Gå til innhold

Overfører vi dårlige vaner til barna våre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten og jeg hadde en diskusjon i dag om dette temaet. 
Han har tre barn (snart voksne). To av de er overvektige og det er også eks kona. 
De har sett alt av tv serier på Netflix og har stort tilgang på alt av streaming. 
Han og eks kona var også sånn som har sett alt av filmer og serier helt til han tok grep, la om kosthold og begynte å trene. Eks kona fortsatte å se på serier osv. Barnas kosthold har vært greit, men mye kjeks, saft, nugatti osv. Som jeg har skjønt, så satt de mye som barn i kjellerstua og så film på diger projektor. 
Jeg har aldri villet ha projektor og barna mine har heller aldri fått ha tv på rommet eller blitt satt foran tv i tide og utide. Vi har vært mye ute i naturen og på turer. 
 Eneste hans barn snakker om er den og den serien og uansett hva en spør de om så har de sett det. Serier ses på konstant. 
Mine barn (litt yngre enn hans)ser litt på serier (har kun Netflix) , men er mye ute med venner og gjør andre ting. De er heller ikke overvektige, da vi har vært nøye med at en trenger ikke kjeks osv. i tide og utide. 

Jeg mener at foreldrenes tv vaner har gjort hans barn til overvektige tv slaver, noe de virkelig er. Han nekter hardnakket på dette.  

Hva tenker dere? Jeg mener at vaner vi foreldre har ofte overføres til våre barn. 

Anonymkode: 402dc...2b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kosthold har mye mer å si enn hvor mye de ser på tv. 

Men uansett ikke bra med for mye skjermtid. 

Anonymkode: 93da1...547

• Liker 5
Skrevet

Man blir ikke overvektig av å se på serier/film. 🤦‍♀️ Man blir overvektig av hva man trøkker inn i kjeften samt hvor aktiv man er. Om de spiser mer enn de forbrenner i løpet av dagen så blir de overvektig samme hva.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (4 minutter siden):

Man blir ikke overvektig av å se på serier/film. 🤦‍♀️ Man blir overvektig av hva man trøkker inn i kjeften samt hvor aktiv man er. Om de spiser mer enn de forbrenner i løpet av dagen så blir de overvektig samme hva.

De er veldig inaktive alle tre, kun minste som trente litt før. 
Jeg tenker at de er blitt inaktive pga at foreldrene var det og ikke tok de med noe særlig ut. Det har også vært greit at de har sittet inne og sett på serier. Han har fortalt at moren ofte lagde arme riddere til de, og nugatti med syltetøy er favoritt pålegg. 
Ser nå at de tar dette med seg inn i voksen alder og at to av de allerede er overvektige. Eldste er svært overvektig og sitter bare hjemme hele ettermiddag/kveld og ser på serier og strikker. 

AnonymBruker
Skrevet

Tv var min barnevakt da jeg var mindre.. Liker godt å se filmer/serier nå i voksen alder også og har 0 problemer med det..  Og vi gjekk aldri noe tur eller  var mye ute i oppveksten heller. Likevel elsker jeg turliv/natur i dag. Gjekk Norges lengste motbakke i fjor og skal ha 2 uker i fjellet i sommer. Har gått 7 fjellsturen i bergen 2 ganger og går jevnlig i skog og mark.. Så jeg er en tv elskende tur entusiast som alltid har Sjokolade i sekken😅 Netflix og smågodt men og uteliv og tur.

Er glad jeg har de vanene jeg har og faktisk glad for den oppveksten jeg hadde. Er normalvektig om det har mye å si. En tar nok med seg noe av det foreldrene har gjort med de av vaner og uvaner men tror ikke alltid at det betyr all verden. Hvor mye preger det egentlig situasjonen at det er "mine og dine" barn? Altså at du lar dine barn fremstå som veloppdratte og sunne, flinke og gode mens hans barn med x'en er late, overvektige og usunne..Det kan virke som den holdningen skinner litt igjennom og da kommer kanskje "pappahjerte" til syne, som seg hør og bør..

Anonymkode: 39d00...7a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tv var min barnevakt da jeg var mindre.. Liker godt å se filmer/serier nå i voksen alder også og har 0 problemer med det..  Og vi gjekk aldri noe tur eller  var mye ute i oppveksten heller. Likevel elsker jeg turliv/natur i dag. Gjekk Norges lengste motbakke i fjor og skal ha 2 uker i fjellet i sommer. Har gått 7 fjellsturen i bergen 2 ganger og går jevnlig i skog og mark.. Så jeg er en tv elskende tur entusiast som alltid har Sjokolade i sekken😅 Netflix og smågodt men og uteliv og tur.

Er glad jeg har de vanene jeg har og faktisk glad for den oppveksten jeg hadde. Er normalvektig om det har mye å si. En tar nok med seg noe av det foreldrene har gjort med de av vaner og uvaner men tror ikke alltid at det betyr all verden. Hvor mye preger det egentlig situasjonen at det er "mine og dine" barn? Altså at du lar dine barn fremstå som veloppdratte og sunne, flinke og gode mens hans barn med x'en er late, overvektige og usunne..Det kan virke som den holdningen skinner litt igjennom og da kommer kanskje "pappahjerte" til syne, som seg hør og bør..

Anonymkode: 39d00...7a2

Nei, prøver ikke glorifisere mine barn, men det er fakta jeg kommer med. 
Vi var mye ute og lot ikke barna ha mye skjermtid. De er mye ute og er aktive. 
Hans barn satt mye inne og så tv/serier, foreldrene tok de ikke med ut, de er i dag inaktive og sitter stort sett inne og ser tv/serier. 
At de er overvektige syntes han er veldig trist selv. Han er lei seg for at eldste nå er «fange i egen kropp» (hans ord). 

TS 

Skrevet

Barn blir veldig ofte hva kostholdet til foreldrene er, men noen barn legger lettere på seg enn andre også. Det kan feks være en overvektig mor og en normal vektig far i en familie. De har to barn, og alle spiser den samme maten. Barna får samme mengde mat (gitt at de er ca jevngamle). Det ene barnet legger på seg, det andre ikke. Noen kan spise mye uten å legge på seg noe, andre legger på seg av ingenting.

Så spiller en annen stor rolle inn da. Hvor aktive er foreldrene? Foretrekker de stillesittende aktiviteter, eller liker de feks å være i fysisk aktive? Det foreldrene gjør gjenspeiles ofte i barna. 

Dessverre tar en del barna disse tingene med til sitt eget voksenliv. De lager samme mat som foreldrene, og hvis maten bestod at mye ferdigprodukter feks eller lettvinte løsninger så vil de lage den samme maten selv mest sannsynlig. Har de blitt lært opp til at fysisk aktivitet er et ork, så blir det også et ork i voksen alder. Mange fortsetter derfor å legge på seg i voksen alder hvis de var overvektige også som barn og ungdom.

Derimot så finnes det de som klarer å snu trenden ettervært, og som klarer å bli normalvektige som voksne selv om de slet med overvekt tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk og beveger meg mindre enn 1000 skritt om dagen. Er allikevel slank, fordi jeg spiser sunn og næringsrik mat. Jeg ser på skjerm rundt 14 timer i døgnet tipper jeg.

Anonymkode: 7402a...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med å se lite på tv, var ikke så mye annet med skjer, men data var strenge begrensninger på da vi fikk det i hus. Vi gikk også mye turer og fant på kjekke ting. Vi hadde normalt, sunt kosthold, godteri og brus på lørdager, kun saft i helgene og sjokolademelk hørte til søndagsfrokosten. 

Jeg er tidenes lateste person den dag i dag, jeg er normalvektig, men inaktiv. Jeg er glad i usunn mat og ser mye på tv. Så jeg lever livet stikk motsatt av det jeg vokste opp med😅

Anonymkode: c92cc...c71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vokste opp med å se lite på tv, var ikke så mye annet med skjer, men data var strenge begrensninger på da vi fikk det i hus. Vi gikk også mye turer og fant på kjekke ting. Vi hadde normalt, sunt kosthold, godteri og brus på lørdager, kun saft i helgene og sjokolademelk hørte til søndagsfrokosten. 

Jeg er tidenes lateste person den dag i dag, jeg er normalvektig, men inaktiv. Jeg er glad i usunn mat og ser mye på tv. Så jeg lever livet stikk motsatt av det jeg vokste opp med😅

Med skjerm

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, prøver ikke glorifisere mine barn, men det er fakta jeg kommer med. 
Vi var mye ute og lot ikke barna ha mye skjermtid. De er mye ute og er aktive. 
Hans barn satt mye inne og så tv/serier, foreldrene tok de ikke med ut, de er i dag inaktive og sitter stort sett inne og ser tv/serier. 
At de er overvektige syntes han er veldig trist selv. Han er lei seg for at eldste nå er «fange i egen kropp» (hans ord). 

TS 

Det er jo rett og slett nitrist.

Jeg er ekstremt lat av natur. Liker meg best hjemme på sofaen. Med sjokolade, chips, bøker, eller Netflix. Spiser ofte junk til middag. Og drikker Cola Zero til alle måltider.

Men når jeg har 8-åringen (er skilt) så blir det andre boller. Da er vi ute store deler av dagen. Ofte på sykkeltur. Vi fisker mye. Går lange turer i skogen, og har med oss nistepakke. Spiser sunne måltider. Han har begrenset skjermtid. Vi spiller mye brettspill og kort på kveldene.  Godteri hører lørdagen til.

Hadde tatt seg ut om jeg hadde dyttet mine dårlige vaner over til guttungen. Syns han fortjener mer enn å vokse opp foran en skjerm:) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...