AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Startet i ny jobb i fjor sommer. De surrer mye med lønn etc, og jeg stoler ikke helt på at dette med feriepenger blir riktig og føler st jeg må ha kontroll på dette selv. Kan noen prøve å forklare meg greia - jeg leser opp og ned men forstår det bare ikke. Hvordan finner jeg ut av hva jeg får og når? Arbeidskontrakten henviser til ferieloven.. og jeg tror sjefen har nevnt at feriepenger blir utbetalt i juli. Får jeg da oppsparte feriepenger i juli og ikke min vanlige fastlønn? Får jeg oppsparte feriepenger i juli i tillegg til min vanlige fastlønn? Hva hvis jeg ikke tar ut ferie i juli men i juni? Hva om jeg ikke tar ut ferie overhodet. Jeg skjønner ikke 😩 Anonymkode: 04e97...a59
Niny Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Mye av dette skal stå i din arbeidskontrakt. F.eks har du 12 eller 13 måneders lønning. Jeg har hatt begge. Der jeg måtte spare opp hele året og den mnd jeg hadde ferien, fikk jeg feriepenger, og ingen lønn måneden etter siden jeg ikke hadde vært på jobb mnd før til å tjene noe. Nå har jeg jobb der jeg har fast månedslønn uavhengig av om jeg tar ferie eller ikke. Feriepengene kommer i tillegg til vanlig lønn, men den generelle månedslønnen er lavere enn om vi hadde hatt 12 mnds lønninger. Nå får vi utbetalt i mai uansett, men kan få utbetalt tidligere dersom hovedferien (3 uker sammenhengende) blir tatt ut før dette tidsrommet. Regner med det er slik hos deg også. Feriepenger kommer i juli, med mindre du har hovedferien før dette. Har du derimot ferien i august må du sette vekk pengene frem til du går ut i ferie.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 1) hvor mye skal du ha: Du kan se på siste lønnslippen for 2020 for å finne feriepengegrunnlaget, altså det du har opparbeidet deg. Har du 4 uker ferie får du 10,2% av dette. Har du 5 uker er det mer komplisert. Da får du 12% av dette, men de trekker fra 4/26 deler av månedslønnen. De fleste har 5 uker, men om det går helt utenfor tariff har du kun rett på 4 uker. 2) De fleste bedrifter som har månedslønn kjører ut feriepenger en fast måned, uavhengig av når du tar ferien. Da får du feriepenger istedet for lønn den måneden. Om du jobber i juli og tar ferien i august så vil du likevel få feriepenger og ikke lønn i juli, mens du faktisk får lønn i august selv om du ikke jobber da. Mange steder utbetaler de feriepengene i juni. Man har rett og plikt til å ta ut ferie, og kan egentlig ikke la være å ta ut ferie. Her finnes det noen unntak. Anonymkode: 034fa...e03
pressplay Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Dette varierer etter hvordan du er lønnet. Er du fastlønnet er det vanlig å ha en feriemåned (f.eks i juli) der man får utbetalt feriepenger i stedet for lønn. Dette er uavhengig om du faktisk tar ferie den mnd. Dermed kan man si at man får ikke lønn i juli men man får utbetalt feriepenger basert på inntekten året før. Er man timelønnet og der antall arbeidstimer varierer fra mnd til mnd. så er det vanlig å få utbetalt feriepenger sammen med lønn fra mnd før, f.eks i mai. Da må du huske på at de skal dekke "lønn" for den mnd du ikke er i arbeid når du faktisk tar ferie, så om du velger å ta en mnds fri i september så må du spare dem til oktober da du ikke får lønn fra september siden du ikke var på jobb.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 pressplay skrev (1 minutt siden): Dette varierer etter hvordan du er lønnet. Er du fastlønnet er det vanlig å ha en feriemåned (f.eks i juli) der man får utbetalt feriepenger i stedet for lønn. Dette er uavhengig om du faktisk tar ferie den mnd. Dermed kan man si at man får ikke lønn i juli men man får utbetalt feriepenger basert på inntekten året før. Er man timelønnet og der antall arbeidstimer varierer fra mnd til mnd. så er det vanlig å få utbetalt feriepenger sammen med lønn fra mnd før, f.eks i mai. Da må du huske på at de skal dekke "lønn" for den mnd du ikke er i arbeid når du faktisk tar ferie, så om du velger å ta en mnds fri i september så må du spare dem til oktober da du ikke får lønn fra september siden du ikke var på jobb. Så det betyr at jeg i juli (feks) vil kun få utbetalt det jeg har opparbeidet meg i feriepenger i 2020 fra jeg startet i bedriften og ingen vanlig lønn? Blir en kjedelig sommer på meg ser jeg 😅😅 Anonymkode: 04e97...a59
pressplay Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så det betyr at jeg i juli (feks) vil kun få utbetalt det jeg har opparbeidet meg i feriepenger i 2020 fra jeg startet i bedriften og ingen vanlig lønn? Blir en kjedelig sommer på meg ser jeg 😅😅 Anonymkode: 04e97...a59 Ja, det stemmer. Nå sier du ingenting om du hadde en annen jobb før den nye, men hvis du f.eks gikk fra å være student uten jobb ut i ny jobb de siste 6 mnd. så er det bare de siste 6 mnd du har opparbeidet deg ferielønn. Hvis du gikk fra en jobb til en annen så får du utbetalt ferielønn fra den tidligere jobben også. Dvs, mange jobber velger å utbetale ferie samme år som de er opparbeidet om man slutter før året er omme. Da er det din jobb å ta vare på disse pengene til året etter.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Vet ikke om det gjør ferien mer eller mindre spennende for deg, men husk at: Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Anonymkode: c799e...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå