AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Jeg skriver for ei venninne, da hun ikke orker eller tør å skrive selv, i redsel for kjipe kommentarer. Hun gikk på AAP i 2019, ble gravid - og gikk på AAP frem til hun fikk Foreldrepenger. Hun fødte barnet sommeren 2020. Da permisjonstiden nesten var over, ble hun gravid igjen - på P-piller. Da på grunn av Korona OG graviditeten, fikk hun ikke jobb før foreldrepengene gikk ut. Så barnefar har da valgt å utsette/fra si seg permisjonen. Han jobber og hun er hjemme. Liten sjangs for at hun får jobb nå som synlig gravid. På grunn av dette sliter de nå med å få endene til å møtes. De lever altså bare da på en inntekt. Hun får selvfølgelig ikke AAP, da hun må møte opp på kurs og slikt - og samtidig er hjemme med en liten en. Heller ikke dagpenger av samme grunn. Sosialstønad får hun vel heller ikke, da de har felles barn. Nav klarer ikke svare på om hun kan ha krav på noe, og henviser til nettsidene sine. Nå står de i fare for å måtte flytte, dra på seg gjeld. Er det noen som har greie på slikt og om hun eventuelt kan ha krav på noe som helst? Anonymkode: 48df8...115
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Er de bare samboer og ikke gift har ikke barnefar forsørgeransvar og hun har krav på noe sosialhjelp. Anonymkode: 3eb18...37e 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er de bare samboer og ikke gift har ikke barnefar forsørgeransvar og hun har krav på noe sosialhjelp. Anonymkode: 3eb18...37e Det er noe annet som står på Nav sine sider. Han har jo 100% fast jobb. Men i praksis dekker ikke det hus og mat for hele familien. Men utifra det jeg kan lese nedenfor, så oppfyller ikke venninnen min kravene for sosialhjelp. "Foreldre i et samboerforhold med felles barn har plikt til å forsørge barna etter økonomisk evne. Dette betyr at dere normalt ikke kan søke om økonomisk sosialhjelp til å forsørge felles barn hvis en av dere har tilstrekkelige inntekter til å forsørge barna alene." Ts Anonymkode: 48df8...115
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er noe annet som står på Nav sine sider. Han har jo 100% fast jobb. Men i praksis dekker ikke det hus og mat for hele familien. Men utifra det jeg kan lese nedenfor, så oppfyller ikke venninnen min kravene for sosialhjelp. "Foreldre i et samboerforhold med felles barn har plikt til å forsørge barna etter økonomisk evne. Dette betyr at dere normalt ikke kan søke om økonomisk sosialhjelp til å forsørge felles barn hvis en av dere har tilstrekkelige inntekter til å forsørge barna alene." Ts Anonymkode: 48df8...115 Men hun kan vel søke sosialhjelp på egne vegne? Her står det bare at hun ikke kan søke for å forsørge barn Anonymkode: 18000...fc2 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 Hun har krav på å få dekket sin andel av faste utgifter (halvparten av husleie og strøm) samt livsopphold for person i bofellesskap. I tillegg vil hun kunne få dekt sin andel av livsoppholdet til barnet. Barnetrygd og eventuelle andre inntekter hun har vil bli trukket fra. Samboer har ikke forsørgeransvar for henne. Anonymkode: b1a7d...278 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Uansett AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hun kan vel søke sosialhjelp på egne vegne? Her står det bare at hun ikke kan søke for å forsørge barn Anonymkode: 18000...fc2 Det skader heller ikke å søke, de sier jo ikke annet enn nei hvis hun ikke har rett på noe. Anonymkode: 18000...fc2 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er noe annet som står på Nav sine sider. Han har jo 100% fast jobb. Men i praksis dekker ikke det hus og mat for hele familien. Men utifra det jeg kan lese nedenfor, så oppfyller ikke venninnen min kravene for sosialhjelp. "Foreldre i et samboerforhold med felles barn har plikt til å forsørge barna etter økonomisk evne. Dette betyr at dere normalt ikke kan søke om økonomisk sosialhjelp til å forsørge felles barn hvis en av dere har tilstrekkelige inntekter til å forsørge barna alene." Ts Anonymkode: 48df8...115 Men det er forsørgelse av felles barn - ikke av henne. Han har plikt til å betale for egne unger, men han har ikke plikt til å forsørge henne. Hun kan søke om sosialtrygd for seg selv og egne utgifter, men får ikke nødvendigvis tillegg hun ellers kunne fått til barna. Legg også merke til ‘om en av dere har tilstrekkelige inntekter til å forsørge barna alene’. Så når han ikke har økonomi til å dekke boutgifter og andre merutgifter til barna alene - de vurderer å flytte/selge - så kan hun likevel vurderes å få tillegg for forsørgelse av felles barn. Anonymkode: 16c09...6d5 2
Leeloo Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Har hun søkt engangsstønad? https://familie.nav.no/om-engangsstonad
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Takk for alle oppklarende svar! Håper det kan hjelpe ho litt, dersom hun skulle få innvilget sosialhjelp. 🤞 Når det gjelder engangsstønad, så skal det søkes om. Men som hun sier, det er en engangssum som skal holde ganske lenge. Så det hjelper lite på hus og mat til de voksne. Ts Anonymkode: 48df8...115
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 Det er bare å søke, det verste som skjer er avslag. Men søker man ikke får man jo uansett ikke noe. Håper det løser seg, kjip situasjon å være i. Anonymkode: 19d35...2d3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 Far må jo ta permisjon, slik at hun kan søke jobb. Evt gå på dagpenger. Anonymkode: 9d6fa...875 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Far må jo ta permisjon, slik at hun kan søke jobb. Evt gå på dagpenger. Anonymkode: 9d6fa...875 Det skulle de gjerne gjort. Men da mister de for det første noen tusenlapper i inntekt (som de sier selv de ikke har råd til), og for det andre så er det vel ca null sannsynlighet for at noen ansetter ei gravid ei i disse tider. Ts Anonymkode: 48df8...115
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er bare å søke, det verste som skjer er avslag. Men søker man ikke får man jo uansett ikke noe. Håper det løser seg, kjip situasjon å være i. Anonymkode: 19d35...2d3 Ja, jeg merker på venninnen min at hun rett og slett har blitt nærmest apatisk. Hun kjenner det økonomiske stresset fysisk på kroppen, men samtidig så henger ikke hodet helt med. Så jeg håper virkelig de finner ut av det! Ts Anonymkode: 48df8...115
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det skulle de gjerne gjort. Men da mister de for det første noen tusenlapper i inntekt (som de sier selv de ikke har råd til), og for det andre så er det vel ca null sannsynlighet for at noen ansetter ei gravid ei i disse tider. Ts Anonymkode: 48df8...115 Hvorfor mister de inntekt av at far tar permisjon? Anonymkode: 19d35...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det skulle de gjerne gjort. Men da mister de for det første noen tusenlapper i inntekt (som de sier selv de ikke har råd til), og for det andre så er det vel ca null sannsynlighet for at noen ansetter ei gravid ei i disse tider. Ts Anonymkode: 48df8...115 Jeg forstod det slik at de levde på bare en inntekt nå? Hvis hun blir aktiv arbeidssøker, så vil de jo få en ekstra inntekt. Hun får dagpenger og han har permisjon. Anonymkode: 9d6fa...875 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Hvis han går ut i permisjon får jo han 80% eller 100% av sin inntekt opp til 6G. Hun har derimot mulighet til å gjenoppta AAP (såfremt hun ikke er under karenstiden). Så lenge far ikke tjener 800-900 000 i året vil de jo ikke tape stort på at han går ut i permisjon? Hun kan søke økonomisk sosialhjelp, men søknaden er høyst individuell og skal være en siste utvei, og i dette tilfellet kan det være avslag på bakgrunn av retten til AAP. Har hun mulighet til å søke jobber er det ingen tvil at med et synlig svangerskap at det er vanskeligere å få jobb, men det er fortsatt mulig. Er hun hjemmeværende med det barnet født i 2020 kan hun fra barnet er 13 mnd til 23 mnd motta kontantstøtte på 7500kr. Hvis hun går ut i tiltak, men far f.eks er i permisjon med barnet kan de eventuelt ha rett til kontantstøtte da også. Jeg anbefaler at hun snakker med veilederen sin på Nav vedrørende problemstillingene hun har. At hun går rundt og er så bekymra som du beskriver at hun er er verken bra for henne, barnet i magen eller noen i familien. Lykke til til familien❤️ Anonymkode: 7a2e0...146 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis han går ut i permisjon får jo han 80% eller 100% av sin inntekt opp til 6G. Hun har derimot mulighet til å gjenoppta AAP (såfremt hun ikke er under karenstiden). Så lenge far ikke tjener 800-900 000 i året vil de jo ikke tape stort på at han går ut i permisjon? Anonymkode: 7a2e0...146 I tillegg er det flere arbeidsgivere som betaler ut mellomlegget mellom 6G og lønna. Det gjorde min arbeidsgiver. Verdt å sjekke det og Anonymkode: 19d35...2d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå