Gå til innhold

Kondom bruk, starter uten, hvor sikkert er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og kjæresten sluttet med prevensjon for 3 mnd siden, fordi hormoner gjør psyken min dårlig 😕 blir psyko.. plutselig skikkelig forbanna uten grunn, kan grine, har angst osv, blir fryktelig lett irritert. 

Vi bruker kondom, men starter uten, når ting blir veldig deilig for han så setter vi på kondomen. Spørsmålet er altså, hvor stor sjanse er det for at jeg kan bli gravid? 

har hørt at å «hoppe av i svingen» ikke er trygt, men er jo ikke det vi gjør, derfor må jeg rådføre meg her 😃

vi ønsker oss ikke barn, og vurderer å «kutte stringen» men vi er enda for unge for å søke om det! 

jente 27

Anonymkode: 62c1b...dda

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en sannsynlighet, som du allerede vet. Det kan lekke sædceller ut av pikken underveis. Men det finnes dem som klarer seg i lang tid uten prevensjon, f.eks. ved å sjekke skjedesekretet og finne "sikre" perioder etc. Se diskusjonen i denne tråden (lenke). Den handler om noe av det samme, men inneholder mange ideer og tips.

Anonymkode: d7599...056

AnonymBruker

Ikke gjør dette mot deg selv. Det er veldig lett for at du blir gravid når dere helt eller delvis ikke bruker prevensjon. 

Sett inn kobberspiral om du ikke tåler hormon-prevensjon, bruk kondom hele tiden, bruk pessar el. 

Det der er IKKE trygg prevensjon. Tenk og på samfunnkostnadene av at par som dere tar aborter bare fordi man ikke gidder ta ansvar for prevensjon når man ikke har barneønske.

Anonymkode: cb4c6...30c

• Liker 4
AnonymBruker

Tja, det er mer sikkert enn å avslutte uten kondom, men helt sikkert er det ikke. Det er i praksis å "hoppe av i svingen".

Det sagt, har jeg praktisert dette over mange år uten overraskelser. Jeg har også målt temperatur og holdt oversikt over sikre og usikre perioder. Sikre perioder prevansjonsfritt og usikre perioder med å hoppe av i svingen, som dere. Men her var det aldri en krise om det skulle bli barn, og et barn var også et kalkulert "uhell" (ikke helt sikker periode, fri for kondom, satser på at det går bra, men passer for så vidt fint med et barn til nå). Så det må dere ta med i beregningen. Om det er helt krise med barn velger dere noe annet.

Anonymkode: 2d33d...271

• Liker 1
AnonymBruker

Det er ikke veldig sikkert å gjøre det sånn. Heller bruk kondom hele "økten" haha. Vi bruker heller ikke noe annet enn kondom da jeg og føler meg mye bedre uten hormoner, men jeg kan anbefale appen som heter Flo, Der kan du logge menstruasjonen din, og om den er veldig regelmessig så kan dere eventuelt ha sex uten kondom ca to dager før og to dager etter mens. Slik har vi gjort det i fire år, og fremdeles aldri hatt noen uhell slik. 

Anonymkode: acfd6...4a1

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg og kjæresten sluttet med prevensjon for 3 mnd siden, fordi hormoner gjør psyken min dårlig 😕 blir psyko.. plutselig skikkelig forbanna uten grunn, kan grine, har angst osv, blir fryktelig lett irritert. 

Vi bruker kondom, men starter uten, når ting blir veldig deilig for han så setter vi på kondomen. Spørsmålet er altså, hvor stor sjanse er det for at jeg kan bli gravid? 

har hørt at å «hoppe av i svingen» ikke er trygt, men er jo ikke det vi gjør, derfor må jeg rådføre meg her 😃

vi ønsker oss ikke barn, og vurderer å «kutte stringen» men vi er enda for unge for å søke om det! 

jente 27

Dere kan kutte stringen etter fylte 25 år.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke veldig sikkert å gjøre det sånn. Heller bruk kondom hele "økten" haha. Vi bruker heller ikke noe annet enn kondom da jeg og føler meg mye bedre uten hormoner, men jeg kan anbefale appen som heter Flo, Der kan du logge menstruasjonen din, og om den er veldig regelmessig så kan dere eventuelt ha sex uten kondom ca to dager før og to dager etter mens. Slik har vi gjort det i fire år, og fremdeles aldri hatt noen uhell slik. 

Neineineinei! Det er helt normalt å ha eggløsning innen 7-10 dager etter 1.dag i mens. Du må ikke finne på å ha sex uten prevansjon rett etter mensen. Har du eggløsning ganske rett etter, så har du 25% sjanse for å bli gravid. 

Bruk kondom, hele tiden! 

Og les deg opp på seksualitet og kropp. Du kan veldig lite...

Anonymkode: af7ff...00c

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I Flo kan du også logge temperaturer. Da får du oversikt over EL og hva som er sikre og usikre perioder.

Anonymkode: 2d33d...271

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neineineinei! Det er helt normalt å ha eggløsning innen 7-10 dager etter 1.dag i mens. Du må ikke finne på å ha sex uten prevansjon rett etter mensen. Har du eggløsning ganske rett etter, så har du 25% sjanse for å bli gravid. 

Bruk kondom, hele tiden! 

Men jeg har ikke eggløsning rett etter? Jeg har logget syklusen min i mange år. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruk kondom, hele tiden! 

Nei, det stemmer ikke. Fra dag 14 og utover er normalt. Ikke 7-10 dager.

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mens ser du ikke at TS ikke har peiling på kropp og seksualitet? Du sier at hun kan ha sex uten prev 2 dager etter endt mensen. TS har ikke loggført noe som helst. Hun vet jo ikke at man kan bli gravid engang!

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har gjort det i mange år. Ikke praktisert noe "sikre perioder" eller noe. Da vi kutta kondom på slutten for å "prøve" ble jeg gravid på første forsøk. 

Anonymkode: 36f98...a71

Men for vår del hadde det ikke vert krise å bli gravid da vi ønsket barn på et tidspunkt. 

Anonymkode: 36f98...a71

AnonymBruker
Sommerfuul skrev (1 minutt siden):

Nei, det stemmer ikke. Fra dag 14 og utover er normalt. Ikke 7-10 dager.

Jeg sier ikke at ALLE har det, jeg sier det er normalt. Ser det ut som at TS kjenner kroppen sin og vet når hun har EL? Hvorfor ta sjansen? Jeg kjenner folk som har blitt gravid på dag 6. Jeg har selv blitt gravid på dag 10. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

jente 27

Det er litt høyere enn  å hoppe av i svingen.  Du risikerer de samme feilsituasjonene som ved å hoppe av i svingen: precum, akutt utløsning og feilberegninger.

I tillegg har du en høyere risiko for feilbruk på kondom, og feilbruk er absolutt all risiko med kondom.  Kondom i seg selv er 100% effektiv prevensjon, innen vi utstyrer sædceller med C4 og kniv.   

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har ikke filla peiling på biologi og da kommer du ikke langt med den dumme appen din. 

Hun har rett. Sæd kan leve opptil en uke i kroppen. Sex etter mensen er derfor aldri trygt fordi kvinner gjennomsnittelig har eggløsning 1-2 uker etter 1. dag i siste mens. Det er siste uka før mens og under mens som er det eneste som er henimot trygt, men not so much egentlig fordi kroppen er natur og ikke en klokke der ting alltid kan forskyves litt. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke filla peiling på biologi og da kommer du ikke langt med den dumme appen din. 

Hun har rett. Sæd kan leve opptil en uke i kroppen. Sex etter mensen er derfor aldri trygt fordi kvinner gjennomsnittelig har eggløsning 1-2 uker etter 1. dag i siste mens. Det er siste uka før mens og under mens som er det eneste som er henimot trygt, men not so much egentlig fordi kroppen er natur og ikke en klokke der ting alltid kan forskyves litt. 

Voldsomt så sinna da!? Jeg sier jo at dette har fungert for meg og min samboer i fire år. Hvorfor gjør dette deg så sint? 😛 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...