Gå til innhold

Uregelmessig menstruasjon, får ikke hormonbehandling av gynekolog

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en jente på 29 år. Sluttet på p-piller (Yasmin) januar 2020, og siden det har jeg hatt fire menstruasjoner. Har nå omsider kommet til hos gynekolog til vurdering, ettersom vi ønsker å få barn snart. Hos gynekolog tok jeg underlivsundersøkelse hvor hun sa at alt så helt perfekt ut, og blodprøvene viste helt normale verdier og at jeg hadde masse eggreserver. Videre sa gynekologen at siden alt så så fint ut og at det ikke var noen åpenbare årsaker til at mensen var uregelmessig, at hun ikke ville gi meg hormonbehandling for å stabilisere syklusen min. Hun sa at jeg skulle legge om livsstilen min, spise sunt og mosjonere 30 min hver dag, og så ville ting stabilisere seg. Dette har jeg forsåvidt begynt med for en del måneder siden, men likevel har ikke ting stabilisert seg. Jeg har noe for høy bmi, men ikke noe alvorlig overvekt. 

Har noen vært i denne situasjonen før - at gynekologen ikke finner ut hva som er feil fordi underliv og verdier er tilsynelatende helt fine? Og at man da ikke får hormonbehandling og bare beskjed om å mosjonere mer og spise sunnere? Hadde satt kjempestor pris på å høre deres erfaringer her, kjenner jeg er litt stresset og ikke sitter igjen med noen svar etter denne gynekologtimen :)

Endret av Havfrue123
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig dårlig gyn! Si at du skal spise sunnere og mosjonere 30 min hver dag. Synes den var litt små frekk.... du sier du har for høy bmi, lurer på om hun hadde sagt dette til en normal vektig! Noe så frekt! Synes det er helt sykt at hun ikke ga deg noe for å få i gang mensen også eggløsning, det skulle vært hun som sto der med 4 sykluser på et år og skal prøve på å bli gravid. 

hadde jeg vært deg så hadde jeg definitivt brukt 1000-2000 kroner på privat gyn å fått medisiner asap! 😊

Anonymkode: 3e7bc...bd7

Skrevet

Takk for svar :) Ja, syns det var litt håpløst, fikk jo svar på at alt tilsynelatende stod bra til, men fikk liksom ingen hjelp på problemet videre. 

Dette var også faktisk hos privat gynekolog på Aleris. Jeg må vente helt til juli for å få time gjennom henvisning fra fastlege, så da booket jeg hos privat. Må ærlig innrømme at jeg da også hadde forventet å få litt mer igjen for pengene. 

Nå har jeg ikke avbestilt timen fra henvisning fra fastlege i juli, så jeg vurdere å gå på denne også og be om å få noe hjelp fra hormonbehandling. Håper bare jeg kommer til en forståelsesfull gynekolog som kan hjelpe meg :) 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Skikkelig dårlig gyn! Si at du skal spise sunnere og mosjonere 30 min hver dag. Synes den var litt små frekk.... du sier du har for høy bmi, lurer på om hun hadde sagt dette til en normal vektig! Noe så frekt! Synes det er helt sykt at hun ikke ga deg noe for å få i gang mensen også eggløsning, det skulle vært hun som sto der med 4 sykluser på et år og skal prøve på å bli gravid. 

hadde jeg vært deg så hadde jeg definitivt brukt 1000-2000 kroner på privat gyn å fått medisiner asap! 😊

Selvfølgelig er det ikke dårlig hvis ts faktisk er ganske overvektig. Så du mener at leger skal ikke snakke om vekt fordi mann blir lei seg? Seriøs.  Og spørsmål er om hvor overvektig ts faktisk er, ikke hva hun tror.  Det er et faktum at å være overvektig kan påvirke hormoner og insulin nivåer, så ts burde ikke ta det personlig, men faktisk lese seg opp litt om temaet, da dette kan være grunn at menstruasjonen er uregelmessig. 

Anonymkode: e28a2...b07

• Liker 7
Skrevet

Nå er det relativt enkelt å søke opp en BMI-kalkulator på nett og lese om hvordan gitt BMI klassifiseres. Så det har jeg full kontroll på. Har satt meg godt inn i hvordan overvekt, kosthold og mosjon virker inn på fertilitet og hormoner, og har nå de siste månedene kommet inn i meget sunne rutiner. Det jeg er forundret over er hvorfor mine hormonverdier er helt fine, men at syklusen stadig er uregelmessig. Så hvis noen vet noe mer rundt dette enn meg, setter jeg stor pris på svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Selvfølgelig er det ikke dårlig hvis ts faktisk er ganske overvektig. Så du mener at leger skal ikke snakke om vekt fordi mann blir lei seg? Seriøs.  Og spørsmål er om hvor overvektig ts faktisk er, ikke hva hun tror.  Det er et faktum at å være overvektig kan påvirke hormoner og insulin nivåer, så ts burde ikke ta det personlig, men faktisk lese seg opp litt om temaet, da dette kan være grunn at menstruasjonen er uregelmessig. 

Men hvis vekten påvirker hormoner og insulin nivåer(? orddeling eller hva mener du egentlig?), bør jo dette vises på blodprøver. 

Anonymkode: 0c756...4f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå var jo alt bra hos ts iforhold til prøver og hvordan ting så ut skrev hun? Og da blir det vel feil av gyn å bare se på størrelsen og anta ting hun må prøve med kosthold osv når prøvene er bra?  Hvis alle prøver var bra og ting så greit ut til en normalvektig person så hadde hun ikke sagt dette, og hun hadde garangtert skrevet ut medisiner, det skal jeg vedde på. bare det jeg reagerte på. Og ts skrev over her at hun var litt over i bmi, ikke mye over. 

AnonymBruker
Skrevet

Så kjipt å høre TS! Forstår godt frustrasjonen ved å ikke føle du faktisk fikk hjelp her.

Kan det være PCOS i en eller annen grad? Jeg kjenner ikke til hvor enkelt dette er å oppdage ved hormonprøver og undersøkelse, så kan hende dette hadde litt avdekket med en gang. Men mine 2 bestevenninner har PCOS, hvor begge har hatt hver sine krøkete veier for å fastslå diagnosen.

Den ene venninnen min fikk ikke påvist PCOS før etter mange utredelser i en alder av 27. Den andre andre venninnen min fikk diagnosen med gang da hun bodde i utlandet (i et land som nok er litt mer opplyste på akkurat dette), men da hun kom tilbake til Norge fikk hun høre at hun ikke hadde PCOS og at legen i utlandet kun ville tjene penger... Hun gikk da til en ny gynekolog som igjen kunne fastslå at joda, hun hadde så absolutt PCOS. Så det virker ikke helt rett frem og diagnostisere, og at mange går med dette leeenge uten å være klar over det selv.

Anonymkode: 2cd03...4bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...