AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja Anonymkode: 56ac0...a63 Hvis noen der har fortalt at jeg har vært der, hva kan skje med de da? Hvorfor jeg var der også. Anonymkode: 3cf5b...f74
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Da kan de miste jobben og lisensen. Anonymkode: 0ab00...134 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Ja,de har taushetsplikt. De skal ikke engang hilse på deg ,om de møter deg på gata i etterkant av et slikt opphold. Så strengt er det. Anonymkode: 615c0...75e 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 (beklager, skriften klikket å jeg får ikke rettet opp) Straffeloven sier § 209. Brudd på taushetsplikt Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som krenker taushetsplikt som han eller hun har i henhold til lovbestemmelse eller forskrift, eller utnytter en opplysning han eller hun har taushetsplikt om med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning. § 210. Grovt brudd på taushetsplikt Grovt brudd på taushetsplikt straffes med fengsel inntil 3 år. Ved avgjørelsen av om taushetsbruddet er grovt skal det særlig legges vekt på om gjerningspersonen har hatt forsett om uberettiget vinning og om handlingen har ført til tap eller fare for tap for noen. Anonymkode: 9d83b...d4d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 Ja, så klart! Noe annet ville vært hårreisende! Anonymkode: 82202...bea
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 Hvis du har opplevd at noen har snakket om deg etter et besøk på krisesenter så er det utrolig viktig at du melder ifra. De som jobber på krisesenter jobber med mennesker i utrolig vanskelige og potensielt farlige situasjoner om den rette personen finner ut av det. I tillegg har ikke hele verden noe med at man har vært der heller. Anonymkode: 9d83b...d4d 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 Det sier seg selv at de har taushetsplikt.
Illuminatum Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): (beklager, skriften klikket å jeg får ikke rettet opp) Straffeloven sier § 209. Brudd på taushetsplikt Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som krenker taushetsplikt som han eller hun har i henhold til lovbestemmelse eller forskrift, eller utnytter en opplysning han eller hun har taushetsplikt om med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning. § 210. Grovt brudd på taushetsplikt Grovt brudd på taushetsplikt straffes med fengsel inntil 3 år. Ved avgjørelsen av om taushetsbruddet er grovt skal det særlig legges vekt på om gjerningspersonen har hatt forsett om uberettiget vinning og om handlingen har ført til tap eller fare for tap for noen. Anonymkode: 9d83b...d4d Da er vel spørsmålet. Har de taushetsplikt etter lov eller forskrift? Hvis ikke er ikke bestemmelsen relevant. De ansatte på krisesentrene har vel taushetsplikt etter avtale og da er det avtalen som regulerer konsekvenser. 1
spektralkatt Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 (endret) Illuminatum skrev (8 minutter siden): Da er vel spørsmålet. Har de taushetsplikt etter lov eller forskrift? Hvis ikke er ikke bestemmelsen relevant. De ansatte på krisesentrene har vel taushetsplikt etter avtale og da er det avtalen som regulerer konsekvenser. De har taushetsplikt etter lov. Krisesenter har egen lov, vil anta der er bestemmelser som gjelder taushetsplikt. ellers kan forvaltningslovens bestemmelser brukes da krisesenter er underlagt kommunen, og ansatte dermed er som offentlige tjenestemenn å regne. Altså det det er slik at forvaltningsloven ligger i bunn og gjelder for ansatte på krisesenter, ( og alle andre offentlig ansatte) så har de krisesenterloven i tillegg som sier mer om de spesielle lover som gjelder akkurat for krisesenter. Endret 16. april 2021 av spektralkatt 1
Illuminatum Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 spektralkatt skrev (1 time siden): De har taushetsplikt etter lov. Krisesenter har egen lov, vil anta der er bestemmelser som gjelder taushetsplikt. ellers kan forvaltningslovens bestemmelser brukes da krisesenter er underlagt kommunen, og ansatte dermed er som offentlige tjenestemenn å regne. Altså det det er slik at forvaltningsloven ligger i bunn og gjelder for ansatte på krisesenter, ( og alle andre offentlig ansatte) så har de krisesenterloven i tillegg som sier mer om de spesielle lover som gjelder akkurat for krisesenter. Det gjelder kommunale krisesentre. Ca halvparten av krisesentrene er drevet av ideelle organisasjoner eller stiftelser.
spektralkatt Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 Illuminatum skrev (24 minutter siden): Det gjelder kommunale krisesentre. Ca halvparten av krisesentrene er drevet av ideelle organisasjoner eller stiftelser. Det er sant. Her er litt informasjon om ansvarsfordelingen, i de tilfeller kommunen velger å kjøpe tjenester av private senter for å oppfylle kravet til å ha et krisesentertilbud tilknyttet kommunen. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/krisesenter/fylkesmannenstilsynmedkrisesentertilbudet.pdf Det er, som du ser, litt komplisert. Men i prinsippet vil kommunen stå som ansvarlig for tilbudet, og jeg tro loven gjelder uavhengig av eier. Det er nok ikke helt vill vest på privateide senter heller - bør ikke være det i alle fall, da har ikke kommunen gjort jobben sin i forhold til kvalitetsikring, juridiske og faglige krav på tjenestene de kjøper. Akkurat taushetsplikt er så grunnleggende at det er udiskutablet at en bør kunne kreve og forvente, selv av en privat organisasjon. Ellers hadde jo brukere vært rettsløse, og tilbudet ville hatt en slik kvalitet at det ikke ville være forsvarlig at kommunene kjøpe tjenester av dem. Men lovgrunnlaget bør egentlig ikke TS måtte bekymre seg, om, det blir flisespikkeri. Men det er garantert hjemler som beskytter henne. Det er det hun egentlig trenger å vite.
Illuminatum Skrevet 16. april 2021 #14 Skrevet 16. april 2021 spektralkatt skrev (8 minutter siden): Det er sant. Her er litt informasjon om ansvarsfordelingen, i de tilfeller kommunen velger å kjøpe tjenester av private senter for å oppfylle kravet til å ha et krisesentertilbud tilknyttet kommunen. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/krisesenter/fylkesmannenstilsynmedkrisesentertilbudet.pdf Det er, som du ser, litt komplisert. Men i prinsippet vil kommunen stå som ansvarlig for tilbudet, og jeg tro loven gjelder uavhengig av eier. Det er nok ikke helt vill vest på privateide senter heller - bør ikke være det i alle fall, da har ikke kommunen gjort jobben sin i forhold til kvalitetsikring, juridiske og faglige krav på tjenestene de kjøper. Akkurat taushetsplikt er så grunnleggende at det er udiskutablet at en bør kunne kreve og forvente, selv av en privat organisasjon. Ellers hadde jo brukere vært rettsløse, og tilbudet ville hatt en slik kvalitet at det ikke ville være forsvarlig at kommunene kjøpe tjenester av dem. Men lovgrunnlaget bør egentlig ikke TS måtte bekymre seg, om, det blir flisespikkeri. Men det er garantert hjemler som beskytter henne. Det er det hun egentlig trenger å vite. Helt enig at dette blir flisespikkerier. De ansatte har selvsagt taushetsplikt, men den følger av avtale og ikke lenken som er vist tidligere. Avtalemessig taushetsplikt er neppe hjemmel for straff i forhold til straffeloven.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #16 Skrevet 16. april 2021 Illuminatum skrev (7 minutter siden): Helt enig at dette blir flisespikkerier. De ansatte har selvsagt taushetsplikt, men den følger av avtale og ikke lenken som er vist tidligere. Avtalemessig taushetsplikt er neppe hjemmel for straff i forhold til straffeloven. Loven gjelder brudd på taushetsplikt, uavhengig av hvem som har skrevet denne taushetsplikten. Anonymkode: 9d83b...d4d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Loven gjelder brudd på taushetsplikt, uavhengig av hvem som har skrevet denne taushetsplikten. Anonymkode: 9d83b...d4d Nei, paragrafen gjelder brudd på taushetsplikt pålagt i lov eller forskrift. Altså ikke taushetsplikt pålagt i f.eks arbeidsavtale o.l. Anonymkode: 633de...c5c
Gjest Føsleguri Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 Lov om kommunale krisesentertilbud: "§ 5.Teieplikt Alle som utfører teneste eller arbeid etter denne lova, har teieplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e. Brot på teieplikta straffast etter straffeloven § 209."
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #19 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 6.18): Hvis du har opplevd at noen har snakket om deg etter et besøk på krisesenter så er det utrolig viktig at du melder ifra. De som jobber på krisesenter jobber med mennesker i utrolig vanskelige og potensielt farlige situasjoner om den rette personen finner ut av det. I tillegg har ikke hele verden noe med at man har vært der heller. Anonymkode: 9d83b...d4d Det viste seg at en av de ansatte der har barn i klassen der jeg nettopp hadde begynt å jobbe. Så vet ingen andre at jeg bodde der en stund, men brått visste sjefen på arbeidsplassen min noe om dette. Altså, absolutt ingen visste noe! Jeg syns det er veldig ekkelt at sjefen min vet dette. Anonymkode: 3cf5b...f74
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #20 Skrevet 17. april 2021 Sjefen visste også at jeg aldri kunne dra tilbake til faren til barnet mitt. Anonymkode: 3cf5b...f74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå