Fossekall Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Vi har en førsteklassing som gir oss hodebry. Vi vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre. Vi får jevnlig (noen ganger i måneden) e-poster fra lærer om at det har vært hendelser på skolen. Det kan være at han har dyttet noen, sagt han skal tråkke på noen, og en gang stod det at noen hadde kastet et viskelær på han, og han hadde da kastet hardt tilbake. Vi har også fått beskjed om at han er urolig i timene og forstyrrer de andre. Vi har tydeligvis en gutt som etter lærerens syn ikke er snill mot de andre og som bare forstyrrer i timene. Dette synes jeg er veldig vondt. Vi snakker med han hver gang det har skjedd noe på skolen slik læreren ber oss om, og vi har ofte samtaler om hvordan man skal oppføre seg mot andre, og at det er viktig å sitte i ro og vente på tur og rekke opp hånda på skolen. Han er en svært aktiv gutt og sier at han synes skolen er kjedelig. Han forteller også flere ganger om ting de andre har gjort mot han på skolen, men dette hører vi aldri noe om fra skolen. Nå har han også fortalt flere ganger at han har blitt satt i skammekroken i timen fordi han har forstyrret. Skammekroken!? Er det virkelig noe som praktiseres i dag? Vi har en sønn som jeg er fullt klar over at kan reagere på impuls hvis noen gjør noe mot han, og jeg har heller ikke vanskelig å forstå at han kan være urolig i timene. Men hva kan vi som foreldre gjøre? Synes det er så vanskelig å få gjort noe annet enn å snakke med han om dette. Skjer det situasjoner på skolen som de allerede har ordnet opp i på skolen synes jeg det er litt rart at vi hver gang skal ta opp dette hjemme også. Jeg ser nå en gutt som gjennom året har blitt mer og mer usikker og som helt har mistet troen på seg selv, både faglig og at jeg ser han blir usikker i situasjoner når han leker med andre. Hvordan kan vi hjelpe han? Hva kan vi som foreldre gjøre? og skammekrok i klasserommet, er det egentlig innenfor? Er det slik at vi bør ta opp hendelser med han hver gang, selv om flere av de er hva jeg vil kalle mindre uoverensstemmelser som er helt vanlig på den alderen?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Be om møte med skolen og at det blir opprettet sak. Da skal det tas tak i klassemiljøet, altså mitt inntrykk fra innlegget ditt tyder på at det ikke bare er han som gjør ting mot andre, men at andre gjør ting mot han som han reagerer på. Han skulle kanskje gått hjelp til å reagere på en annen måte, men det de andre gjør mot han bør stoppes også. Hvordan har han det ellers på skolen? Han han venner? Opplever han noe mestring i fag? Føler han seg sett av læreren? Anonymkode: de2f3...07e 17
Gidavmeg Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Veldig spesielt at de sender slike ting på Mail. Be om møte 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Du kan jo, de gangene det er mindre uoverensstemmelser som du sier, prøve en annen innfallsvinkel enn skjenn. Vær nysjerrig og spørrende på dagen hans, finn ut hvordan han har hatt det og hvordan han ser de situasjonene. Og si at dere vet det har skjedd ditt og datt, men vær ute etter hans opplevelse. Han vet nok at det er feil. Og send en mail til læreren når det har vært noe du og. Og skammekrok er ikke greit! Anonymkode: bd57b...eef 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 Synes skolen bør ta dere inn til et møte. Det er mange årsaker til at barn reagerer sånn og det må skolen ta tak i. Som trivsel, mestring av fag, samarbeid med lærer og medelever osv. Min sønn var også svært urolig de første årene, det roet seg i tredje klasse. Det var nok en blanding av umodenhet, synes skolen var kjedelig og hadde ikke interesse/mestring for fagene. Da ble det mye lettere å lage litt bråk. Vi fikk et godt samarbeid med skolen, som hjalp mye. Anonymkode: 5b939...36d 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Forsåvidt ugreit at slikt tas som epost og ikke telefon, fra lærerens side. Høres ut som et møte må til, hvor du og kan spørre hvordan de jobber forebyggende og inkluderende, med klassemiljøet. Anonymkode: bd57b...eef 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 23 minutter siden, Gidavmeg said: Veldig spesielt at de sender slike ting på Mail. Be om møte Kanskje ikke så lett for dem å gjøre noe annet enn å sende det på mail, dersom eleven leveres på SFO om morgenen og hentes på SFO om ettermiddagen. Lærerne drar jo faktisk som oftest hjem før foreldrene henter ungene. Hva tenker du de skulle gjort? Ringt foreldrene midt i arbeidstiden? Blitt igjen i skolegården for å passe dem opp når de skal hente? 😅 Det er da ryddig å ta ting skriftlig. Anonymkode: e6f0e...605 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ringt foreldrene midt i arbeidstiden? Ja, selvfølgelig. Det er en del av det å være lærer. Anonymkode: 3790a...f76 15
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Er han yngre enn de andre? November/desember barn, de kan jo ofte være litt urolige. Ellers så tenker jeg at skammekrok i 2021 kan ikke bli feil og er noe jeg hadde tatt opp. Enig med de andre i at du må be om et møte der de legger frem alle bekymringene sine, jeg vedder på at de kommer til å nevne/hinte til ADHD og at de vil ha han utredet, så det må du være forberedt på. Anonymkode: 0b3cd...64b 2
Gidavmeg Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kanskje ikke så lett for dem å gjøre noe annet enn å sende det på mail, dersom eleven leveres på SFO om morgenen og hentes på SFO om ettermiddagen. Lærerne drar jo faktisk som oftest hjem før foreldrene henter ungene. Hva tenker du de skulle gjort? Ringt foreldrene midt i arbeidstiden? Blitt igjen i skolegården for å passe dem opp når de skal hente? 😅 Det er da ryddig å ta ting skriftlig. Anonymkode: e6f0e...605 De skulle ringt etter skolens slutt. Å sende Mail er som å sende postkort. Man skriver ikke hva som helst i en Mail. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 Høres ut som vi hadde det i førsteklasse med vår aktive gutt som var født sent på året. Ikke lett. Han fikk også skylden for det meste, også når andre hadde gjort det. Vi begynte å spørre skolen om flere detaljer rundt situasjonenene. Hva utløste det, hva skjedde i forkant etc. Det hjalp litt og de fikk litt mer nyansert syn. Vår gutt er veldig følsom og fanget fort opp det negative synet på han fra læreren. Det førte naturligvis til at han ble mer urolig, så var en negativ spiral. Vi hadde mange møter med skolen, og tilslutt fikk vi henvisning til BUP. De konkluderte med at det ikke var noe galt med gutten, men skolen måtte legge en plan for hvordan møte han på en bedre måte. Det blei vel egentlig ikke helt bra før han fikk ny lærer på mellomtrinnet. Hun var til gjengjeld veldig god ❤️ Skammekrok er slett ikke bra, skremmende om skolen bruker det i 2021! Men om det er pedagogikken læreren bruker er det ikke rart han blir urolig. Dere bør be om et møte med skolen. For gutten vil jeg også anbefale å spørre om situasjonen nøytralt og med undring. Få han til å forklare sin side og hjelpe med å sette ord på følelser og hjelpe å finne løsninger hvis situasjonen skulle skje igjen. For vår hjalp det rent praktisk å ha en liten ting eller leke han kunne ha i hendene og dille med i situasjoner han måtte sitte stille. Har revet meg mye i håret over hvordan skolen tar i mot de minste barna og er overbevist om at de taper mye læreglede slik det er organisert (hvertfall på vår skole). Anonymkode: 68405...be8 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje ikke så lett for dem å gjøre noe annet enn å sende det på mail, dersom eleven leveres på SFO om morgenen og hentes på SFO om ettermiddagen. Lærerne drar jo faktisk som oftest hjem før foreldrene henter ungene. Hva tenker du de skulle gjort? Ringt foreldrene midt i arbeidstiden? Blitt igjen i skolegården for å passe dem opp når de skal hente? 😅 Det er da ryddig å ta ting skriftlig. Anonymkode: e6f0e...605 Det er da helt greit og vanlig å ringe foreldrene i arbeidstiden. Enkelte ting tar en på telefon. Anonymkode: 68405...be8 4
Iia Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 Kanskje ppt kunne involveres? Da får gutten en utenforstående som observerer i klassen, tror jeg, og vurderer om det trengs tiltak rettet mot klassemiljøet, lærerens håndtering eller gutten. Tror jeg. Korriger meg gjerne, noen, om jeg tar feil. 5
SoWhat? Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 Vær så snill å ta kontakt med lærer og be om et møte. Der må du stå opp for gutten din og si at de kan bare glemme å sette han i skammekrok, og at det ikke skal skje en gang til. Og når noen kaster ting på han, så er der helt idiotisk at han skal bli syndebukk firdi han tar igjen. Dette er noe av det verste jeg har lest. Han er et knøtt på seks år som ikke skal bli snakket med i det uendelige når ting er løst. Skolen må sørge for å tilrettelegge sånn at elevene ikke kjeder seg, og de skal ikke bli den som får skylden for alt. Og skammekrok er det verste! Herregud, hva slags lærer er dette? Jeg er glad det ikke er meg som skal snakke med den læreren. Det hadde kokt over. Men beste er selvfølgelig å være rolig. Men ikke finñ deg i sånt idioti som dette! 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Kjenner igjen mitt eget barn. Her var barnet umodent, men samtidig langt fremme på andre ting. Han var feks regelrytter, og når de andre nektet for å tape feks, så ble han sint. Han skjønte jo ikke hvorfor nær reglene var sånn og sånn. I tillegg var det mye piksing fra medelever som gjorde det de kunne for at han skulle bli sint eller lei seg. Her ble det møter med skole, sfo og rektor. Vi ble henvist til bup, og bup ordnet opp. De sendte folk inn for å observere, og veilede lærere i samspill med gutten og medelever. De så fort at ting ikke startet med han feks, og kunne hjelpe han med å finne måter å reagere på, samt hva læreren kunne gjøre. Her fikk skolen refs for måten de håndterte ting på. Så ville snakket med lærere og skolen. Sjekk om kommune har ett lavterskel tilbud som skal hjelpe i slike saker. Familieteam heter det her. Anonymkode: fdb41...864 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Merkelig at disse tingene skrives til dere per epost. Her må dere kontakte lærer asap for et møte via f eks teams. Det høres ut som et destruktivt miljø for sønnen din. Jeg mer enn mistenker en lærer som ikke er empatisk eller dyktig nok i jobben sin. Anonymkode: d0cf1...816 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje ikke så lett for dem å gjøre noe annet enn å sende det på mail, dersom eleven leveres på SFO om morgenen og hentes på SFO om ettermiddagen. Lærerne drar jo faktisk som oftest hjem før foreldrene henter ungene. Hva tenker du de skulle gjort? Ringt foreldrene midt i arbeidstiden? Blitt igjen i skolegården for å passe dem opp når de skal hente? 😅 Det er da ryddig å ta ting skriftlig. Anonymkode: e6f0e...605 Man skal da ikke utveksle sensitiv informasjon per e-post! Anonymkode: d0cf1...816 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 Hvordan er nivået hans, ligger han langt foran de andre i klassen på det de har av fag, er det derfor han kjeder seg og er urolig? Anonymkode: dd615...1dd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Hva menes med skammekrok? Er det faktisk en gammeldags skammekrok der eleven må stå inntil veggen foran i klasserommet og med ryggen til klassen, og stå og kjenne på at alle ser på ham og ler av ham? Eller er det en stol bakerst i klasserommet eller på gangen der eleven kan sitte og roe seg ned i fred og ro, altså et time out-sted? Anonymkode: bd1b4...f3f 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva menes med skammekrok? Er det faktisk en gammeldags skammekrok der eleven må stå inntil veggen foran i klasserommet og med ryggen til klassen, og stå og kjenne på at alle ser på ham og ler av ham? Eller er det en stol bakerst i klasserommet eller på gangen der eleven kan sitte og roe seg ned i fred og ro, altså et time out-sted? Anonymkode: bd1b4...f3f Selv om det er time-out er det ikke bra å bruke. Læreren burde lære å bruke flere verktøy og metoder. Det bør absolutt eskaleres til rektor om det blir brukt. Anonymkode: 68405...be8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå