Manneguid35 Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 (endret) Hei Jeg har søkt inn på Odontologi studie i Oslo nå til høsten. Jeg tar opp til sammen 5 eksamener som privatist dette semesteret (Kjemi 2 Muntlig og Skriftlig, Matematikk S2, Norsk skriftlig og Historie muntlig). Jeg har allerede hatt Kjemi 2 Muntlig og fikk karakter 6. Om en uke har jeg Historie muntlig, og har ikke forberedt meg godt nok. Fra VGS. har jeg 5 i standpunkt og fikk 4 på eksamen da jeg kom opp i dette faget muntlig. Målet er å få karakter 6, men har råd til å få karakter 5 (kanskje 4). De resterende fagene ligger jeg veldig bra an, og satser mot toppkarakter (og en 4 i Norsk skriftlig). Dersom alt går etter planen, og får karakter 6 i Historie, vil jeg ende opp med en karakterpoeng på 67,3. Dette er mer enn nok for å komme inn på odontologi, basert på fjor årets suppleringsopptak (66.1). Med en 5 i Historie muntlig, vil jeg ligge på 66.7, og fortsatt ligge bra an. Får jeg 4 derimot, vil jeg ligge på 66, og mangle 0.1 poeng fra fjor årets. Dersom jeg dropper å ta eksamen i historie, vil jeg holde på karakterene fra VGS (5 og 4) og vil ha en karakterpoeng på 65.9, altså 0.2 poeng bak. Gitt dette, kan jeg altså velge å droppe eksamen i historie, og fokusere 100% på skriftlige eksamenene til mai. Derfor lurer jeg på om det er noen som har opplevd å ha kommet inn på odontologi, eller andre studier, med 0.2 poeng, eller mer, under poeng kravet (basert på fjorårets)? (Forresten jeg vet at det er vanskelig å forutsi hvor vidt man kommer inn på studie basert på fjorårets poenggrenser, ettersom de endrer seg hele tiden, men vil gjerne høre fra andre som har vært bort i liknende situasjon, slik at jeg bruker tiden "riktig".) Tusen takk for svar på forhånd Endret 14. april 2021 av Manneguid35 Skrivefeil 1
Mariell1995 Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Det virker som om du uansett er veldig god i Historie, og at du i hvert fall ikke kommer til å få mindre enn 4. Kanskje du kan spørre noen som er veldig gode i faget om hjelp til det du mangler å gå igjennom? Eventuelt lage en tråd her, der du kan spørre om noen som er skikkelig gode i Historie kan hjelpe deg? Eller se om du får hørt på boka på nettet? Jeg fant i hvert fall en sånn nettside til Historieboka mi, så den var der, og oppleseren(e) var gode! Jeg kunne også velge hvilket kapittel, mener jeg å huske Jeg kom i hvert fall igjennom mye mer. Det virker jo også som at du vil få bedre sjanser hvis du tar den eksamenen! Uansett hva du velger å gjøre, så ønsker jeg deg masse lykke til fremover! Jeg heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Ja, ta eksamen. Hvis det ender opp med å ikke bli gunstig for snittet ditt lar du bare være å ta det med. Kjipt med innsats man har lagt i som ikke man bruker, men sånn er det bare. Det kan gå begge veier. Som regel er dette en eksamen man får vist hva man er god for, så jeg har troen på at du klarer deg ganske bra. Anonymkode: aaf39...28b
Manneguid35 Skrevet 19. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2021 (endret) Mariell1995 skrev (23 timer siden): Det virker som om du uansett er veldig god i Historie, og at du i hvert fall ikke kommer til å få mindre enn 4. Kanskje du kan spørre noen som er veldig gode i faget om hjelp til det du mangler å gå igjennom? Eventuelt lage en tråd her, der du kan spørre om noen som er skikkelig gode i Historie kan hjelpe deg? Eller se om du får hørt på boka på nettet? Jeg fant i hvert fall en sånn nettside til Historieboka mi, så den var der, og oppleseren(e) var gode! Jeg kunne også velge hvilket kapittel, mener jeg å huske Jeg kom i hvert fall igjennom mye mer. Det virker jo også som at du vil få bedre sjanser hvis du tar den eksamenen! Uansett hva du velger å gjøre, så ønsker jeg deg masse lykke til fremover! Jeg heier på deg! Det er jo supert. Tusen takk for tipset. Jeg skal se om jeg kan inne noen nettsider som har lydbok eller liknende. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, så dette kommer jeg prøve ut de nærmeste dagene. Også ser vi hvordan det går Tusen takk for støtten Endret 19. april 2021 av Manneguid35
Manneguid35 Skrevet 19. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, ta eksamen. Hvis det ender opp med å ikke bli gunstig for snittet ditt lar du bare være å ta det med. Kjipt med innsats man har lagt i som ikke man bruker, men sånn er det bare. Det kan gå begge veier. Som regel er dette en eksamen man får vist hva man er god for, så jeg har troen på at du klarer deg ganske bra. Anonymkode: aaf39...28b Ja, du har vel nok rett. Det kan jo i sum gå en vei; taper egt. ikke noe på det Trengte dette virkelig! Kjempe masse takk for at du har troen 🙌 Endret 19. april 2021 av Manneguid35
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, ta eksamen. Hvis det ender opp med å ikke bli gunstig for snittet ditt lar du bare være å ta det med. Kjipt med innsats man har lagt i som ikke man bruker, men sånn er det bare. Det kan gå begge veier. Som regel er dette en eksamen man får vist hva man er god for, så jeg har troen på at du klarer deg ganske bra. Anonymkode: aaf39...28b Dumt spørsmål, men kan man bare la vær å ta med karakterer som ikke er gunstige for snittet? Anonymkode: e66d0...c86
Manneguid35 Skrevet 19. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dumt spørsmål, men kan man bare la vær å ta med karakterer som ikke er gunstige for snittet? Anonymkode: e66d0...c86 Slik som jeg forstår det: Får du lavere karakter enn det du allerede har, blir denne karakteren automatisk fjernet Får du en karakter som er høyere eller lik din tidligere, kan du faktisk velge å ta karakteren med eller ikke. Dette er forutsatt at du har bestått faget du har lyst til å endre, som du enten vil forbedre/erstatte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå