Gå til innhold

Hvor ofte bytter dere ut gulv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (7 minutter siden):

Har både hund og barn, men ville aldri lagt laminat. Har fortsatt ikke sett fin laminat. Bedre med riper da.

Parkett føles også så utrolig hardt og kaldt, synes jeg.

Anonymkode: bff60...423

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Parkett føles også så utrolig hardt og kaldt, synes jeg.

Rettelse: Laminat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke meg du spurte. Men jeg har eik parkett, og den virker ikke veldig hard ettersom det blir fort hakk og groper i den. Er det forskjell på hvor hard og myk forskjellige typer eikeparkett er?

Anonymkode: adf35...1d8

Nei, tenkte først og fremst på type parkett, f.eks at valnøtt er mykere enn eik. Men noen mindre variasjoner vil det nok uansett være, avhengig av lakk/oljet, kvalitet osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høytrykkslaminat av god kvalitet fra Berry Alloc, i serien Grand Avenue. Gulvet har livstidsgaranti i private hjem. 
Vil aldri trenge å bytte det gulvet pga slitasje mens jeg bor her - unntaket må være hvis jeg blir lei look’n. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har flyttet inn i ny bolig med eikeparkett fra 1998. Den holder fortsatt, men begynner å flise seg litt mellom bordene. Men det er jo å kanskje å forvente etter nesten 23 år.. Lurer dessuten på om forrige eier har vasket med litt for mye vann. 

Høres veldig kjedelig ut med parkett som må byttes etter to år!? Hvilken type var det? Der vi bodde før la vi ganske rimelig parkett fra Obs - etter sju år var det noen hakk fra «kjente skader», men ellers fin. Dette var eik. 

Anonymkode: 50c51...731

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldrene mine har eikeparkett fra 1974. Så vidt jeg vet har den aldri vært slipt, og det er nesten ingen merker i den til tross for flere barn og store hunder.

Selv har vi eikeparkett fra 2014, og her har to store hunder bokstavlig talt satt spor etter seg. Spisestolene har også laget merker selv om vi har på møbelknotter.

Anonymkode: b2cc8...24c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gulvet mitt er det originale fra 1985 når huset ble bygd. 

Har ikke vært skiftet siden. 

Ser bra ut, bare noen få riper og hakk her og der. 

Kommer aldri til å legge tregulv med mykt treverk i huset mitt. Det tåler ikke engang at fjernkontrollen faller i gulvet. 

Anonymkode: 324bc...0cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt har begynt å skli litt fra hverandre noen steder og buer seg litt ved lista, hva kan det være? Lagt for dårlig?

Anonymkode: b27ca...3e8

Direkte fukt, eller fukt pga kondens grunnet temperaturgradient i konstruksjonen. 

Anonymkode: cce11...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har parkettgulv i stue og gang som er fra tidlig på 60-tallet. Den er slipt en gang og holder seg veldig fint. Vi la dyr parkett på kjøkkenet som måtte skiftes etter få år pga. hakk og merker etter vannsøl. Nå har vi klikkvinyl på kjøkkenet og den er myk og fantastisk å gå på og holder seg veldig fin. 

Anonymkode: 079e6...39d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har parkett på alle rom unntatt bad, den ble lagt samme år som bygget, i 2006, like fin, har ikke vurdert å bytte den engang. 

Et familiemedlem fikk nytt gulv gjennom forsikring, og gikk fra parkett til laminat, da de har hund, laminaten er helt fin den, men de var ikke fornøyd fordi det er så merkbart hardere å gå på

Anonymkode: a1d92...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mitt har begynt å skli litt fra hverandre noen steder og buer seg litt ved lista, hva kan det være? Lagt for dårlig?

Anonymkode: b27ca...3e8

Det er ikke lagt godt nok fruktsperre under dessverre... da skjer det du beskriver. Gulvet er nok bra, men blitt slurvet da det ble lagt. Veldig synd.... 

Anonymkode: 3cf99...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (17 timer siden):

Nei, tenkte først og fremst på type parkett, f.eks at valnøtt er mykere enn eik. Men noen mindre variasjoner vil det nok uansett være, avhengig av lakk/oljet, kvalitet osv.

Takk! 💐

Anonymkode: adf35...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har steingulv/fliser på alle gulv. Ikke noe vedlikehold. 

Gulvet overlever nok både meg og min etterkommere. 

Anonymkode: 4957c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Parketten vår er 9 år gammel. Ser fortsatt bra ut, med 3 kids og 2 katter. 
forholdsvis dyr parkett fra Kahrs.

Anonymkode: c1415...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg la ny parkett for mindre enn 2 år siden og den ser helt grusom ut :( Tåler ingenting, er til og med merker etter teppet jeg har oppå i stua. Bare jeg flytter på et møbel blir det riper. Jeg har i tillegg dyr, så dette gulvet ser ikke bra ut. Ble rådet til  ta parkett siden jeg bor i første etasje og det kan bli gulvkaldt her, men er jo kjipt å ha så stygt gulv allerede. Men å bytte gulv hvert andre år blir jo dyrt, hvor ofte bytter dere ut? 

Tenker da på dere som har tregulv/laminat i ulike varianter :) 

Anonymkode: 00270...6c5

Da har du kjøpt feil parkett. Billig = ofte dårlig.

Og du må jo bruke møbelknotter under møblene dine og lære å ta vare på det du har.

Anonymkode: e6531...43e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg la ny parkett for mindre enn 2 år siden og den ser helt grusom ut :( Tåler ingenting, er til og med merker etter teppet jeg har oppå i stua. Bare jeg flytter på et møbel blir det riper. Jeg har i tillegg dyr, så dette gulvet ser ikke bra ut. Ble rådet til  ta parkett siden jeg bor i første etasje og det kan bli gulvkaldt her, men er jo kjipt å ha så stygt gulv allerede. Men å bytte gulv hvert andre år blir jo dyrt, hvor ofte bytter dere ut? 

Tenker da på dere som har tregulv/laminat i ulike varianter :) 

Da må du enten å vært veldig uheldig, kjøpt billig gulv eller ha en hund du ikke har styr på. Har bodd med parkett, barn og katt i over 10 år. Klart noen småskrammer. Er i tillegg merker etter teppe pga sol. Ellers like fin. Vårt nye gulv som vi la i ny bolig er ca 2 år. Ser ikke en skramme. Men nå er vi bare 2 voksne da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Parketten min er like gammel som meg. Lagt i 1992! Den ser helt fin ut, om enn litt falmet på farge.

Anonymkode: ce6d4...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lagt gulvet i første etasje. Det ble lagt i 2010. Det er slik trestavs parkett, ikke særlig pent, men det tar nok en stund før det havner øverst på listen. 

I andre og tredje etasje la vi laminat for 3 år siden. Det er like pent. I kjelleren la vi fliser som ser ut som tre. Det er like pent. 

Jeg er mer fristet til laminat når jeg bytter. Ekte er pent, men frustrerende at det ikke forblir pent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei Gid, man må jo skifte gulv to ganger i året så man følger nutidens mote! 

Seriøst ; har gulv i huset fra byggeår på begynnelsen av 70-tallet, var kvalitet det som var brukt den gang. Gulv er ikke det første jeg kommer til å skifte nei. 

Anonymkode: 0e70b...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har du kjøpt feil parkett. Billig = ofte dårlig.

Og du må jo bruke møbelknotter under møblene dine og lære å ta vare på det du har.

Anonymkode: e6531...43e

Er 60.000 kr for parkett billig som jeg betalte? Eller 100.000 som naboen min betalte? Hvor høyt må man opp i pris før det ikke er billig i følge deg da?

Hvis du hadde LEST tråden så HAR jeg møbelknotter, men det hjelper ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...