Gå til innhold

Varsellampe - eksosrengjøringssystem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått denne lampen (oransj bilde med «check» under)? Er det kun dieselpartikkelfilteret det kan være noe galt med eller andre ting også? Har time til diagnostering på fredag, men vil gjerne høre noen solskinnshistorier som ikke koster meg 30.000kr🤦🏼
Bilen er en 2016 Volvo v60, som akkurat bikket 100 000km.

Anonymkode: 99cc5...2d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette... bilen brukes mest til korte turer?.

En dieselbil er ikke egnet for småkjøring, anbefaler deg å ta en lengre tur og gjerne i motbakker med lit turtall så den blir ordentlig varm.

Anonymkode: 853b1...2f7

• Liker 2
Skrevet

Jupp, hadde småkjørt dieselbil, måtte bytte masse deler på eksosanlegget, inkl katalysator. Var dritdyrt, men heldigvis gikk det på garantien fra bruktbilforhandler....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En dieselbil er ikke egnet for småkjøring, anbefaler deg å ta en lengre tur og gjerne i motbakker med lit turtall så den blir ordentlig varm.

Hehe, den brukes til mye korte turer, men kjøres ofte lengre turer. Det er familiebilen som kjøres til hytta (ca halvannen time og opp på fjell) ca annenhver helg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette !  + at du kjøper et stoff som heter "Forte", som du får på bilrekv. butikker og enkelte verksteder. Det har du en liten skvett på tanken iflg. bruksanvisning.  Det kan og være ERG-ventilen som må renses.

Anonymkode: 3aaa6...434

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (2 minutter siden):

Jupp, hadde småkjørt dieselbil, måtte bytte masse deler på eksosanlegget, inkl katalysator. Var dritdyrt, men heldigvis gikk det på garantien fra bruktbilforhandler....

Åå🤦🏼 Min er ikke spesielt småkjørt.. Garantien gikk ut i høst, selvfølgelig..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette !  + at du kjøper et stoff som heter "Forte", som du får på bilrekv. butikker og enkelte verksteder. Det har du en liten skvett på tanken iflg. bruksanvisning.  Det kan og være ERG-ventilen som må renses.

Anonymkode: 3aaa6...434

Det stoffet kan jeg sjekke ut! Den blir kjørt på langturer hvertfall annenhver uke, opp til fjellhytta som ligger halvannen time unna, og på turer på 30min+ ukentlig, så vil ikke si den er veeldig småkjørt..

AnonymBruker
Skrevet

Positiv historie: har småkjørt dieselbil hvor varsellampen for dieselpartikelfilteret begynte å lyse. Bilen gikk også i nødmodus. Det viste seg å kun være en sensor/føler til ca totusen kr. 

Av verkstedet fikk jeg tips om å kjøre på høyt turtall og bilen skikkelig varm for å fjerne "proppen". Det var før vi fant ut det var føleren.  Du kan jo prøve det. 

Anonymkode: 036a4...044

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

..oransj bilde med «check» under........................................som akkurat bikket 100 000km.

Da kan det være så enkelt som at det er et sjekkpunkt på 100 000 km-servicen for dieselpartikkelfilter, eller at du tilfeldigvis er nesten tom for et kjemikalie som benyttes i filterprosessen.  V50 hadde bytte av DPF på 120Kkm som standard, men jeg tror det har endret seg etter det.

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (På 15.4.2021 den 8.47):

Da kan det være så enkelt som at det er et sjekkpunkt på 100 000 km-servicen for dieselpartikkelfilter, eller at du tilfeldigvis er nesten tom for et kjemikalie som benyttes i filterprosessen.  V50 hadde bytte av DPF på 120Kkm som standard, men jeg tror det har endret seg etter det.

Takk for svar! Det var EGR-ventilen..

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...