Gå til innhold

Barnefamilier med barn i barnehage rødt nivå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tilrettelegger dere andre situasjonen med barn i barnehage som er satt på rødt nivå? 

Verken barnefar eller jeg har yrker hvor vi kan ha hjemmekontor og ingen av oss har i utgangspunktet mulighet for å hente barna tidligere enn kl 16. Hos oss må barna nå hentes kl 14. Nå aner vi rett og slett ikke hvordan vi skal løse dette framover. I morgen og fredag løser vi det med avspasering. Dette må bare nødstilfeller fordi vi begge har jobber det ikke går an å avspasere. Lite eller ikke noe rom for fleksitid. Jeg jobber som sykepleier, men den private barnehagen ungene går i har ikke ressurser/kapasitet tilrettelegge for at noen barn med foreldre i samfunnskritiske yrker kan være lengre i barnehagen enn kl 14.

Det kunne vært lett å bare si mannen måtte ofret seg og sin jobb her. Men han har akkurat startet ny jobb, så sitasjonen er veldig sårbar for ham også😔

Har noen gode råd i vår situasjon her?

Del også gjerne deres erfaringer med familieliv i en veldig spesiell og utfordrende tid😌

Anonymkode: 4462c...06e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser på to punkter her:

- kl. 14 må da være nesten tre timer tidligere enn normal stengetid? Hvordan forsvarer de så sterkt redusert åpningstid, det tidligste jeg har hørt om er kl. 15. 

- jeg tror ikke de har lov til å nekte å gi tilbud til barn av de med samfunnskritisk yrke. Jeg snakket med venninnen min som er ped leder i en barnehage om dette, og hun sa at de er pliktig å gi tilbud tilpasset arbeidstiden  til de med samfunnskritisk yrke. 

Det høres mest av alt ut til at denne barnehagen utnytter situasjonen til å spare penger. 

Anonymkode: e640e...97b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Se her ja, nå fant jeg paragrafen i loven via lenken over som tydelig sier at barnehagen MÅ gi dere tilbud som passer med din arbeidstid. Barnehagen din prøver å bryte loven for å spare penger. Jeg hadde gått hardt ut mot dem på dette, og hvis de ikke umiddelbart la seg flate og sendte felles kontrabeskjed til alle foreldre, så hadde jeg kontaktet kommunen selv om de er private. Hvem har tilsyn med private barnehager? 

§ 2.Tilbud om plass i barnehagen under utbruddet av covid-19

Når barnehager er stengt eller har redusert åpnings- eller oppholdstid etter enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven, skal barnehageeiere likevel sørge for et tilbud i barnehagen til:

a. barn som har minst én forelder ansatt i helse- og omsorgstjenesten, transportsektoren, innen andre kritiske samfunnsfunksjoner eller kritiske virksomhetsfunksjoner innen andre samfunnsfunksjoner som vurderes som viktige i håndteringen av utbruddet av covid-19

b. barn med særlige behov som ikke kan ivaretas når barnehagene er stengt eller har redusert åpnings- eller oppholdstid.

Tilbudet skal i innhold og omfang ivareta de behovene som begrunner at barnet skal ha et tilbud i barnehagen. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-05-26-1061/§2 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se her ja, nå fant jeg paragrafen i loven via lenken over som tydelig sier at barnehagen MÅ gi dere tilbud som passer med din arbeidstid. Barnehagen din prøver å bryte loven for å spare penger. Jeg hadde gått hardt ut mot dem på dette, og hvis de ikke umiddelbart la seg flate og sendte felles kontrabeskjed til alle foreldre, så hadde jeg kontaktet kommunen selv om de er private. Hvem har tilsyn med private barnehager? 

Når barnehager er stengt eller har redusert åpnings- eller oppholdstid etter enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven, skal barnehageeiere likevel sørge for et tilbud i barnehagen til:

a. barn som har minst én forelder ansatt i helse- og omsorgstjenesten, transportsektoren, innen andre kritiske samfunnsfunksjoner eller kritiske virksomhetsfunksjoner innen andre samfunnsfunksjoner som vurderes som viktige i håndteringen av utbruddet av covid-19

b. barn med særlige behov som ikke kan ivaretas når barnehagene er stengt eller har redusert åpnings- eller oppholdstid.

Tilbudet skal i innhold og omfang ivareta de behovene som begrunner at barnet skal ha et tilbud i barnehagen. 

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar med tydelige paragrafer!❤️  

Barnehagen vår velger å stenge kl 14 som er 2 1/2 time tidligere enn ordinær åpningstid. De begrunner det med at de trenger tid til ekstra renhold og klargjøring/tilrettelegging til neste barnehagedag. Vi reagerer også sterkt på at de stenger 1 time tidligere enn de fleste andre barnehagene i kommunen vår..De har jo ikke mer å desinfisere ig klargjøre enn andre barnehager?!

Det er en privat barnehage med støtte fra kommunen. De sliter med nok bemanning og har utfordringer fra før. Mulig det er derfor. De kommer ihvertfall neppe til å tjene noe økonomisk på disse tiltakene, tvert i mot.

I følge denne paragrafen har altså barnehagen plikt til å holde åpent til kl 16 for oss. Og sikkert ett par andre familier i samfunnskritiske yrker. Tar kontakt med barnehagen i løpet av morgendagen for å høre hvordan de tenker å løse dette🌸

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar med tydelige paragrafer!❤️  

Barnehagen vår velger å stenge kl 14 som er 2 1/2 time tidligere enn ordinær åpningstid. De begrunner det med at de trenger tid til ekstra renhold og klargjøring/tilrettelegging til neste barnehagedag. Vi reagerer også sterkt på at de stenger 1 time tidligere enn de fleste andre barnehagene i kommunen vår..De har jo ikke mer å desinfisere ig klargjøre enn andre barnehager?!

Det er en privat barnehage med støtte fra kommunen. De sliter med nok bemanning og har utfordringer fra før. Mulig det er derfor. De kommer ihvertfall neppe til å tjene noe økonomisk på disse tiltakene, tvert i mot.

I følge denne paragrafen har altså barnehagen plikt til å holde åpent til kl 16 for oss. Og sikkert ett par andre familier i samfunnskritiske yrker. Tar kontakt med barnehagen i løpet av morgendagen for å høre hvordan de tenker å løse dette🌸

Jeg hadde bare skrevet ut den siden, tatt gul tusj over den paragrafen, klaska hele skjemaet og neven i bordet til styrer og sagt: sees klokka 16.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er kommunen som har tilsyn i private barnehager også så her er det bare å ta kontakt med barnehagesjefen i kommunen dersom de sier noe på det når du tar det opp med de.

Anonymkode: e248d...a99

AnonymBruker
Skrevet

Ta også kontakt med sjefen din på jobb og si at du må ha en uttalelse på at du er ansatt i sånn og sånn yrke, % stilling, arbeidstid er a til b. Og hvis de krangler på reisetid si at du må ha nødvendig reisetid mellom jobb og barnehage, for de kan ikke tvinge deg til å dra tidligere fra jobb, det er hele poenget. Jeg måtte levere en slik uttalelse fra arbeidsgiver når jeg søkte om utvidet tid pga samfunnskritisk yrke, så still forberedt og ta med deg en sånn, så er du dekket på det punktet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Alle barnehagene i vår kommune har hatt seks timers åpningstid siden uka før påske. Ingen av oss er samfunnskritiske, så det er det vi får. Det er rett og slett veldig slitsomt og jeg har konstant dårlig samvittighet fordi jeg er på etterkant med jobben. Vi kan heldigvis bruke "sykt barn/barnepasser" på timesbasis, med de blir jo brukt opp etterhvert og hjelper heller ikke på den jobben som ikke blir brukt.

Jeg håper du får til en ordning som får det til å fungere for dere!

Anonymkode: 8adae...718

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her åpner barnehagene 8 og stenger 15.

Jeg som alenemor taper 3 timer med lønn hver dag. Det er mye penger over tid.

Her går det på at barnehagen skal spare penger og ikke vil sette inn vikarer. Har de selv sakt på møte med alle foreldrene.

Anonymkode: a1c0a...dcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er mannen permittert så han henter og leverer. Det er åpent 8.30-15.15, så mine første og siste timer på hjemmekontoret (barnet er i bhg 9.30) er ganske lite effektive. 

Det var en periode hvor mannen ikke var permittert og vi hadde rødt nivå, da leverte han også hentet jeg. Måtte bruke omsorgsdager/timer på timen eller 2 hver dag jeg hentet. 

Anonymkode: 34e32...ac9

Skrevet (endret)

Fra regjeringen.no:

Sitat

Barn som har minst én foresatt i en kritisk samfunnsfunksjon og barn med særlige behov skal ha tilbud i barnehagen eller på skolen/i skolefritidsordningen, jf. Midlertidig forskrift om tilpasninger i reglene om barnehager, grunnskoler og videregående opplæring som følge av utbrudd av covid-19. Hvor omfattende tilbudet utover den reduserte åpningstiden skal være, må vurderes i hvert enkelt tilfelle, og ta utgangspunkt i behovet som skal ivaretas. Det tilbudet barn normalt har i barnehagen, på skolen og i skolefritidsordningen, vil utgjøre en ytre ramme for hvor omfattende tilbudet kan være. Barn av foreldre i kritiske samfunnsfunksjoner mv. skal normalt ha et fulltidstilbud i skole

Jeg har uthevet de sentrale punktene. Det som står er i bunn og grunn at man kan maksimalt kreve opphold innenfor barnehagens ordinære åpningstid, men at barnehagen selv vurderer hvorvidt de klarer å få dette til. Det er ikke klagerett på avslag. Dere har dessverre ikke så mye dere skulle ha sagt.

Endret av Jubatus
AnonymBruker
Skrevet
Jubatus skrev (3 timer siden):

Fra regjeringen.no:

Jeg har uthevet de sentrale punktene. Det som står er i bunn og grunn at man kan maksimalt kreve opphold innenfor barnehagens ordinære åpningstid, men at barnehagen selv vurderer hvorvidt de klarer å få dette til. Det er ikke klagerett på avslag. Dere har dessverre ikke så mye dere skulle ha sagt.

Nei jeg har skjønt at dette var lettere sagt enn gjort. Jeg må ha skriftlig dokumentasjoner på hvorfor akkurat min stilling er samfunnskritisk i denne situasjonen. Og hvorfor ikke mannen unntaksvis kan være mer fleksibel. Sistnevnte handler jo bare om at det blir en kjip start i ny jobb. Men mulig han bare må svelge den kamelen nå😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Alle barnehagene i vår kommune har hatt seks timers åpningstid siden uka før påske. Ingen av oss er samfunnskritiske, så det er det vi får. Det er rett og slett veldig slitsomt og jeg har konstant dårlig samvittighet fordi jeg er på etterkant med jobben. Vi kan heldigvis bruke "sykt barn/barnepasser" på timesbasis, med de blir jo brukt opp etterhvert og hjelper heller ikke på den jobben som ikke blir brukt.

Jeg håper du får til en ordning som får det til å fungere for dere!

Anonymkode: 8adae...718

Takk for at du deler din erfaring❤️😌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her åpner barnehagene 8 og stenger 15.

Jeg som alenemor taper 3 timer med lønn hver dag. Det er mye penger over tid.

Her går det på at barnehagen skal spare penger og ikke vil sette inn vikarer. Har de selv sakt på møte med alle foreldrene.

Anonymkode: a1c0a...dcf

Takk for deling av din situasjon😌❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er mannen permittert så han henter og leverer. Det er åpent 8.30-15.15, så mine første og siste timer på hjemmekontoret (barnet er i bhg 9.30) er ganske lite effektive. 

Det var en periode hvor mannen ikke var permittert og vi hadde rødt nivå, da leverte han også hentet jeg. Måtte bruke omsorgsdager/timer på timen eller 2 hver dag jeg hentet. 

Anonymkode: 34e32...ac9

Takk for at du delte din erfaring🌸

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...