AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Tenker ikke på noen timer i ny og ne, men ofte i helger/langhelger fra de er ganske små. Barnevakter er tanter/onkler og besteforeldre. Anonymkode: cf653...22e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Tenker at de er hos barnevakten av en grunn jeg og det er kanskje til det beste for barnet. Er ikke alltid foreldrene er brukandes og da er det bedre de er hos noen som kan ta var på de. Har til gode å treffe oppegående foreldre som leverer barnet vekk hver helg og ferie. Anonymkode: dd068...d67 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tenker at de er hos barnevakten av en grunn jeg og det er kanskje til det beste for barnet. Er ikke alltid foreldrene er brukandes og da er det bedre de er hos noen som kan ta var på de. Har til gode å treffe oppegående foreldre som leverer barnet vekk hver helg og ferie. Anonymkode: dd068...d67 De har vært mye hos barnevakt pga foreldrene har reist rundt på konserter/festivaler og feste turer. De har ikke så godt forhold til foreldrene i dag og tenker det kan være årsaken. Anonymkode: cf653...22e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har vært mye hos barnevakt pga foreldrene har reist rundt på konserter/festivaler og feste turer. De har ikke så godt forhold til foreldrene i dag og tenker det kan være årsaken. Anonymkode: cf653...22e Hvis de ellers har vært gode foreldre og ikke vært edru og full mens barna har vært der så tenker jeg det er ok. Er ikke alle som "lever" for barna som de liker å si. Dere eller "de" har vel et bedre forhold til besteforeldrene da? Anonymkode: dd068...d67 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis de ellers har vært gode foreldre og ikke vært edru og full mens barna har vært der så tenker jeg det er ok. Er ikke alle som "lever" for barna som de liker å si. Dere eller "de" har vel et bedre forhold til besteforeldrene da? Anonymkode: dd068...d67 Dette var da en ekstremt lav list for foreldrene.... TS: ja, det tenker jeg et barn kan bli. Barn trenger trygghet, det mangler man fort hvis man føler at man blir satt bort hele tiden for å ikke være i veien for det livet foreldrene egentlig ønsker å leve. Trygge og gode barnevakter kan veie noe opp, men ikke helt Anonymkode: 979ad...6f2 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis de ellers har vært gode foreldre og ikke vært edru og full mens barna har vært der så tenker jeg det er ok. Er ikke alle som "lever" for barna som de liker å si. Dere eller "de" har vel et bedre forhold til besteforeldrene da? Anonymkode: dd068...d67 🤣 Hva har de vært da da? Anonymkode: 2368d...a2e 5
Fabienne Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De har vært mye hos barnevakt pga foreldrene har reist rundt på konserter/festivaler og feste turer. De har ikke så godt forhold til foreldrene i dag og tenker det kan være årsaken. Anonymkode: cf653...22e Det virker ikke som om det er barnevakt i seg selv som er årsaken. 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De har vært mye hos barnevakt pga foreldrene har reist rundt på konserter/festivaler og feste turer. De har ikke så godt forhold til foreldrene i dag og tenker det kan være årsaken. Anonymkode: cf653...22e Hvor mye er mye da? De fleste har nok barn hos barnevakt noen helger i året, om de har mulighet for det. Men blir det for eksempel to helger i måneden snakket vi selvsagt om noe helt annet. Da kan nok unger føle på å bli prioritert vekk, selv om foreldrene skulle være flinke ellers. Dess yngre alder, dess vanskeligere. Men tenker også at foreldre som velger å bruke svært mange helger uten ungene sine, kanskje også er tegn på at de ikke nødvendigvis fikk den oppmerksomhet og oppfølging i hverdagen som normalt er heller? Ble det brukt alkohol og hatt sosiale sammenkomster mens de var hjemme også? Ikke alltid lett å sette fingeren på hva som var unormalt i egen oppvekst, for en tror jo ofte at slik har alle andre det også når en er liten. Anonymkode: cd1c8...bc9 4
MMonroe Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Her har eldstekaren vært ofte på overnatting hos besteforeldre etter besteforeldre og barnets ønske. noen ganger flere netter i måneden, andre ganger kan det gå flere måneder mellom hver gang. De har også hatt han på besøk alene i løpet av en dag, og også passet han hjemme hos oss mens vi har vært på f.eks butikken. Vi har fått tilbakemelding fra blant annet barnehagen om at han blir veldig fort trygg på folk. Til tross for så hyppig bruk av "barnevakt" har han ikke noe dårligere tilknytning til oss foreldre. Vi har aldri tvunget han til å overnatte hvis han ikke selv vil. Vi opplevde dog at han ikke lenger ville overnatte borte etter at lillesøster ble født. Under sist fødsel overnattet han hos besteforeldrene og da kom mamma hjem med en baby så er vel ikke så rart😂 Han viser tegn til at han vil bli igjen, men ser han at vi faktisk er på tur å dra ombestemmer han seg, så jeg tenker at det er mer søskensjalusi og at han på en måte er redd for at babyen skal ta plassen hans. Dersom barnet blir tvunget til å overnatte selv om det ikke vil, titt og ofte tror jeg dog at det kan få andre konsekvenser. Som f.eks tilknytningsproblemer til foreldrene, dårlig selvbilde og en følelse av å være utrygg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 De aller fleste barn elsker å være hos besteforeldrene sine. Mine to pleide ofte å spørre om å få overnatte når vi var på besøk. Anonymkode: 14cb1...a20 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 Det kommer jo helt an på hvordan barnet blir presentert situasjonen. Så lenge barnet føler seg elsket, er det jo bare bra? Så heldig du er, som skal til onkel og tante i helgen! De gleder seg til du kommer! Dere skal gjøre xxx og yyy. Det er vel ingen som sier at nå må du til onkel og tante, fordi mamma og pappa synes du er slitsom og trenger litt fri? Hva med alle dem som har barnevakt pga jobbsituasjon? Anonymkode: 3508d...91a 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #12 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De aller fleste barn elsker å være hos besteforeldrene sine. Mine to pleide ofte å spørre om å få overnatte når vi var på besøk. Anonymkode: 14cb1...a20 Men hvor fikk de begrepet «overnatte» fra? Mine barn er 6 og 4. De har aldri overnattet borte og derfor spør de heller ikke om det. Men de spør ofte om å dra til bestemor og bestefar eller om de kan komme på besøk til oss. Jeg tenker at det er positivt for barn å ha flere trygge omsorgspersoner i livet, men det er klart det kan bli for mye tid borte fra mamma og pappa. Anonymkode: fcaa9...3f2 1
Hippogriff Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 Kjenner meg ikke igjen i denne måten å se på utvidet familie på. Hos oss er det helt vanlig at besteforeldre, tanter og onkler kan få «låne» familiens barn jevnlig. Vi er sammensveiset alle sammen. Inkludert foreldre og barn. Det er da bare postitivt at barna vet at de er elsket og ønsket av, og har nære og trygge relasjoner til, den utvidede familien også. «Skadet», liksom... 6
minister-mio Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 🤣 Hva har de vært da da? Anonymkode: 2368d...a2e Brisen 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 Det kommer an på hvordan foreldrene er. Foreldre kan ha andre ulike typer sykdommer, og barnet kan også ha diagnoser som gjør at foreldrene trenger avlastning. Om det er fordi foreldrene er friske og ønsker å feste, så føler jeg ingen medlidenhet med foreldrene. Vi er mange par som aldri får barnevakt. Anonymkode: b9013...60c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 Det er jo egentlig misforståelse? At det skulle være noe negativt? Tror jeg, I ditt tilfelle, TS, når dette skjer hele tiden, og at barna er hos slekt/familien mye, så er disse personene er til å regne som utvidet familie og ikke barnevakt! De er trygge kjente omsorgspersoner, som forblir i livet til barnet på ubestemt tid. Det er ikke noen som dukker opp en gang - for så å forsvinne for alltid, fordi det var en person som ble ansatt for den ene gangen, slik det er med barnevakt. Det er sant at barnet ikke kan ha for mange faste omsorgspersoner - slik som det skjer på et barnehjem! - men det er heller ikke sant at barnet bare MÅ ha 1 eller to fast omsorgsperson. Derimot, har det visst seg at barna som bare hadde 1 omsorgsperson (alenemor eller alenefar) har utviklet seg dårligere, enn de som hadde flere omsorgspersoner. Utvidet familie, altså mamma + pappa + besteforeldrene som er faste i barnets liv = er absolutt perfekt, faktisk. Anonymkode: edda1...d76 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De har vært mye hos barnevakt pga foreldrene har reist rundt på konserter/festivaler og feste turer. De har ikke så godt forhold til foreldrene i dag og tenker det kan være årsaken. Anonymkode: cf653...22e Ja da er jo ikke foreldrene oppegående når dem prioriterer seg selv foran barna. Slik blir det dårlig relasjon av. Anonymkode: 65417...d8c
spektralkatt Skrevet 15. april 2021 #18 Skrevet 15. april 2021 (endret) I prinsippet ser jeg ikke problemet med at barn får lov til å bruke en del tid med besteforeldre og slekt. Tror det i veldig mange tilfeller er en berikelse, og en beskyttelsesfaktor for barnet å ha flere nære omsorgspersoner. Det er jo et paradoks dersom det å ha barna i barnehage på fulltid, fra de er et år, er både helt ok og ønsket fra samfunnets side, men at det skal være problematisk om barn er sammen med den utvidede familien sin noen dager eller langhelger nå og da. Men det kommer jo selvfølgelig an på omsorgssituasjonen, det er umulig å si noe om hvordan det er for barna i dette spesielle tilfellet. Men det har jo blitt gjort en del internasjonal forsking på dette med organisering av omsorg for små barn, og en kan ikke si at barn får tilknytningsproblemer av å ha flere omsorgspersoner, det er ingen ting som tyder på det så vidt jeg kan huske... det er jo noe ulike meninger rundt hvordan barnehage påvirker de minste barna. Det som er viktig er at det er en viss stabilitet og at omsorgspersonene klarer å imøtekomme barnets behov for å bli sett og ha en god gjensidig, omsorgsfull relasjon. Endret 15. april 2021 av spektralkatt 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #19 Skrevet 15. april 2021 Jeg også tenker at det kan være positivt for barna å ha en storfamilie rundt seg. Det er jo ikke en fremmed barnevakt som passer barna, men deres nærmeste familie. En slik tett kontakt med storfamilien skaper trygghet, ikke utrygghet. Jeg kan ikke se noe galt med det, heller ikke om det gjelder flere netter i måneden. Anonymkode: 86153...c47 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #20 Skrevet 15. april 2021 Jo mindre man er med foreldrene, jo mindre tett bånd knytter man til dem. Det er det som er konsekvensene. Om de hadde faste barnevakter som f.eks besteforeldre og tante/onkel de var trygge på, så er de kjempeheldige. Det er nok de som blir plassert hos barnevakter ungene ikke kjenner fordi foreldrene er så desperate etter å komme seg på fest! Anonymkode: 39a2a...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå