Gå til innhold

Lærer som ønsker annen jobb - hvilke muligheter finnes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er klar over at det er bare å google, som jeg har gjort. Resultatet jeg kommer opp med da er typisk "jobber innen kommune, administrasjon" etc., men synes det blir så vagt og lite konkret. Og dessuten, de jobbene blir vel helst gitt til folk som har mer spisskompetanse til akkurat de jobbene, som det blir mer og mer av i de fleste jobber.

Jeg er lektor med mastergrad i historie, og undervisningskompetanse også i norsk og engelsk. Hvilke andre jobber kan jeg ha hvor min utdannelse er bra nok til å være kvalifisert?

Eventuelt, hvilken type utdanning kan jeg ta for å  omstille meg/reutdanne meg? Må være en relativt kort utdannng det er mulig å ta på deltid siden jeg økonomisk er avhengig av å jobbe ved siden av fordi jeg har barn og boliglån etc.

Noen som har "byttet beite" i voksen alder, fra lærer til annen type jobb? Hvilken jobb fikk du i så fall, og hvor lett/vanskelig var det å få ny jobb i annen bransje?

Anonymkode: 8bb7b...d65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er klar over at det er bare å google, som jeg har gjort. Resultatet jeg kommer opp med da er typisk "jobber innen kommune, administrasjon" etc., men synes det blir så vagt og lite konkret. Og dessuten, de jobbene blir vel helst gitt til folk som har mer spisskompetanse til akkurat de jobbene, som det blir mer og mer av i de fleste jobber.

Jeg er lektor med mastergrad i historie, og undervisningskompetanse også i norsk og engelsk. Hvilke andre jobber kan jeg ha hvor min utdannelse er bra nok til å være kvalifisert?

Eventuelt, hvilken type utdanning kan jeg ta for å  omstille meg/reutdanne meg? Må være en relativt kort utdannng det er mulig å ta på deltid siden jeg økonomisk er avhengig av å jobbe ved siden av fordi jeg har barn og boliglån etc.

Noen som har "byttet beite" i voksen alder, fra lærer til annen type jobb? Hvilken jobb fikk du i så fall, og hvor lett/vanskelig var det å få ny jobb i annen bransje?

Jeg jobber HR og mer konkret opplæring og e-læring! Veldig spennende og variert.

Anonymkode: dbf57...5b9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte også på HR generelt. Og mange bedrifter har intern trening og opplæring og der er i alle fall lærerutdanning relevant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg jobber HR og mer konkret opplæring og e-læring! Veldig spennende og variert.

måtte du ta noe ekstra utdanning før du søkte på slike jobber?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

måtte du ta noe ekstra utdanning før du søkte på slike jobber?

Ja, det har jeg. 

Men det er også mulig om du lærer deg litt grafisk design. Altså designprinsipper og verktøy (for både grafisk design og e-læring) og så bruker du din pedagogiske kompetanse sammen med disse verktøyene. Ikke veldig vanskelig om du har «øye for» design, hvis du ikke har øye for det naturlig er det litt verre.

AnonymBruker
Skrevet

Lærerutdanning kvalifiserer også til samlingsbasert master i logopedi. Det kan være en mulighet hvis du liker å jobbe med mennesker, men ikke helt vil jobbe som lærer. 

Anonymkode: 3bc30...46d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere kan gjøre mye forskjellig. Direktøren hos konkurenten vår har lærerutdanning, og dette er et prosjekterende foretak innen bygg- og anleggsbransjen. Han gjorde følgende: lærer - > rektor - > leder for strategisk satsing på prosjektering av skolebygg - > direktør. 

Anonymkode: 7463d...c56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...