg som et lite barn har. Ingen person ved sine fulle fem kan mene at man skal prioritere en 90-åring over en 5-åring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15. april 2021 #19 Del Skrevet 15. april 2021 Honey Dew skrev (5 timer siden): Rart det der. Det er ikke så farlig når "gamlinger" blir rammet, men når de unge står for tur, blir det ramaskrik. Livet er viktig for alle. Ung som gammel. Jeg kan ikke tro at du i fullt alvor mener dette. Livskvaliteten til de eldre burde være mye viktigere enn at de absolutt skal leve bittelitt lenger, uten livskvalitet, og bekostning av alle som kommer etter dem. Honey Dew skrev (5 timer siden): Begge to har rett på livet og begge to er sårbare. Den ene har levd et helt liv og skal snart dø uansett, om det er av corona, influensa, omgangssyke, kreft eller hjerte-kar-sykdom. Den andre har hele livet foran seg. Mattie16 skrev (3 timer siden): Nei vet du hva, sånn går det ikke an å tenke! En gammel og syk person på gamlehjem har selvsagt rett på god pleie og omsorg, men har ikke livet foran seg som et lite barn har. Ingen person ved sine fulle fem kan mene at man skal prioritere en 90-åring over en 5-åring! kunne ikke vært mer enig. Før corona gjorde man kost-nytte vurderinger i helsevesenet hele tiden, og det er visst kun når det er snakk om corona at noen er opptatt av de eldre. @Honey Dew om du lurer på hvor mye samfunnet bryr seg om de gamle ellers kan du f.eks. lese boken «Jeg skal hjelpe deg» https://www.dagbladet.no/kultur/rystende-rapport-fra-eldreomsorgen/73613583 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 15. april 2021 #20 Del Skrevet 15. april 2021 Jaja, dette må gå sin gang. Dør man så dør man antar jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg