Gå til innhold

Hvor ofte bytter dere ut gulv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg la ny parkett for mindre enn 2 år siden og den ser helt grusom ut :( Tåler ingenting, er til og med merker etter teppet jeg har oppå i stua. Bare jeg flytter på et møbel blir det riper. Jeg har i tillegg dyr, så dette gulvet ser ikke bra ut. Ble rådet til  ta parkett siden jeg bor i første etasje og det kan bli gulvkaldt her, men er jo kjipt å ha så stygt gulv allerede. Men å bytte gulv hvert andre år blir jo dyrt, hvor ofte bytter dere ut? 

Tenker da på dere som har tregulv/laminat i ulike varianter :) 

Anonymkode: 00270...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har lest at det er stor forskjell på hvor mye de forskjellige typene parkett tåler. Det har bl.a. med hardheten på treet å gjøre.

Jeg la en rimelig og forholdsvis tynn parkett som tåler lite dessverre. Jeg vurderer å legge lineoleums gulvbelegg el.l. oppå parketten.

Anonymkode: adf35...1d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt handler om kvalitet. Har du dyr, så råder jeg laminat som tåler en del. 

Jeg byttet nettopp laminat i utleieleiligheten. Laminatgulv som lå her hadde ligget siden 1996. Var egentlig pent, men jeg skulle bo her selv og ville ha en annen farge på gulvet 🙈 

Anonymkode: 3cf99...65f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt handler om kvalitet. Har du dyr, så råder jeg laminat som tåler en del. 

Jeg byttet nettopp laminat i utleieleiligheten. Laminatgulv som lå her hadde ligget siden 1996. Var egentlig pent, men jeg skulle bo her selv og ville ha en annen farge på gulvet 🙈 

Anonymkode: 3cf99...65f

Wow 1996, da må det jo ha vært god kvalitet på det :) Både det gulvet jeg har nå i denne leiligheten og der jeg bodde før var dyre gulv, så det virker jo ikke som pris har noe å si. Jeg vet at naboen også er svært misfornøyd med sitt gulv fra Parketthuset eller hva det heter (et parkettfirma her i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Vi har gulv fra 1961, har slipt det en gang. Har du møbelknotter under alle møbler?

Ja, møbelknotter har jeg men gulvet tåler ikke det en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk lagt parkett for tre år siden. Den kan slipes opptil tre ganger. Har ikke hund, men har ofte besøk av en som tar med sin. Ser ingen merker, men min mor har har kommentert at hun har sett par. 

Anonymkode: 34132...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lå parkett her da vi flyttet inn men den var gulnet og hakkete, vi laminat i en gråtone over den. Ikke angret. 

Anonymkode: 4b647...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt har begynt å skli litt fra hverandre noen steder og buer seg litt ved lista, hva kan det være? Lagt for dårlig?

Anonymkode: b27ca...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mesteparten av huset vårt har vinylgulv fra byggeår på 70-tallet. Noen blåmønstrede og noen oransjemønstrede. Tror stua er like gammel også (ser ut som vinyl med treprint). La nytt gulv i et soverom fordi vi rev et skap for å få bedre plass, ellers ingen endringer på gulvene. Bodd her i rundt 5 år. Blir nok minst 5 år til før vi rører dem.

Anonymkode: 7cdc4...1a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt har begynt å skli litt fra hverandre noen steder og buer seg litt ved lista, hva kan det være? Lagt for dårlig?

Hvis det buer seg så er det vel på grunn av fukt.

Anonymkode: cff75...e7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde Kährs-parkett fra 1984 som vi skiftet ut i fjor. Den var ganske slitt der den var belastet mest, men hadde ikke sprukket opp i skjøter og var helt fin der den ikke var mest slitt.  Vi la ny parkett av samme merke i fjor.

På kjøkkenet valgte vi en korklaminat (som var dyrere enn parketten), den har vi fått testet ganske hardt, den har tålt det meste av grytelokk, kniver, søl, varme og annet vi har utsatt den for.

På barnerommene har vi en billig Coop-parkett for 5-6 år siden, den har begynt å sprekke i skjøtene her og der. Den blir nok skiftet om et par år.

Anonymkode: 7d61c...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det buer seg så er det vel på grunn av fukt.

Anonymkode: cff75...e7d

Er ikke fukt, men er glippe under listen noen steder og selve platene sklir littegrann fra hverandre noen steder. Er 3 år gammelt, dette skjedde etter to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, møbelknotter har jeg men gulvet tåler ikke det en gang. 

Det høres veldig rart ut. I et annet rom har vi Kährs som har fått noen riper siden vi har hund og det var myk parkett (valnøtt), men den er også mange år, ca 15. Er det eikeparkett dere har? Høres ut som myk parkett eller dårlig kvalitet. Noen riper må man regne med i parkett, men stygge merker skal jo en del til. Selv synes jeg det er penere med parkett med noen riper enn laminat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min opplevelse er at det ikke finnes noen fasit. Gulvet bestemmer. Også har det noe å si om det er lagt riktig, selvfølgelig.

I underetasjen har vi laminat fra byggeår (2001). Må skiftes snart da det siver fra hverandre i skjøtene. Det er veldig tydelig inntil vegg. Det har holdt seg godt med tanke på riper, da.

I overetasjen (stue, spisestue, mellomgang og soverom) har vi parkett fra byggeår. Gulvet på soverommet og i mellomgangen ser nesten nytt ut, men i stua og spisestua begynner den å bli ripete, hakkete og stygg, spesielt der spisestua og sofaene står.

På kjøkkenet har vi parkett fra 2018. Det må skiftes, men ikke på grunn av skader. Det er lagt for tett mot veggen, så det er mye knirk og når treverket utvider seg i sommervarmen blir gulvet litt bølgete å gå på.

I forrige bolig, nybygg, var parketten stygg, ripete, hakkete og flisete (!) etter under et år.

Parketten i stua til mamma og pappa er fra 90-tallet. Den har knapt antydning til bruksmerker, selv etter fire klumsete unger som gjerne syklet inne, flere store hunder og generelt mye bruk. Parketten på kjøkkenet er fra 2016 og holdt seg fin i noen måneder før den var ødelagt.

Anonymkode: bff60...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man hund eller barn så gå for laminat av høy kvalitet...

Anonymkode: 83dbd...b9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har man hund eller barn så gå for laminat av høy kvalitet...

Anonymkode: 83dbd...b9c

Har både hund og barn, men ville aldri lagt laminat. Har fortsatt ikke sett fin laminat. Bedre med riper da.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (38 minutter siden):

Det høres veldig rart ut. I et annet rom har vi Kährs som har fått noen riper siden vi har hund og det var myk parkett (valnøtt), men den er også mange år, ca 15. Er det eikeparkett dere har? Høres ut som myk parkett eller dårlig kvalitet. Noen riper må man regne med i parkett, men stygge merker skal jo en del til. Selv synes jeg det er penere med parkett med noen riper enn laminat.

Ikke meg du spurte. Men jeg har eik parkett, og den virker ikke veldig hard ettersom det blir fort hakk og groper i den. Er det forskjell på hvor hard og myk forskjellige typer eikeparkett er?

Anonymkode: adf35...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...