Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne blir litt lang.

Beklager på forhånd og håper du holder ut. 

Jeg utviklet og solgte en digital løsning for noen år siden. (Det tok sin tid å bygge den opp av ren tålmodighet og interesse). Denne tjente jeg så mye på at jeg ikke trenger å jobbe på mange år, om ikke resten av livet. Men jeg vil jo jobbe for det og synes det er viktig å ha noe å gjøre, samt samle pensjonspoeng fordi man vet faktisk aldri. 

Hvordan kan jeg få frem at denne løsningen ble rivende bra og vise meg selv som en flink og organisert person uten å utgi hva den ble solgt for og hva jeg tjente på det? Det er vel ikke hva den ble solgt for, som definerer det arbeid som lå bak?

Jeg er veldig ukomfortabel med å snakke økonomi og hvor mye jeg har og ikke har. Jeg vil ikke snakke om slikt generelt og spesielt ikke til en som intervjuer meg for jobb. Jeg er redd for følgende: 1) høres arrogant ut. 2) at vedkommende vil tenke jeg ikke har behov for jobb og dermed ikke motivert til å gjøre innsats. 

At løsningen ble så bra er nok 80 flaks. Jeg er likevel ikke så stolt av det at jeg tenker på meg selv som særlig spesiell som arbeidstaker av den grunn. Jeg er en helt alminnelig gjennomsnittlig person som stod på og ble veldig heldig. For å motsi meg selv så har jeg likevel tro på at jeg har mye å by på til min neste arbeidsgiver, men jeg får ikke napp og blir enten ikke invitert til intervju i det hele tatt ellers går jeg ikke videre fra første intervju. ( Jeg kan være litt sosial awkward dessverre. Jobber med saken.)

Kvinne, 30 år med rar utenlandsk navn i tillegg så det hjelper sikkert ikke på min sak. Sistnevnte punkt ment som ironi og forsøk på å være spøkefull.

Jeg har vært i jobb som jeg elsker i over tre år, nå permittert.

Jeg lurer vel på dette: Hvordan få frem den delen av min «karriere» på en måte som fremhever meg uten å gi for mye? 

Anonymkode: e4112...dfc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg det inn på cv! Det bekrefter at du er innovativ og systematisk. Og du kan få frem gleden og motivasjonen du har for å jobbe. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne blir litt lang.

Beklager på forhånd og håper du holder ut. 

Jeg utviklet og solgte en digital løsning for noen år siden. (Det tok sin tid å bygge den opp av ren tålmodighet og interesse). Denne tjente jeg så mye på at jeg ikke trenger å jobbe på mange år, om ikke resten av livet. Men jeg vil jo jobbe for det og synes det er viktig å ha noe å gjøre, samt samle pensjonspoeng fordi man vet faktisk aldri. 

Hvordan kan jeg få frem at denne løsningen ble rivende bra og vise meg selv som en flink og organisert person uten å utgi hva den ble solgt for og hva jeg tjente på det? Det er vel ikke hva den ble solgt for, som definerer det arbeid som lå bak?

Jeg er veldig ukomfortabel med å snakke økonomi og hvor mye jeg har og ikke har. Jeg vil ikke snakke om slikt generelt og spesielt ikke til en som intervjuer meg for jobb. Jeg er redd for følgende: 1) høres arrogant ut. 2) at vedkommende vil tenke jeg ikke har behov for jobb og dermed ikke motivert til å gjøre innsats. 

At løsningen ble så bra er nok 80 flaks. Jeg er likevel ikke så stolt av det at jeg tenker på meg selv som særlig spesiell som arbeidstaker av den grunn. Jeg er en helt alminnelig gjennomsnittlig person som stod på og ble veldig heldig. For å motsi meg selv så har jeg likevel tro på at jeg har mye å by på til min neste arbeidsgiver, men jeg får ikke napp og blir enten ikke invitert til intervju i det hele tatt ellers går jeg ikke videre fra første intervju. ( Jeg kan være litt sosial awkward dessverre. Jobber med saken.)

Kvinne, 30 år med rar utenlandsk navn i tillegg så det hjelper sikkert ikke på min sak. Sistnevnte punkt ment som ironi og forsøk på å være spøkefull.

Jeg har vært i jobb som jeg elsker i over tre år, nå permittert.

Jeg lurer vel på dette: Hvordan få frem den delen av min «karriere» på en måte som fremhever meg uten å gi for mye? 

Hvilke jobber søker du på? Hva slags jobb ønsker du?

Anonymkode: 448ce...96b

Gjest Alterego666
Skrevet

Du kan fokusere på kompetanse heller enn resultater.

Jeg mener også at du stikker deg ut positivt hvis du på en positiv måte fremhever at du søker jobben fordi du har lyst på den selv om du ikke trenger den.

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er det du har gjort relevant for stillingen du søker? Det svarer på hva du bør presentere, og hvordan. 

Er du for eksempel sykepleier eller servitør er det ganske irrelevant, og trenger ikke være med.

Jobber du innen markedsføring eller media er salgs-/forhandlingsdelen av det du gjorde mest relevant. 

Er det en stilling innen IT eller programutvikling vil det tekniske aspektet av din kunnskap være det relevante. 

Anonymkode: ba251...420

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (5 minutter siden):

Legg det inn på cv! Det bekrefter at du er innovativ og systematisk. Og du kan få frem gleden og motivasjonen du har for å jobbe. 

Jeg har lagt det på CVen, som grunnlegger, men uten portefølje eller noe annet. Det er heller ingen som har spurt om det. Legger bare til attest fra en investor jeg jobbet mye med som anbefaler meg i brevet. Hva synes du? For lite «bevis»?

- ts. Tusen takk for svar forresten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke jobber søker du på? Hva slags jobb ønsker du?

Anonymkode: 448ce...96b

Jeg ser etter kontormedarbeider og koordinator-jobber. 

Jeg fikk erfare lederrollen via eget foretak og den investor jeg jobbet med som ga meg mye ansvar. Jeg gjorde det bra kun fordi jeg måtte anstrenge meg, det faller ikke naturlig for meg å være leder og jeg trivdes ikke med den bit. Kanskje det endrer seg med tid men akkurat nå er jeg ikke redd for å innrømme det. Selv om jeg ville tjent litt mer. Det er ikke rettferdig ovenfor arbeidsgiver å påta seg en stilling man ikke liker. 

- ts.
Tusen takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (14 minutter siden):

Du kan fokusere på kompetanse heller enn resultater.

Jeg mener også at du stikker deg ut positivt hvis du på en positiv måte fremhever at du søker jobben fordi du har lyst på den selv om du ikke trenger den.

Ja, jeg forstår hva du mener. Nå har jeg skrevet i cven hva det er og hvilken aktører som er kunder til løsningen nå. Jeg skal fremheve min rolle i det litt mer. Godt poeng. Tusen takk. 

For å svare på det siste du skrev: Jeg tror ikke det finnes noen positiv måte å si at man ikke «trenger» en jobb på. Jeg sliter hvertfall med formuleringen der og har aldri nevnt noe om det til noen. :( 

- ts.
Tusen takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

På hvilken måte er det du har gjort relevant for stillingen du søker? Det svarer på hva du bør presentere, og hvordan. 

Er du for eksempel sykepleier eller servitør er det ganske irrelevant, og trenger ikke være med.

Jobber du innen markedsføring eller media er salgs-/forhandlingsdelen av det du gjorde mest relevant. 

Er det en stilling innen IT eller programutvikling vil det tekniske aspektet av din kunnskap være det relevante. 

Anonymkode: ba251...420

Jeg har ingen spesiell utdanning. Da blir det stillinger som ikke krever det  

Tusen takk for gode poeng og for svar. 

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å svare på det siste du skrev: Jeg tror ikke det finnes noen positiv måte å si at man ikke «trenger» en jobb på. Jeg sliter hvertfall med formuleringen der og har aldri nevnt noe om det til noen. :( 

Jeg mener ikke du skal si at du «ikke trenger jobben». Jeg mener du skal være spesifikk på hvorfor du vil jobbe i akkurat denne organisasjonen selv om du på tross av at du er permittert ikke behøver å jobbe. At det er entusiasme -ikke behov for inntekt- som gjør at du søker.

Skrevet

Du har sikkert/kanskje vurdert det. Men du skriver at du ikke har så mye utdanning. Hvorfor ikke gå skole? Det høres ut som en drøm for meg iallfall å ta studier uten å måtte jobbe ved siden av og samtidig bo ok og spise vanlig mat 😊😄

Men ellers tenker jeg at du kan i CV skrive hva du har gjort. Men ellers i søknadsbrevet fremheve den kompetanse du kan tilby og relatere til erfaring. Kan jo hende de spør om resultat på intervju, men da kan du kanskje vinkle det mot at med nøye planlegging og arbeid slik og slik, så gikk du fikk positive resultater (eller den sjargong som er vanlig). Jeg lærte veldig mye og investoren tok meg under vingen og bla bla... 

Altså, pakke inn at det gikk bra med alt du lærte mens du holdt på. Tviler på de spør om tall. Vil ikke det være litt frekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...