AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Set UiA skal til med esportlinje til høsten. Kan dette være noe å gå på og hva kan man gjøre eller jobbe med etter at man er utdannet der? Det legges opp til at det blir en bachelor. Anonymkode: bfc12...ba1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Mulig KG var et for gamlingforum å spørre om dette på😂 Anonymkode: bfc12...ba1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mulig KG var et for gamlingforum å spørre om dette på😂 Anonymkode: bfc12...ba1 Kanskje. Jeg har ihvertfall blitt gammel nok til å innse at det tydeligvis er noen ting jeg aldri kommer til å forstå. Som dette. Studere 'esport'/gaming. Bachelor på universitet? Anonymkode: 14b75...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Det avhenger nok helt av hvilke fag det legges opp til. Vet du noe om det? Anonymkode: f5745...52d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kanskje. Jeg har ihvertfall blitt gammel nok til å innse at det tydeligvis er noen ting jeg aldri kommer til å forstå. Som dette. Studere 'esport'/gaming. Bachelor på universitet? Anonymkode: 14b75...a1e Ja, det er 500 millioner mennesker på verdensbasis som følger esport i høy grad. Det spås at innen 10 år har esport utkonkurrert vanlig sport både i kroner og utøvere. Antatt omsetning i år er 500 milliarder. UiA legger opp til å starte en bachelor innen dette. Den inngår i et årsstudium som starter til høsten. Anonymkode: bfc12...ba1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det avhenger nok helt av hvilke fag det legges opp til. Vet du noe om det? Anonymkode: f5745...52d Ikke annet enn det man finner på nettet om dette. Men ser at det er det første universitetet i Norge som starter med dette, og det er muligens det første i Europa også. Anonymkode: bfc12...ba1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er 500 millioner mennesker på verdensbasis som følger esport i høy grad. Det spås at innen 10 år har esport utkonkurrert vanlig sport både i kroner og utøvere. Antatt omsetning i år er 500 milliarder. UiA legger opp til å starte en bachelor innen dette. Den inngår i et årsstudium som starter til høsten. Anonymkode: bfc12...ba1 Hvilket fakultet på Uia? Realfag eller samfunnsfag? Jeg har både studert og jobbet der 😊 Anonymkode: 14b75...a1e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket fakultet på Uia? Realfag eller samfunnsfag? Jeg har både studert og jobbet der 😊 Anonymkode: 14b75...a1e https://www.uia.no/studier/evu/akademisk-e-sport-del-1 Anonymkode: bfc12...ba1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 Jeg får prøve andre steder. Her var det stein dødt😂 Anonymkode: bfc12...ba1 1
Marai Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 Hva man kan gjøre etter ? Du kan være kometator for div spill, eks cs, dota ,osv. Gaming journalist, coach. Det gjør noen av proffene . Men ja, du burde snakke folk på fb eller søke på Google .
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #12 Skrevet 15. april 2021 Marai skrev (1 time siden): Hva man kan gjøre etter ? Du kan være kometator for div spill, eks cs, dota ,osv. Gaming journalist, coach. Det gjør noen av proffene . Men ja, du burde snakke folk på fb eller søke på Google . Trenger man utd for dette? Tror nok det må være noe mer enn dette. Anonymkode: bfc12...ba1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Set UiA skal til med esportlinje til høsten. Kan dette være noe å gå på og hva kan man gjøre eller jobbe med etter at man er utdannet der? Det legges opp til at det blir en bachelor. Anonymkode: bfc12...ba1 Nei, det er ikke noe å gå på. Først bør man se på hvordan en eventuell bachelor kommer til å være. Altså fagsammensetting. Det finnes til og med så mange ubrukelige bachelor, at årsstudium er iallfall ikke noe særlig å slå i bordet med, med mindre det er noe Heavy Quantitative / Digital kompetanse greier, og det er ikke dette du henviser til. Det virker som de starter så smått, men om det blir noe jobb ut av det, nei, det tror jeg ikke at man kan regne med. Dette er på lik linje med årsstudier som litteratur / filosofi / markedsføring / sosialantropologi / historie / sosiologi / friluftsliv / kommunikasjon / utviklingsstudier og lignende studier. Altså NULL sjanse for å få jobb for 95%++ av studentene som tar dette på årsstudium nivå og veldig mange blant disse sliter også med bachelor innenfor disse fagene. Anonymkode: d54d5...b73 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke noe å gå på. Først bør man se på hvordan en eventuell bachelor kommer til å være. Altså fagsammensetting. Det finnes til og med så mange ubrukelige bachelor, at årsstudium er iallfall ikke noe særlig å slå i bordet med, med mindre det er noe Heavy Quantitative / Digital kompetanse greier, og det er ikke dette du henviser til. Det virker som de starter så smått, men om det blir noe jobb ut av det, nei, det tror jeg ikke at man kan regne med. Dette er på lik linje med årsstudier som litteratur / filosofi / markedsføring / sosialantropologi / historie / sosiologi / friluftsliv / kommunikasjon / utviklingsstudier og lignende studier. Altså NULL sjanse for å få jobb for 95%++ av studentene som tar dette på årsstudium nivå og veldig mange blant disse sliter også med bachelor innenfor disse fagene. Anonymkode: d54d5...b73 Ok, det var da sørgelig:-(. Rart egentlig, mtp at så mange driver med det i en eller annen form, og at det er beregnet til å ta av nå ytterligere, etter coronaen. Anonymkode: bfc12...ba1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 Jeg tenker at e-sport er greit å studere på folkehøyskole, men ville ikke tatt dette på universitet. Men hva vet jeg? Føler meg veldig gammel nå og det kan jo være jeg tar helt feil og at dette faktisk er verdt å studere. Nå skal det sies at jeg mener de aller færreste årsstudier fører til noe jobb alene, men kan være nyttige som ett tillegg til annen utdanning. Anonymkode: fe73f...dd3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at e-sport er greit å studere på folkehøyskole, men ville ikke tatt dette på universitet. Men hva vet jeg? Føler meg veldig gammel nå og det kan jo være jeg tar helt feil og at dette faktisk er verdt å studere. Nå skal det sies at jeg mener de aller færreste årsstudier fører til noe jobb alene, men kan være nyttige som ett tillegg til annen utdanning. Anonymkode: fe73f...dd3 Det er da som med all annen digital utdanning. Her er det fokus på spillutvikling, grafikk, bygging av maskiner som takler spilling, samarbeid, turneringer, organisering, fysikk, kosthold, trening osv. Anonymkode: bfc12...ba1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 Det er ikke et bachelorstudium, men den ene av to halvårsenheter, og som er ment som etter- og videreutdanning. Siden det går som etter- og videreutdanning koster det dessuten ganske mye penger. Anonymkode: 4d6f0...655
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #18 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke et bachelorstudium, men den ene av to halvårsenheter, og som er ment som etter- og videreutdanning. Siden det går som etter- og videreutdanning koster det dessuten ganske mye penger. Anonymkode: 4d6f0...655 Det tas som sagt sikte på at det blir en bachelor.. Anonymkode: bfc12...ba1
Summeer Skrevet 15. april 2021 #19 Skrevet 15. april 2021 Hva skal man bruke det til? Utøvende esport utøver? For programmering så ikke ut til å inngå i fagsammensetning, og "spilldesign" er for generelt å ta stilling til. Er det Ux, gdx, teknologivalg, dramaturgi, testing? Dette er eksempler på fagdisipliner som er involvert i å lage spill, og ikke et eneste ord om hva de setter i fokus.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #20 Skrevet 15. april 2021 Summeer skrev (1 time siden): Hva skal man bruke det til? Utøvende esport utøver? For programmering så ikke ut til å inngå i fagsammensetning, og "spilldesign" er for generelt å ta stilling til. Er det Ux, gdx, teknologivalg, dramaturgi, testing? Dette er eksempler på fagdisipliner som er involvert i å lage spill, og ikke et eneste ord om hva de setter i fokus. Er vel det jeg spør om... Anonymkode: bfc12...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå